• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Jag måste släppa allt rädd att bli av med jobbet

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 247
Mottagna reaktioner
845
Poäng
717
1. Om du släpper - så skicka en skuldsaneringsansökan via kommunnen samtidigt är mitt råd. Oavsett förutsättningar. Blir du beviljad så slipper du löneutmätning och är skuldfri om 3-4-5 år beroende på betalplan. Om du inte blir beviljad så har du i varje fall försökt och det är gratis.
2. Beror väldigt mycket på vad för finansjobb. om det är fackligt anslutet så hade jag tagit ett telefonmöte med facket om det först så får dom göra bedömning (möte med facket är under sekretess och din arbetsgivare får inte reda på att mötet ägt rum)
3. Om målet är skuldsanering så betalar du antingen på senaste tagna lånet, sen näst senaste efter det om du hinner etc för att köpa skälighet eller så släpper du allt. Prioriterar du något annat lån så kommer du ångra dig om ett antal månader.
4. Du kan lägga undan/göma pengar om du får utmätning. Men i så fall hade jag gjort det första månaderna här under sommarn och inte i höst.
5. KFM kan inte ta din mans eller dotterns pengar om det är deras egna. Däremot om det finns en

uppenbar koppling som dom märker. Säg att du fört över 100.000 till dottern någon månad innan utmätning så kan dom få för sig att granska vidare i den saken.
6. Det kan ta en del från tjänstepensionen, men dom får inte ta hur mycket som helst. För de allra flesta personer med löneutmätning så rör dom inte pensionen.

Att släppa är helt klart ett steg i rätt riktning om skuldsanering är målet. Du behöver inte ta nya lån eller krediter och du har därmed brytpunkter också. Dessutom kanske du får det bättre ekonomiskt med löneutmätning ett tag till du får sanering eftersom man behåller förhållsbeloppet. Slipper stressen varje månad med, med räkningar.
Kom bara ihåg att inte prata med borgenärer via mail eller telefon om du släpper allt. Döda all kommunikation och blocka nummer. Säger du något felaktigt så kan det i teorin även om det är ovanligt användas emot dig vid tex skuldsanering att dom har synpunkter på att du sa så här, men det stämde ju inte.
Måste fråga en sak
Fråga 1 ska man göra detta på samma gång för att fördröja löneutmätning el varför är det viktigt. Här är det en månads väntetid att träffa budget o skuldrådgivare om jag då släpper allt i maj o skickar in en ansökan om skuldsanering i början av juni är det ok ?
Vill gärna göra den med dem så det blir korrekt ifyllt
Nr 2 företaget är inte fackligt anslutet men ska maila facket men kan man som redovisningsekonlm bli uppsagd om man är fast anställd ? De tog intr någon kreditupplysning el bakgrundskontroll i rekryteringsprocessen och jag kunde avtala bort min provanställning vilket innebär att jag blev fast anställd från dag 1. Fråga 4 man har väl rätt att göra vad man vill med sina pengar fram till löneutmätning tickar igång vill ha en rejäl buffert. Tittar verkligen kfm på allt man använt pengarna till bakåt i tiden ?
Jag är nog lite trögfattad därav min fråga
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 247
Mottagna reaktioner
845
Poäng
717
När du har landat i ditt beslut och accepterat situationen och fått löneutmätning och pengar kvar så kommer du säkert kunna se ljuset.
Tusen tack Myra för all stöttning o peppning på.vägen
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 247
Mottagna reaktioner
845
Poäng
717
Förresten ska jag fortsätta jämka ävven om jag släpper allt eller blir det skatteskuld då ? Min totala skuld är 1,6 till 1,7 msek.
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 247
Mottagna reaktioner
845
Poäng
717
Många funderingar när jag bestämt mig släppa och hoppas någon gång framöver få skuldsanering så man slipper vara skuldsatt livet ut. Funderar på att fixa livförsökring till dottern där hon ensam står som förmånstagare så hon får något efter mig en dag
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 899
Mottagna reaktioner
1 886
Poäng
1 277
Förresten ska jag fortsätta jämka ävven om jag släpper allt eller blir det skatteskuld då ? Min totala skuld är 1,6 till 1,7 msek.
Om du släpper allt kommer du ju inte att betala in mer räntor och då kommer du bli skyldig den skattelättnad som diffar från och med nu till årsskiftet ( om inte din jämkning innehåller annat som resor). Så jag skulle avbryta jämkningen. Där har du också ett svar på vad du ska göra med pengar som blir ”över”. Dvs betala skatt.
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 247
Mottagna reaktioner
845
Poäng
717
Om du släpper allt kommer du ju inte att betala in mer räntor och då kommer du bli skyldig den skattelättnad som diffar från och med nu till årsskiftet ( om inte din jämkning innehåller annat som resor). Så jag skulle avbryta jämkningen. Där har du också ett svar på vad du ska göra med pengar som blir ”över”. Dvs betala skatt.
Ok då avslutar jag jämkning
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 247
Mottagna reaktioner
845
Poäng
717
Tänkte fråga löneutmätning då ökar ju alla skulderna hela tiden och man vill ju bli skuldfri nån gång hur kan man göra då ? Skuldsanering är nog inte aktuell i nuläget med för färska lån men ska i alla fall skicka in en. Hur länge bör man vänta att skicka in en ny ansökan om man får avslag ? Ska göra den med en budget o skuldrådgivare
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 247
Mottagna reaktioner
845
Poäng
717
Om du släpper allt kommer du ju inte att betala in mer räntor och då kommer du bli skyldig den skattelättnad som diffar från och med nu till årsskiftet ( om inte din jämkning innehåller annat som resor). Så jag skulle avbryta jämkningen. Där har du också ett svar på vad du ska göra med pengar som blir ”över”. Dvs betala skatt.
Japp tänkte avsluta jämkningen första juni så f rom juni betalar jag skatt som vanligt
Släpper nog allt i maj
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 899
Mottagna reaktioner
1 886
Poäng
1 277
Många funderingar när jag bestämt mig släppa och hoppas någon gång framöver få skuldsanering så man slipper vara skuldsatt livet ut. Funderar på att fixa livförsökring till dottern där hon ensam står som förmånstagare så hon får något efter mig en dag
En livförsäkring är bra! Själv har jag 1 miljon som faller ut om jag dör innan pension och så har jag en bolåneförsäkring som går in och betalar av hela bolånet om jag dör eller blir arbetsoförmögen innan 70. Detta kändes tryggt att ha när jag nyligen hamnade på sjukhus och det kunde ha gått mycket värre.
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 247
Mottagna reaktioner
845
Poäng
717
En livförsäkring är bra! Själv har jag 1 miljon som faller ut om jag dör innan pension och så har jag en bolåneförsäkring som går in och betalar av hela bolånet om jag dör eller blir arbetsoförmögen innan 70. Detta kändes tryggt att ha när jag nyligen hamnade på sjukhus och det kunde ha gått mycket värre.
Har en som jag skrivit på maken skaffar nu en där dottern står som förmånstagare och Folksam har en bra som gäller till hög ålder vilket känns viktigt
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp