• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hur länge har ni lyckats ducka kfm (delgivningar), och hjälper det att flytta för att dra ut på tiden?

Jobbarsomfanändåfattig

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
16 April 2023
Meddelanden
230
Mottagna reaktioner
50
Poäng
177
Hur länge har ni lyckats ducka att bli delgiven?

Dem har knackat på min dörr 3 gånger, en gång var jag faktiskt inte hemma. Så har fått 3 brev i lådan om att delgivningsmannen varit på besök. Är det bara en tidsfråga tills dem kommer till mitt jobb nu?

Hjälper det att teoretisk flytta runt? Tänker om jag bor i Kiruna, sen flyttar jag till Malmö, då får ju en annan delgivningsman mitt ärende på sitt bord, troligtvis har denna andra ärenden. Och kommer väl att knacka på min nya adress innan hen kontaktar mig på jobbet?

Så hur lång tid tar det innan KFM ledsnar på en och skickar mig till tingsrätten. Har fått av ett inkassobolag att dem tvingar att skicka mitt ärende till tingsrätten ifall jag inte betalar, är detta ett "tomt hot" från dessa tror ni?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 555
Mottagna reaktioner
12 920
Poäng
9 787
Har dom sökt dig tre gånger reda så närmar det spikning. Bara att fråga dina grannar om du bor kvar så kan du delges genom spiking

Hur flytt påverkar vet jag inte.
 

Ister

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
606
Mottagna reaktioner
295
Poäng
447
Vad är anledningen till att Du inte vill ta emot delgivningen? Bara för att fördröja tiden?
 

Jobbarsomfanändåfattig

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
16 April 2023
Meddelanden
230
Mottagna reaktioner
50
Poäng
177
Har dom sökt dig tre gånger reda så närmar det spikning. Bara att fråga dina grannar om du bor kvar så kan du delges genom spiking

Hur flytt påverkar vet jag inte.
Okej, vad pratar vi om för tidsram Lasseman? Ingen har kommit till mitt jobb än, jag misstänker att dem kommer till jobbet när som helst.

Kanske denna veckan eller nästa vecka. Men jag vet inte, jag har nämligen ett jobb man inte bara kan ströva in på. Det är dessutom en stor organisation, så KFM måste kontakta HR och i sin tur boka in ett möte (antar jag?) För att se vilken avdelning jag jobbar på. Jag har inte hört från mina närmsta chefer att någon har sökt mig iaf.

Jag känner inga grannar och dem har aldrig träffat mig, så då blir det svårt att delge mig genom spikning?


Vad innebär spikning rent praktiskt och vad händer, hur lång tidsram från spikning till utmätning?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 555
Mottagna reaktioner
12 920
Poäng
9 787
Okej, vad pratar vi om för tidsram Lasseman? Ingen har kommit till mitt jobb än, jag misstänker att dem kommer till jobbet när som helst.

Kanske denna veckan eller nästa vecka. Men jag vet inte, jag har nämligen ett jobb man inte bara kan ströva in på. Det är dessutom en stor organisation, så KFM måste kontakta HR och i sin tur boka in ett möte (antar jag?) För att se vilken avdelning jag jobbar på. Jag har inte hört från mina närmsta chefer att någon har sökt mig iaf.

Jag känner inga grannar och dem har aldrig träffat mig, så då blir det svårt att delge mig genom spikning?


Vad innebär spikning rent praktiskt och vad händer, hur lång tidsram från spikning till utmätning?

Spikning är inom någon vecka.
Det innebär att du blir delgiven.
Det andra är lika som i övrigt, finns några hundra trådar om det.
 

Jobbarsomfanändåfattig

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
16 April 2023
Meddelanden
230
Mottagna reaktioner
50
Poäng
177
Spikning är inom någon vecka.
Det innebär att du blir delgiven.
Det andra är lika som i övrigt, finns några hundra trådar om det.
För att slippa spikningen, så är det bättre att jag bara ringer KFM och säger att jag godkänner delgivningarna? Ser det bättre ut för mig när jag ska ansöka om skuldsanering i framtiden att jag har kontaktat dem?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 555
Mottagna reaktioner
12 920
Poäng
9 787
För att slippa spikningen, så är det bättre att jag bara ringer KFM och säger att jag godkänner delgivningarna? Ser det bättre ut för mig när jag ska ansöka om skuldsanering i framtiden att jag har kontaktat dem?
Absolut enklast är ju att du loggar in på "mina sidor" och delger dig själv där, då är saken klar sen.
Ja det skulle jag säga ligger på pluskontot.
 

Ister

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
606
Mottagna reaktioner
295
Poäng
447
För att slippa spikningen, så är det bättre att jag bara ringer KFM och säger att jag godkänner delgivningarna? Ser det bättre ut för mig när jag ska ansöka om skuldsanering i framtiden att jag har kontaktat dem?
Det är väl inte bara bättre, utan snarare det enda alternativet?

jag förstår grejen med att förhala processen så länge som möjligt för att kunna spara en slant under kudden. Men det finns väl en förlängning i det hela, som högt troligen innefattar en skuldsanering, och att göra resan fram dit så smidig och smärtfri som möjligt måste ändå ses som positivt i förlängningen.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp