• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Inför ansökan om skuldsanering, tips?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 728
Mottagna reaktioner
983
Poäng
787
Även om man släppt andra betalplaner och förmodligen inte klarar av att betala så är det bra att ha försökt ändå?
Ja alltså, om du ändå inte kommer kunna betala så är det ju eg ingen större mening upprätta en betalplan. Det är ju om du skulle få till rimliga betalplaner med alla. Men har man många skulder kan det vara svårt.
Får du inte sanering så blir det löneutmätning o då kan du ändå inte följa några betalplaner i övrigt. Viktigt också att tänka på att om du får inledande får du inte gynna enskilda borgenärer. Då måste du släppa allt.
Det jag gjorde i väntan på inledande var att betala av skulder som var på typ nån tusenlapp kanske. Vet att en del här som släppt allt till KFM har sparat till en buffert i väntan på löneutmätning/sanering.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Blenda

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
8 Mars 2019
Meddelanden
479
Mottagna reaktioner
125
Poäng
327
Ja alltså, om du ändå inte kommer kunna betala så är det ju eg ingen större mening upprätta en betalplan. Det är ju om du skulle få till rimliga betalplaner med alla. Men har man många skulder kan det vara svårt.
Får du inte sanering så blir det löneutmätning o då kan du ändå inte följa några betalplaner i övrigt. Viktigt också att tänka på att om du får inledande får du inte gynna enskilda borgenärer. Då måste du släppa allt.
Det jag gjorde i väntan på inledande var att betala av skulder som var på typ nån tusenlapp kanske. Vet att en del här som släppt allt till KFM har sparat till en buffert i väntan på löneutmätning/sanering.
Ok tack. Får man samtal innan inledande eller kommer det efter?
 

JohannaJo

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
29 Augusti 2022
Meddelanden
83
Mottagna reaktioner
7
Poäng
42
En fråga om skuldsanering och skattejämkning.
Om jag tänker att jag ska släppa alla skulder och söka skuldsanering, är det dumt att söka om skattejämkning då?
Tänker att jag ska försöka spara undan så mycket som möjligt nu sista månaderna detta år.
Men det kanske är dumt, kommer kf tycka att jag få haft utrymme att betala mina skulder istället för att släppa det till kf och söka skuldsanering? Vet att allt kommer ta tid och så men dom kanske kollar på sånt bakåt liksom?
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 728
Mottagna reaktioner
983
Poäng
787
En fråga om skuldsanering och skattejämkning.
Om jag tänker att jag ska släppa alla skulder och söka skuldsanering, är det dumt att söka om skattejämkning då?
Tänker att jag ska försöka spara undan så mycket som möjligt nu sista månaderna detta år.
Men det kanske är dumt, kommer kf tycka att jag få haft utrymme att betala mina skulder istället för att släppa det till kf och söka skuldsanering? Vet att allt kommer ta tid och så men dom kanske kollar på sånt bakåt liksom?
Jag hade skattejämkning då jag ansökte om sanering. Men så fort jag fick inledande så avslutade jag det då de flesta bolag räknar av mot kapital först.
Sen gäller det också att du inte jämkar för mkt så det blir en skatteskuld i slutändan. Det ses inte positivt då man ansöker om sanering.
 

JohannaJo

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
29 Augusti 2022
Meddelanden
83
Mottagna reaktioner
7
Poäng
42
Jag hade skattejämkning då jag ansökte om sanering. Men så fort jag fick inledande så avslutade jag det då de flesta bolag räknar av mot kapital först.
Sen gäller det också att du inte jämkar för mkt så det blir en skatteskuld i slutändan. Det ses inte positivt då man ansöker om sanering.
Jo jag förstår det. Så tänker bara skattejämka nu sept-dec och försökte lägga mig lite i underkant för säkerhetsskull.

får jag fråga hur din situation såg ut när du sökte skuldsanering och om du fick den godkänd? Är så orolig att inte bli godkänd och det känns som min sista väg ut för att kunna få ordning på ekonomin och leva ett vettigt liv
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 728
Mottagna reaktioner
983
Poäng
787
Jo jag förstår det. Så tänker bara skattejämka nu sept-dec och försökte lägga mig lite i underkant för säkerhetsskull.

får jag fråga hur din situation såg ut när du sökte skuldsanering och om du fick den godkänd? Är så orolig att inte bli godkänd och det känns som min sista väg ut för att kunna få ordning på ekonomin och leva ett vettigt liv
Jag är klar med min sanering sen 1,5 år. Ansökte nov-16, inledande maj-17 o beslut sept-17.
Ägde hus som vi sålde i samband med detta o betalade bort så mkt skulder vi kunde med vinsten. Både jag o maken sökte samtidigt o båda fick beviljat. Tror att detta att vi sålde huset visade på att vi gjorde vad vi kunde för att minska på skulderna hjälpte mkt till att vi fick beviljat.
 

JohannaJo

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
29 Augusti 2022
Meddelanden
83
Mottagna reaktioner
7
Poäng
42
Jag är klar med min sanering sen 1,5 år. Ansökte nov-16, inledande maj-17 o beslut sept-17.
Ägde hus som vi sålde i samband med detta o betalade bort så mkt skulder vi kunde med vinsten. Både jag o maken sökte samtidigt o båda fick beviljat. Tror att detta att vi sålde huset visade på att vi gjorde vad vi kunde för att minska på skulderna hjälpte mkt till att vi fick beviljat.
Okej. Gud vad skönt det måste vara att vara klar med allt det där. Just nu ser man ju inget slut på allt elände tyvärr.
Din situation såg ju dock väldigt annorlunda ut än min då, är så orolig att inte bli beviljad.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 728
Mottagna reaktioner
983
Poäng
787
Okej. Gud vad skönt det måste vara att vara klar med allt det där. Just nu ser man ju inget slut på allt elände tyvärr.
Din situation såg ju dock väldigt annorlunda ut än min då, är så orolig att inte bli beviljad.
Jag är glad att kunna säga att jag nog aldrig funderade så mkt från ansökan till beslut. Vi hade så mkt annat att stå i just då så det tog bort fokuset. Men jag förstår absolut oron.
Och ja, det är så skönt att det klart. 5 år går väldigt fort.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
871
Mottagna reaktioner
332
Poäng
497
Vad trevligt, då kom första kreditupplysningen för året på mig ifrån ett inkassobolag där jag har skulder men som ingår i saneringen min.

Riverty Sweden AB har gjort upplysningen (Creditsafe) och när jag googlar på dom kommer jag till Arvato Finans och jag har ett minne att jag har en skuld som ligger där men jag kommer inte in på deras hemsida så jag kan logga in och se skulden. Arvato måste ha sålt skulden till ett annat inkassoföretag eller slutat att upphöra.

Tillägg: Det var Gothia Inkasso som är eller samarbetar med Riverty Sweden AB.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp