• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hjälp en trött tjej i kaoset

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 870
Mottagna reaktioner
1 636
Poäng
1 117
Oj, ja det är många år i skuld som väntar :(
Jag har kanske tänkt att till nästa sommar åka iväg och jobba i Norge, man kan få ganska mycket pengar under sommarlovet + jullov.
Har också funderat på skuldsanering, vet dock inte om jag skulle få det. Blir jobbigt att få massa anmärkningar och sen kanske inte få hjälp från KFM ändå.
Jag har inga nya skulder, jag behöver däremot ta pengar ifrån sms-låneföretagen nästan varje månad.
Jag går alltid lite back, det läser jag genom att sälja saker. Jag lever annars otroligt snålt och begränsat.

Jag fick dessa skulder tidigt i 20 års åldern. Sen påbörjade jag läkarprogrammet och försökte jobba samtidigt men det gick inget bra. Blev sjukskriven i några månader och sen valde jag att gå tillbaka till arbete. Jag har låna och samlat lån flera gånger, för att försöka få bättre ränta och minimera månadskostnaderna. Nu känner jag att utrymmet börjar bli alldeles för litet, känner att jag inte kan röra mig åt nåt håll. Tar mycket på psyket att studera heltid och arbeta heltid, behöver försvara det hela tiden för familj, kollegor, kursare och vänner. Ingen vet hur det egentligen ser ut.

Gällande "skälighet" för skuldsanering, jag har ju inga nya lån men jag gör "utbetalningar" från sms-lånsföretagen ganska ofta, skulle detta räknas som nya lån? Vad sker om jag söker och sen inte blir beviljad? Vad sker om jag blir beviljad men sen inte kan jobba pga skolan?
Kan man gå till sin vanliga bank och be om råd?

Så trött på detta :(
Då har du förmodligen ganska bra förutsättningar för att få skuldsanering, jag tror du skulle få hjälp med det, om du inte blir beviljad på första ansökan så blir du det på 3e (gratis att söka, rekommenderar dock att göra det via kommunens skuldrådgivning för att öka chanserna). Jag hade satsat på det. Både gamla lån, slutat låna, flertal brytpunkter och kvalificerad insolvent eftersom du går back varje månad. Gör du en ansökan så hade jag dock inte nämnt något om norge planerna. En del av skäligheten är att man har sina intressen i Sverige. Men blir du beviljad har skuldsaneringen vunnit laga kraft långt innan dess.

Dessa samlingslån räknas som nya lån (om inte dom är gamla med), men det kan du förklara att det inte är utökade belopp av lånen. Utan endast att du gjort allt i din makt för att minska månadskostnaderna.

Vad gäller uttag av sms lån så räknades det inte som nya lån för mig. Jag skrev att jag tagit in exempelvis fairlo april 2021 och lumify february 2022. Det var dom datumen som fairlo och lumify hade rapporterat in också efter POIT trots flera uttag efter det. Jag ska dock inte säga att det är så med exakt alla, men de flesta rapporterar in datumet ungefär datumet man ingick avtal eller när första utbetalning skedde och inte när senaste uttag var. Däremot så kan det vara bra att sluta nyttja dessa för att skapa ytterligare en brytpunkt.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
623
Mottagna reaktioner
712
Poäng
647
Eftersom du har så stora skulder i förhållande till din inkomst – nästan 4x om din bruttolön per år är 475000 – så känns det lite som att du är i en situation där ju mer du sprattlar desto mera nystar du in dig i skuldnätet. Särskilt om det är som du säger att du måste ta nya SMS-lån varje månad för att gå på break-even.

Kan jag fråga en sak? Det där privatlånet? Är det ett lån du tagit av dina föräldrar? Kan du be dem om att pausa betalningarna i ett par år? Det utgör ju 1,4 miljoner. Eller menar du att det är ett blancolån hos en bank som du här kallar privatlån?
 

sarkostik

Kunnig medlem
Poäng: 246
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
254
Mottagna reaktioner
86
Poäng
246
Inget roligt läge med den höga skuldsättningen du har. Kolla med alla långivare om förlängd återbetalningstid, betalningsfria månader o.s.v. Det kanske öppnar utrymme att få bort några mindre krediter.
Sluta ta nya lån och för budget nitiskt till punkt och pricka där du först prioriterar hyra och el + mat. Därefter får du försöka bolla runt det i den mån du kan.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 017
Poäng
4 807
Eftersom du har så stora skulder i förhållande till din inkomst – nästan 4x om din bruttolön per år är 475000 – så känns det lite som att du är i en situation där ju mer du sprattlar desto mera nystar du in dig i skuldnätet. Särskilt om det är som du säger att du måste ta nya SMS-lån varje månad för att gå på break-even.

Kan jag fråga en sak? Det där privatlånet? Är det ett lån du tagit av dina föräldrar? Kan du be dem om att pausa betalningarna i ett par år? Det utgör ju 1,4 miljoner. Eller menar du att det är ett blancolån hos en bank som du här kallar privatlån?
Det är banklån vad jag kan se enligt uppräkningen, alltså ”privatlån” på 1,4 mille
 

dianasekonomi

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
1 Maj 2024
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Eftersom du har så stora skulder i förhållande till din inkomst – nästan 4x om din bruttolön per år är 475000 – så känns det lite som att du är i en situation där ju mer du sprattlar desto mera nystar du in dig i skuldnätet. Särskilt om det är som du säger att du måste ta nya SMS-lån varje månad för att gå på break-even.

Kan jag fråga en sak? Det där privatlånet? Är det ett lån du tagit av dina föräldrar? Kan du be dem om att pausa betalningarna i ett par år? Det utgör ju 1,4 miljoner. Eller menar du att det är ett blancolån hos en bank som du här kallar privatlån?
Oj nej det är banklån. Ser nu att jag råkat skriva privatlån men det är det inte.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
623
Mottagna reaktioner
712
Poäng
647
Ok, som ja sa så tycks det som om ju mer du sprattlar ju mera inlindad i skuldnätet blir du. Det finns nog inga bra alternativ här: jag tror inte du i år får skuldsanering baserat på att du har för nya lån. Skälighetskraven fäller nog din ansökan idag. Nästa år? Det är en annan fråga.

Vad du behöver göra först är att sluta sprattla, och du behöver försöka sluta ta nya lån för att klara dig till från månad till månad. Men det har ju också konsekvenser för dig – och du måste bestämma dig för om du vill ha pest eller kolera.

Om du slutar sprattla och släpper alla skulder till kronofogden så kommer du åtminstone att slippa pussla varje månad, och du kommer att ha pengar över. Då kommer det att bli löneutmätning, och betalningsanmärkningar. Men du får behålla pengar till hyran, och till uppehället, och du behöver inte hålla på och pussla med skulder.

Om du inte vill det, och om du inte är redo för det, så kanske du kan fråga dina föräldrar om ett lån som gör att du kan reducera småskulderna så att du kan börja angripa de andra skulderna med snöbollen. Men det är ju inte lätt eftersom det kräver att du har ett bra förhållande med dina föräldrar, och att de är villiga att hjälpa. Det kräver att du berättar för dem allt du berättat för oss.

Det här blir inte lätt. Uppförsbacken blir brant, och oavsett vad du gör så är det nästa årtiondet bundet till att reda ut det här.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp