• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Klarna och skuldsanering

Uppsala86

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hej alla!

Har en fundering.

Har lämnat in en ansökan om skuldsanering. Om jag skulle ta något på klarna nu skulle det visa det senaste datumet som det utnyttjats vid en kontroll av kronofogden inför en sanering? Eller ser dem skulden och när den skapades på klarna från första början, dvs för ett antal år sedan?

Någon som vet?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ister

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
620
Mottagna reaktioner
299
Poäng
447
Hej alla!

Har en fundering.

Har lämnat in en ansökan om skuldsanering. Om jag skulle ta något på klarna nu skulle det visa det senaste datumet som det utnyttjats vid en kontroll av kronofogden inför en sanering? Eller ser dem skulden och när den skapades på klarna från första början, dvs för ett antal år sedan?

Någon som vet?
Varje köp får ju eget datum och tid. Så gör Du ett köp med klarna idag så kommer dagens datum gälla för just det köpet, och det kan ju tolkas som en färsk skuld om du ansökt om sanering.
 

Uppsala86

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Varje köp får ju eget datum och tid. Så gör Du ett köp med klarna idag så kommer dagens datum gälla för just det köpet, och det kan ju tolkas som en färsk skuld om du ansökt om sanering.
Anade nästan det så låter nog helt bli då jag vill få till förändringen : ) Tack för svar!
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 584
Mottagna reaktioner
6 157
Poäng
4 147
Jag hade inte handlat något på kredit nu när ansökan om skuldsanering skickats in.
Att handla på Klarna i sig är inget problem om du betalar med direktbetalning
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 886
Mottagna reaktioner
1 650
Poäng
1 117
Tänk på att Klarna ska rapportera in skuldern först till KFM om du får inledande och du kommit upp i POIT.

"Var och en som har en fordran mot X uppmanas att inom en månad från det att denna kungörelse införts skriftligen anmäla sin fordran.
Fordringsanmälan ska innehålla uppgifter om kapitalbelopp, räntesats, avgifter och upplupen ränta, uppkomstdatum, eventuell säkerhet och solidariskt betalningsansvar. Uppge även uppgifter som ni anser kan ha betydelse för prövningen av ärendet."

Uppkomstdatum kommer att uppges och förmodligen uppgifter om att du dragit på dig nya skulder efter din ansökan om du får inledande. Vilket kan ha betydelse för prövning av ärendet.
Även om du blir godkänd på det så kommer betalplan att delges klarna. Efter dom skrivit på delgivning så har Klarna 2 veckor på sig att yttra sig om betalplanen. I det skedet så kan Klarna också motsätta sig betalplanen om du har en ny skuld hos dom.

Jag hade inte riskerat att dra på mig nya skulder. Nya skulder kan förstöra även för nästa ansökan om du blir nekad på denna/eller tappar den efter inledande när allt kommer in och du sen kanske skickar in en ny.
 

Maestro87

Viktig medlem
Poäng: 41
Blev medlem
16 Januari 2024
Meddelanden
59
Mottagna reaktioner
6
Poäng
41
Är din Klarna skuld inräknad i Skuldsaneringsansökan eller är den ej med ?
 

Uppsala86

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hade ingen större tanke på att göra nåt dumt = ) Tänkte mest kolla om någon visste hur det funkade. Funderade först på att fixa en sak med hjälp av klarna för att sedan betala av den innan ev inledande = )

Dock inget jag tänker chansa om.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
876
Mottagna reaktioner
332
Poäng
497
Om ens skuld från Klarna gått till inkasso och den ingår i ens sanering. Är man bannlyst på all framtid från att handla av Klarna på faktura då?
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 886
Mottagna reaktioner
1 650
Poäng
1 117
Om ens skuld från Klarna gått till inkasso och den ingår i ens sanering. Är man bannlyst på all framtid från att handla av Klarna på faktura då?
Verkar vara ungefär lika slumpartat som deras kreditgränser.

Sett folk som blivit spärrat hos Klarna 1-2 år efter avslutad sanering, folk som blivit permanent spärrad och folk som kunnat använda Klarna direkt efter.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp