• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Jag har ansökt om skuldsanering!

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 420
Mottagna reaktioner
13 482
Poäng
8 917
När du fick inledande, gick du inte igenom det då och såg om alla aktörer var med?

Jag hade en gedigen lista som jag skickade till handläggaren med samtliga aktörer - men det är ju först nu aktörerna själva rapporterar in skulden till KFM.

Därav min fråga hur jag ska göra om jag även i samband med betalplanen/förslag om skuldsanering noterar att aktörer fattas.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

En av er

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
992
Mottagna reaktioner
317
Poäng
497
När du sökte skuldsanering så angav du alla skulder du visste om. Det var det jag menade, såg du inte om alla de var med när du fick inledande? Eller menar du att du glömt att lägga till några skulder? För om du glömt några skulder så kan du meddela din handläggare om det nu istället för att invänta betalplanen.

De för dig "okända" skulder som rapporteras in nu efter att du fått inledande är sådana du inte angav i ansökan eller de du glömt bort.
Aktörerna rapprterade först i efterhand, han kunde inte se vilka är med.
 

En av er

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
27 Juni 2022
Meddelanden
992
Mottagna reaktioner
317
Poäng
497
Men oavsett, om aktörer inte rapporterar in så ingår skulderna senare iaf i din beslutade skuldsanering. De kan inte komma i efterhand och kräva in betalningen då det är deras ansvar att rapportera in skulderna så att de kan få sin del av "kakan". Så skulden blir medräknad i din skuldsaneringen men de får inte pengar för skulden och de kan kräva pengarna av dig senare heller.
Som jag förstod det-han bara frågade hypotetiskt vad ska han göra OM någon saknas, ska han strunta i det eller agera.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 420
Mottagna reaktioner
13 482
Poäng
8 917
Ni missförstår mig båda två. Vid ansökan skriver man in alla skulder man känner till vid ansökan. Om man nu vet att man missat någon innan betalplanen kommer, varför inte meddela handläggaren om det då redan nu istället för att vänta in betalplanen?
Alltså för tredje gången förstår jag inte vad du menar?

Jag vet ju vilka skulder jag har - jag har inte missat en enda utan jag skickade in en gedigen lista till handläggaren med exakt allting.

Jag vet att jag inte har missat någon. Det är inte heller det min fråga rör.

Dom jag är skyldig ska nu rapportera in detta till KFM. Min fråga är - när betalplanen/förslag till skuldsanering kommer och jag trots min gedigna lista ser att en aktör ändå inte rapporterat in sin skuld.

Bör jag påtala detta för KFM?
 

Frågvos

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
5 Juni 2022
Meddelanden
166
Mottagna reaktioner
98
Poäng
257
Klart du kan påtala det för KFM.

Den aktören kan inte kräva betalt i efterhand.

Däremot handlar de om stora summor, kan det ju vara avgörande för ifall du får sanering eller ej om du ligger på gränsen.
 

Ann

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
28 Januari 2021
Meddelanden
378
Mottagna reaktioner
130
Poäng
327
Alltså för tredje gången förstår jag inte vad du menar?

Jag vet ju vilka skulder jag har - jag har inte missat en enda utan jag skickade in en gedigen lista till handläggaren med exakt allting.

Jag vet att jag inte har missat någon. Det är inte heller det min fråga rör.

Dom jag är skyldig ska nu rapportera in detta till KFM. Min fråga är - när betalplanen/förslag till skuldsanering kommer och jag trots min gedigna lista ser att en aktör ändå inte rapporterat in sin skuld.

Bör jag påtala detta för KFM?
Jag skrev till min handläggare om de skulder som inte var med innan jag godkände betalplanen men hon sa att de försökt kontakta och påminna dem utan resultat så de är inte med på min betalplan.
 

wiran

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
823
Mottagna reaktioner
300
Poäng
497
Har dom inte en tidsfrist att inkomma med uppgifterna?

Annars kan ju vissa förhala processen i 10 år.
De brukar få ”jaga” borgenärerna ibland, skicka ett par påminnelser innan de ger upp.
Tidsramen de anger ska man ta med en nypa salt, allt kan hända under vägen. Det kommer när det kommer
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 889
Mottagna reaktioner
1 656
Poäng
1 117
För mig tog det exakt 49 dagar (7 veckor) från Inledande till betalplan.

1. Fick inledande

2. 2 dagar senare i POIT, då hade dom en månad på sig att inkomma med alla uppgifter

3. Sedan 49 dagar totalt efter inledande fick jag förslag med betalplan på Kivra.

Hade totalt 15 skulder.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp