• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Indrivning av skulder i utlandet - Utlandsbosatta med skulder i Sverige

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 129
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Nu var det ju inte KFM vi pratade om utan skatteverket.Handsträckning sker genom Eu:s handsträckningsdirektiv.Dessutom det så har Sverige skrivit på avtalet för DPI-MCAA.

Tror du att det kommer bli mindre transparent nu när Revolut i mitten på 2022 blev en fullskalig bank och fick svensk bank licens?
Är du säker på att Revolut UAB har svensk banklicens? Läste en artikel häromdagen som handlade om att de används för avancerad penningtvätt och att de var licensierat av ECB och regleras av Litauens centralbank. Helt klart har Revolut ögonen på sig, så något kommer säkert att hända som innebär hårdare regleringar för dem.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
539
Mottagna reaktioner
288
Poäng
447
Är du säker på att Revolut UAB har svensk banklicens? Läste en artikel häromdagen som handlade om att de används för avancerad penningtvätt och att de var licensierat av ECB och regleras av Litauens centralbank. Helt klart har Revolut ögonen på sig, så något kommer säkert att hända som innebär hårdare regleringar för dem.

Ja dom har svensk banklicens i Sverige dom fick det i början på 2022. Dom är lanserad som bank i 30 länder inom Ess.
Sen dom blev fullskalig bank 2022 så är det klart det finns mera ansvar och skyldigheter än innan därav jag undrar varför någon här tror det kommer bli mindre transparent.
 

toteking

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
23 April 2024
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Kan man förlora svenskt medborgarskap (erhållet genom direkt familjearv) för att inte betala skulder med kronofogden?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 381
Mottagna reaktioner
13 457
Poäng
8 917
Kan man förlora svenskt medborgarskap (erhållet genom direkt familjearv) för att inte betala skulder med kronofogden?

Nej.
Däremot så har Migrationsminister Maria Malmer Stenergard (M) tillsatt en utredning om just medborgarskapet där det kan räknas som klandervärt levande om den sökande har skulder. Vad det kommer att mynna ut i låter jag vara osagt och det är några år bort misstänker jag.
 

toteking

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
23 April 2024
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Nej.
Däremot så har Migrationsminister Maria Malmer Stenergard (M) tillsatt en utredning om just medborgarskapet där det kan räknas som klandervärt levande om den sökande har skulder. Vad det kommer att mynna ut i låter jag vara osagt och det är några år bort misstänker jag.
Men jag har behållit mitt medborgarskap sedan jag var barn. Jag är vuxen, går det att ta bort?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 551
Mottagna reaktioner
12 916
Poäng
9 787
Nej.
Däremot så har Migrationsminister Maria Malmer Stenergard (M) tillsatt en utredning om just medborgarskapet där det kan räknas som klandervärt levande om den sökande har skulder. Vad det kommer att mynna ut i låter jag vara osagt och det är några år bort misstänker jag.
Var hittar du infon om det, att det vore en del av det klandervärda?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 381
Mottagna reaktioner
13 457
Poäng
8 917
Var hittar du infon om det, att det vore en del av det klandervärda?

Jag såg presskonferensen i fråga "live" och hon fick en fråga just om det. Var en del skriverier om det när det begav sig men hittade artikel bland annat här.


"– Skulder tar sikte på det som finns i direktiven om att det ska finnas ett krav på hederlig försörjning. Om man inte sköter sina betalningsåtaganden skulle det kunna ligga till grund för ett återkallat uppehållstillstånd, säger Malmer Stenergard."
 

Alexandersresa

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
17 Maj 2024
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hejsan, om jag skulle ta ett privatlån och flytta utomlands inom eu säg Spanien, vad skulle hända ifall jag kontaktas av ett internationellt inkasso bolag och jag inte har pengar? Vad är konsekvenserna?
 

toteking

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
23 April 2024
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
genom att ta upp privata skulder, flytta ut ur landet och inte betala KFM. Kan jag få problem med att förnya mitt svenska pass på en ambassad? eller för att behålla mitt medborgarskap? l
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp