• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Kan jag få bolån?

Ungochdummare

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
31 Januari 2022
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Hej!
Jag har relativt nyligen betalat av alla mina blancolån och har en ren uc bortsett från ett kreditkort med ca 40k utnyttjat av 60k. Har fast tjänst med 50k/mån men mitt UC score är tyvärr 3,5. Har inga betalningsanmärkningar men 5 förfrågningar varav en går ut 11 feb och resten i höst. Vad tror ni om mina chanser att få ett bolån för att låna 3-4m trots relativt hög UC score? Räknar med att den sjunker efter förfrågan går ut nästa vecka, men har hittat en lägenhet jag skulle vilja köpa och vill därför helst söka lånelöfte innan den gått ut.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 678
Mottagna reaktioner
838
Poäng
747
Det bör inte vara några problem, om du inte har en massa barn att försörja eller så. En förutsättning är förstås att om du exempelvis köper en bostad för fyra miljoner så har du minst 600 000 att lägga kontant, och så får du ett bolån på resterande 3,4 miljoner. Mer än så får du ju inte låna till bostaden.

Skall du försöka ta ett eller flera blancolån för att skrapa ihop till kontantinsatsen så kan du antagligen inte köpa en bostad för fyra miljoner.
 

Hw77

Viktig medlem
Poäng: 287
Blev medlem
26 Oktober 2019
Meddelanden
98
Mottagna reaktioner
121
Poäng
287
Det beror helt på hur stor kontantinsats du lägger och det är stor skillnad på 3 och 4 miljoner.

4,5 x din årsinkomst ger max 2,7m i bolån sen ska KALPen gå ihop också. Sök ett lånelöfte och se vad de säger - om det inte går nu så kan du prova igen när dina förfrågningar gått ut.
 

Ungochdummare

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
31 Januari 2022
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Har en stor kontantinsats, runt 3,5-4m, hade helst velat köpa för 7-8m och enligt bolånekalkylerna på Handelsbanken ska jag kunna få 4,3m. Har inga barn eller liknande.
Men får väl göra ett försök helt enkelt!
 

Ungochdummare

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
31 Januari 2022
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
En till sak, eftersom jag haft mycket skräplån på mitt konto tidigare, är det bättre att välja en annan bank än min nuvarande för att inte riskera att de nekar mig på grund av det? Eller spelar det mindre roll när jag inte tagit lån på 4-5 mån
 

Oam

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
26 Januari 2019
Meddelanden
93
Mottagna reaktioner
38
Poäng
137
Kan rekommendera Nordea om du inte har dem. De bad mig byta bank till dem inför bolån. Brydde sig inte om tidigare historik på Swedbank. Hade också mycket skit där..
 

Ungochdummare

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
31 Januari 2022
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Ytterligare ett problem är att jag nu har mycket högre inkomst än på min senaste deklaration, pluggade fortfarande då så hade 220k i inkomst endast. Tror det sannolikt är därför min uc risk är så pass hög. Antar därför att alla banker jag söker lånelöfte hos bortsett från min nuvarande bank kommer behöva göra kompletterande kontroller som kan försvåra.
 

evilina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
5 April 2018
Meddelanden
1 544
Mottagna reaktioner
1 091
Poäng
867
Ytterligare ett problem är att jag nu har mycket högre inkomst än på min senaste deklaration, pluggade fortfarande då så hade 220k i inkomst endast. Tror det sannolikt är därför min uc risk är så pass hög. Antar därför att alla banker jag söker lånelöfte hos bortsett från min nuvarande bank kommer behöva göra kompletterande kontroller som kan försvåra.
Skulle boka in möte med de banker du är intresserad av att ha bolån hos. Först din nuvarande bank. Om du har så pass bra inkomst och handpenning så kommer nog din bank vilja hjälpa dig så gott det går
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp