• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Löneökning under skuldsanering

tavelramen

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
27 Februari 2018
Meddelanden
477
Mottagna reaktioner
125
Poäng
327
Har blivit erbjuden extra arbetsuppgifter eventuellt, det skulle innebära 3000kr månaden. Enligt div dokument man läst så under 4-5000kr månaden i löneökning så skall detta inte vara skäl till omprövning samtidigt som kf själva säger över 500kr bör man kontakta dem sedan läser man att vanlig årlig löneökning på ett par procent ej ska omprövas heller. Hur hade ni gjort och har någon erfarenheter där typ denna summa per månad slutat i att man ej får behålla det utan att det går till saneringen?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 728
Mottagna reaktioner
983
Poäng
787

tavelramen

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
27 Februari 2018
Meddelanden
477
Mottagna reaktioner
125
Poäng
327
Är det 3000 kr brutto? Det blir inte mkt i ökat betalutrymme så jag skulle inte omprövat.
Var har du hört 500 kr ökning? Det gäller ju om din inkomst minskar med 500 kr. Årliga löneökningar ska inte omprövas om man nu inte får jättemkt ökning varje gång men vem får det...
I länken nedan ser du vad KFM själv skriver:
Stämmer 3000kr brutto, tänkte också på detta dokument. Skulle vara intressant om någon varit med om andra utfall?
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 728
Mottagna reaktioner
983
Poäng
787
Vill du vara helt säker så ompröva isf.
 

Klarat en Skuldsanering

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
2 Augusti 2020
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
38
Poäng
137
Förstår inte hur frågan alltid kommer upp här? Läser inte folk sina skuldsaneringspapper och förstår dem? Nu låter jag hård men rättvis: Tjänar du mer, ompröva. Du får betala mer men i slutändan får du iaf bara behålla förbehållsbeloppet. För 2024 är beloppet 6096 kronor och för 2023 var beloppet 5 717 kronor för en ensamstående. Sen om du betalar 3000kr mer eller mindre spelar väl ingen roll. Du får iaf bara behålla 6096kr oavsett om du betalar 11.000 kr eller 14.000 kr till skusan varje månad. Eller 100.000kr till skusan varje månad enl beslut, för att överdriva förståelsen får du ändå bara behålla 6096 kr så vad spelar det eg för roll att tveka? Ompröva. Under skusan är vi alla lika oavsett inkomst. Lev på samma summa i 5 år oavsett vad du tjänar. Jag omprövade 4:e året då sedvanlig löneökning under 4 år fått inkomsten att rejält sticka iväg. KFM avslog det. Och jag var safe. Omprövar dem du är skyldiga pengar ist, då kan du få jobbiga problem med förlängd skusan eller få den avblåst även om det tillhör ovanligheterna.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
539
Mottagna reaktioner
288
Poäng
447
Jag fick rådet av två olika handläggare att om din lön ökat med mer än 2000 kr netto per månad i löneförhöjning som är stadigvarande och inte övertid eller något extra pass så är det bra att börja tänka på att göra en omprövning för att vara på den säkra sidan.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 381
Mottagna reaktioner
13 457
Poäng
8 917
Hur gör man en omprövning? Räcker det med att ringa/skicka ett mail eller hur fungerar omprövningsprocessen?

& hur lång tid tar det innan KFM svarar på huruvida det ska ändras eller inte?
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 871
Mottagna reaktioner
1 636
Poäng
1 117
Hur gör man en omprövning? Räcker det med att ringa/skicka ett mail eller hur fungerar omprövningsprocessen?

& hur lång tid tar det innan KFM svarar på huruvida det ska ändras eller inte?
Kollade precis upp detta.

1. Man loggar in på ”Mina Sidor” hos KFM
2. Man bläddrar ner till ”E-Tjänster” och trycker på ”Omprövning av skuldsanering” sedan får man fylla i uppgifterna som står och skicka in.

Väntetiden hittar du på:

https://kronofogden.se/kundservice-svarar/vantetider

Under fliken ”skuldsanering”

”Från att vi tar emot din ansökan om omprövning tills vi fattar beslut och meddelar parterna​


Väntetid: 5 Månader

Denna vecka börjar vi arbeta med ärenden som kom in den 5 december”

Väntetiderna uppdateras varje Tisdag-morgon.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 381
Mottagna reaktioner
13 457
Poäng
8 917
Intressant.

Men det kan ju bli lite stökigt. Säg att det sker två förändringar under denna 5 månadersperioden och man omprövar två gånger vad gäller då egentligen?

Jag menar alltså att jag i januari får 20.000 i bonus - omprövar sen hinner det bli mars, jag blir sjukskriven och tjänar istället 20% mindre än vad jag har fått i mitt inledande. Hur fungerar det då?

Detta är ett jävla meck för mig som har provisionsbaserat yrke, om jag blir beviljad skuldsanering ska jag fan se till att ompröva på allting så att jag har ryggen fri.

En annan sak som slår mig, om jag får 3.000 i löneökning per månad 2024 ska man inte ompröva - men om jag sedan får ytterligare 3.000 i löneökning 2025 alltså totalt 6.000 då ska man ompröva?
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 871
Mottagna reaktioner
1 636
Poäng
1 117
Intressant.

Men det kan ju bli lite stökigt. Säg att det sker två förändringar under denna 5 månadersperioden och man omprövar två gånger vad gäller då egentligen?

Jag menar alltså att jag i januari får 20.000 i bonus - omprövar sen hinner det bli mars, jag blir sjukskriven och tjänar istället 20% mindre än vad jag har fått i mitt inledande. Hur fungerar det då?

Detta är ett jävla meck för mig som har provisionsbaserat yrke, om jag blir beviljad skuldsanering ska jag fan se till att ompröva på allting så att jag har ryggen fri.

En annan sak som slår mig, om jag får 3.000 i löneökning per månad 2024 ska man inte ompröva - men om jag sedan får ytterligare 3.000 i löneökning 2025 alltså totalt 6.000 då ska man ompröva?
Lite samma dilemma här på provision. Antar bara man får skicka in ansökan eftersom så har man gjort sitt oavsett hur länge det tar. Tiderna ökar just nu och snart kommer sommarmånaderna också när det är semester hos handläggarna. Till hösten lär 5 månader ha blivit 6 eller 7 månader om dom inte anställer mer.
Jag uppfattar det ungefär så. Börjar man närma sig 40.000-50.000 (ca 4000 kr per månad) mer på årsbasis än vad man angivet så skicar man in omprövning för att vara säker. Säg att du har löneökning på 3000 kr (36.000 kr per år) och en bonus på 20.000 kr en månad. Då är du uppe i kanske 56.000 kr mer än vad du angivet.

56000/12 = 4666 kr mer i snitt per månad. Så fort dessa omständigheter blir kända för dig i säg Augusti att du kommer tjäna ca 56000 kr mer än du angivet på ett år så får man ompröva.

Jag har ett exceldokument som jag bokför alla mina löner och bonusar i. Ser jag att det börjar närma sig ett totalbelopp på året om 48000 kr (4000 kr mer i snitt i månaden än jag angivet) kommer jag skicka omprövning för att vara på säkra sidan.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp