• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Jämkning 2024 är nu öppet för ansökan | Öppet: 1:a Oktober - 19 November

Simple

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
5 Mars 2019
Meddelanden
89
Mottagna reaktioner
23
Poäng
102
Märkligt. Rutan för att välja period verkar inte finnas.

Det går bara att ansöka om helår 2024. kanske bara är i och med att jämkningen öppnar i Mars igen som det går att välja period.

Det finns dock en ruta för fritext. Där kan man förmodligen skriva vilka månader beslutet ska gälla. Kan vara värt ringa och fråga om.

Men nytt från och med 2023 var väl ett takbelopp? Skriver du i ett lägre värde än din förväntade lön kommer du jämka mer, dvs få ett beslut med lägre %-skatt, men som bara gäller fram tills du uppnår beloppet. Med andra ord kanske man bara jämkar exempelvis 8/12 månader...
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 310
Mottagna reaktioner
783
Poäng
677
Om man har jämkat detta året, ska man ändå göra en ny ansökan för nästa gissar jag ? Och gör man inte det avslutas jämkningen vid årsskiftet?
Kan man se på KFMs hemsida sedan när löneutmätning kommit igång hur mycket räntor man betalar per månad tro?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 771
Mottagna reaktioner
13 044
Poäng
10 087
Om man har jämkat detta året, ska man ändå göra en ny ansökan för nästa gissar jag ? Och gör man inte det avslutas jämkningen vid årsskiftet?
Kan man se på KFMs hemsida sedan när löneutmätning kommit igång hur mycket räntor man betalar per månad tro?
Du måste ansöka för varje år ja.
Nej kfm hanterar inget kring räntorna
 

Julgran

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
1 Oktober 2023
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Men nytt från och med 2023 var väl ett takbelopp? Skriver du i ett lägre värde än din förväntade lön kommer du jämka mer, dvs få ett beslut med lägre %-skatt, men som bara gäller fram tills du uppnår beloppet. Med andra ord kanske man bara jämkar exempelvis 8/12 månader...
Hej, har ingen aning om vad du menar. Har du möjlighet att förklara mer för en okunnig? :)
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 307
Mottagna reaktioner
1 116
Poäng
897
Om man har flera jobb så behöver man bara ange mitt huvudjobb med inkomst och skatt där som jag ska jämka?

Borde få tillbaka 15000 kr på skatten. Då kan man be om att dra den skatten okt, nov o dec?
 

pinnen222

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
28 Maj 2018
Meddelanden
355
Mottagna reaktioner
105
Poäng
307
Kan man ansöka om jämkning idag tom december? Är ju bara två månader..pch så gör man ny ansökan igen när den öppnar nästa år? My god!! Så kunnigt folk här är inne
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 771
Mottagna reaktioner
13 044
Poäng
10 087
Kan man ansöka om jämkning idag tom december? Är ju bara två månader..pch så gör man ny ansökan igen när den öppnar nästa år? My god!! Så kunnigt folk här är inne
Det kan du
Du kan än ansöka för både 23 och 24 nu om du vill
 

Simple

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
5 Mars 2019
Meddelanden
89
Mottagna reaktioner
23
Poäng
102
Hej, har ingen aning om vad du menar. Har du möjlighet att förklara mer för en okunnig? :)

Inför min jämkning för 2023 angav jag endast min grundlön som årsinkomst och utelämnade resterande ersättningar jag skulle få, vilket utgör ungefär 1/3 av min inkomst. Detta gör att jag får ett lägre belopp att skatta, då jag "tjänar mindre". Så sätt får jag ett jämkningsbeslut med lägre skattesats. Däremot, från och med 2023 framgår det på beslutet vilket belopp man angav var den förväntade lönen. Lönekontoret slutade då att jämka på min lön redan i Juli eftersom jag då nådde upp till taket (den lön jag angav till skatteverket).

Emellertid - går det inte längre att välja vilken period man vill jämka (?) så kan detta vara en metod för att betala mindre skatt under ett par månader.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 889
Mottagna reaktioner
1 656
Poäng
1 117
Är detta något nytt för i år? Förra året fanns det inga fönster vad jag vill minnas. Lämnade in jämkning i December och fick besked i början av Januari.
Förra året gick det inte att söka i december om jämkning för 2023. Jag var ute någon av sista dagarna som gick att söka i november. Fick dock beslutet först i december.
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 307
Mottagna reaktioner
1 116
Poäng
897
Men om jag har två jobb. Extrajobbet har jag 30% av lönen. Kommer jag få restskatt? Tjänar inte så mycket på extrajobbet 2000-5000 kr i månaden
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp