• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
623
Mottagna reaktioner
712
Poäng
647
Jag satt och tänkte i finvädret i Göteborg.

Jag har ett medlemslån på Unionen, med 8,4%. Jag tog det i december förra året, och hade tänkt köra en omgång genom Lendo i slutet av juli om det nu blir räntesänkning i maj, juni, eller juli. Jag har 0,3% UC idag. Jag har två förfrågningar, som går ut i 6 november och 4 december. Förhoppningsvis så kryper jag upp till 0,1% innan dess.

Syftet är att sänka räntan, men bibehålla lånets löptid som det ser ut idag. Alternativt öka löptiden, och sänka månadsavgiften. Detta har inte så stor betydelse för lånets slutkostnad, eftersom jag planerar att döda skulden inom fem år. Om min sparberäkning slår in, så kommer jag att ha 300 000 i sparat kapital om tre år genom både ränta på ränta på mina indexfonder och på det tämligen aggressiva sparandet jag håller på med.

Å andra sidan kanske det är dumt eftersom med en förväntad kapitalförräntning med 8% per år så ökar värdet på mina fonder från månad 37 med 2000 i månaden. Och vid månad 60 så får jag mera i kapitalvärdeökning per månad än vad lånet kostar. Så, det kanske är dumt? Å tredje sidan, om jag betalar av lånet så förbrukas det kapitalet, och jag får börja spara på nytt. Med den skillnaden att jag är skuldfri, och kan fördubbla sparandet men mitt sparkapital är då 1/3 vad det var och det är bra mycket närmare pensionen än nu.

Beslut, beslut, beslut....

Vad tror ni?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
23 April 2023
Meddelanden
448
Mottagna reaktioner
236
Poäng
407
Jag tror det blir bra vilket som. Lägre ränta låter som en bra idé. Behålla lånet och spara vs amortera är nog mer om vilken risk du vill ha. Amorterar man så vet man på ett ungefär hur mycket ränta man spar (beror ju på om de tar bort avdragsrätten). Börsen kan ju gå upp eller ned med 50%.
 

Varitmedförr

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 Januari 2022
Meddelanden
463
Mottagna reaktioner
349
Poäng
477
Klurigt, förstår hur du resonerar.
Den förväntade avkastning på ditt sparande kan bli 8% eller till och med mera men det kan du inte förlita dig på.
Amorteringen är däremot helt riskfritt och du blir snabbare skuldfri.
En viktig aspekt är känslan och tryggheten av att vara helt skuldfri, hur det påverkar måendet.

Mitt råd är att betala av skulderna så fort det bara gå.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp