• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Lån, Löneutmätning, skuldsanering?

Sebsebs

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
1 April 2024
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej,
skriver och frågar lite då jag är osäker på hur saker och ting fungerar och vilket alternativ som kanske skulle vara bäst och möjligt att utföra.

Har idag en skuld på ca 1.2milj med tre större lån och sedan massor av små ”skit” lån.
Har eventuellt möjlighet att av anhöriga få hjälp med att ta ett hopbakslån på lånen så att jag hamnar på två större lån om ca 600.000kr styck. Räknat lite schablonartat bör då månadskostnaden bli 12.000kr för avbetalning av dessa lån. In varje månad får jag ca 32/34kr efter skatt och med övriga utgifter kommer jag då gå +/- 0kr varje månad i 15 år om lånen ska betalas av i normal takt.

Om lånet från anhöriga ej går att genomföra så faller den planen och då har jag ej möjlighet att betala tillbaka på lånen, vilket kommer medföra att de går till Kronofogden. Blir det löneutmätning direkt? Ändras utmätningen automatiskt om jag får högre lön (OB och extra jobb)?

Hur skulle annars skuldsanering se ut? Om jag jobbar extra/får mer OB eller högre lön under tiden som sanering pågår, spelar det någon roll? Betalas skuld av snabbare eller dras bara mer pengar från lönen så jag ändå får leva på samma belopp? Hur länge pågår skuldsanering?

vad är bäst alternativ?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 728
Mottagna reaktioner
983
Poäng
787
Det är inte så att det blir löneutmätning på en gång så fort en skuld hamnar hos KFM men förr el senare så blir det ju så om inte skulden regleras på annat sätt. Löneutm ändras inte automatiskt bara för att du ev få lite mer lön någon månad. Men det beror lite på om du får maxbeslut el inte.
Vid skuldsanering så får du ett bestämt belopp som du själv ska betala in. Juni o december är betalningsfritt plus att man har en summa i buffert.
Ja det spelar roll om du får högre lön. Normala årliga löneökningar o någon tillfällig ökning pga extra jobb el ob behöver inte omprövas men ökas betalutrymmet m 4000-5000 kr (netto) varaktigt el om du får större vinst el arv så måste det omprövas. Annars riskerar man att en borgenär begär omprövning vilket i värsta fall kan leda till att saneringen upphävs.
En skuldsanering är alltid 5 år men kan på borgenärs omprövning förlängas till max 7 år. I vissa fall kan man få en förkortad betalplan men skuldsaneringen än är ändå fem år.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp