• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hjälp en trött tjej i kaoset

dianasekonomi

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
1 Maj 2024
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej alla!
Jag har försökt och försökt i flera år, men ser ingen skillnad i min ekonomi. Jag vet inte längre om jag orkar kämpa. Vet inte om det ens är värt det. Kan någon snäll människa här hjälpa mig, hur ska jag lösa detta?
Jobbar heltid och pluggar samtidigt till sjuksköterska heltid. Vet dock inte hur länge till jag kommer orka. Läser termin 1 av 6. Tänker att när jag är klar SSK så kan jag åka och jobba i Norge eller liknande för att maximera inkomsten. Är 35 år, inga barn.

Skulder banklån
Företag - Total skuld maj 24 - ränta

Medmera Coop - 250881 kr - 10,3 %
Collector - 466293 kr - 14,55%
Ikano - 158000 kr - 11,39%
Remember - 389978 kr - 14,4%
Nordax - 194948 kr - 21,9%
Totalt: 1460100 kr

Skulder krediter & snabblån

Northmill - 29500kr
Fairlo - 39400 kr
Kontantfinans - 15500 kr
Loanstep - 24450 kr
Ellos - 14800 kr
Boozt - 32600 kr
Qliro - 19000 kr
Brixo - 5000 kr
Saldo - 20000 kr
Klarna - 55500 kr
Totalt: 175232 kr


Inkomst:

30.000 netto
Hyra: 9500 kr
Övriga fasta kostnader: ungefär 2000kr

Info på UC
Skulder:
CSN - 173026 kr
Banklån - 1 467739
Krediter - 130 950
Totalt: 1 771 720 kr

Kreditbetyg: 6,2 %

Förfrågningar: 4 st (samtliga går ut i september/oktober i år).



Hjälp mig :(
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 017
Poäng
4 807
Hur mkt kostar alla dina lån och krediter per månad? Går du back eller klarar du dig plus minus noll?
Är det ngt beroende som har orsakat din höga belåning så behöver du först och främst ta itu med det för att kunna lyckas med din ekonomi.

Hade varit bra att se hur mkt du betalar för varje lån/kredit per månad.
Dyra lån/krediter som knappt minskar och som INTE leder till att du får anmärkning kan du ev släppa till inkasso. Det tar ca 3-4 månader tills skulden landar hos inkasso. Under tiden kan du betala extra på andra skulder. Jag själv kör snöbollsmetoden, den är väldigt effektiv.
När du är färdig med din utbildning så kommer du få jobb direkt men fram till dess får du kämpa och fixa och trixa.
Frågan är hur länge till du orkar jobba och plugga i det tempot du nu gör.
Har du möjlighet att tillfälligt flytta in hos föräldrar/bekanta och hyra ut din lägenhet? Byta lägenhet och få lägre hyra?
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 870
Mottagna reaktioner
1 637
Poäng
1 117
1.8 miljoner + minst 2 miljoner i ränta (10-20% årligen). eftersom att det inte kommer gå att amortera med den inkomsten så är egentliga skulderna förmodligen över 4 miljoner.

Inkomst: 30.000
Fasta utgifter: 11500
Kvar: 18500

Om det mirakulöst går runt varje månad som det är nu så kommer det ta minst:

4 000 000 / 18500 = 217 månader (18 år) att bli skuldfri om du betalar allt du får in. I verkligheten förmodligen MINST 20-25 år med bra diciplin. Men min misstanke är att 18500 inte räcker för att betala räkningarna för lånen (det kan tom vara för sent att försöka med snöbollsmetoden + jämkning, då måste det räknas på ordnentligt om det är möjligt), utan att du får ta ut krediter och lån varje månad för att gå runt. Vilket gör att du aldrig kommer komma i närheten av att bli skuldfri genom att betala vanliga vägen.

Väl motiverat fall att släppa alla lån, ta hand/planera din skälighet för skuldsanering. Får du skuldsanering direkt är allt borta utom CSN på 5 år, får du gå på utmätning 2 år och sen blir beviljad är du skuldfri om 7 år. Oavsett så tror jag med rätt planering av skälighet att du kan bli skulfri (bortsett CSN) innan du fyller 43. Men första steget är att bygga skälighet. Delvis inte ta fler lån, inte ta fler krediter. Sätta brytpunkter för vad som är anledningen till att skulderna uppstått etc.

Om du mirakulöst kan flytta till billigare, få 10.000 mer i månaden, jämka och köra snöbollsmetoden för att amortera bort skulderna så kommer du ändå förmodligen bli skuldfri minst 10-15 år tidigare genom skuldsanering. Kanske kanske det är möjligt, men även om man verkligen vill göra rätt för sig så är det inte värt tiden är min åsikt. Har du pannben och fixar det innan du är pensionär, vad är det egentligen värt? Jag rekommenderar verkligen skuldsanering/planera för skuldsanering så att du inte kastar bort alla dessa år av livet på att betala ihjäl dig. Oavsett om det initialt känns som ett nederlag att gå till KFM för hjälp. Jag kämpade länge med ännu mera skulder och inser nu hur många år av livet jag kommer spara som skuldfri efter jag fick skuldsanering (tror jag har räknat på alla mattematiska modeller och skuldsanering var den absolut snabbaste vägen att bli skuldfri, med många, många års skillnad) . Dessutom har jag bättre ekonomi under skuldsanering än jag hade innan.
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 553
Mottagna reaktioner
12 918
Poäng
9 787
Snöbollsmetoden kanske, men det var stora skulder.
Vad har du gjort av pengarna? Tänker att det borde finnas lite att sälja av och kanske reglera framförallt lite smslån med.
 

dianasekonomi

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
1 Maj 2024
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
1.8 miljoner + minst 2 miljoner i ränta (10-20% årligen). eftersom att det inte kommer gå att amortera med den inkomsten så är egentliga skulderna förmodligen över 4 miljoner.

Inkomst: 30.000
Fasta utgifter: 11500
Kvar: 18500

Om det mirakulöst går runt varje månad som det är nu så kommer det ta minst:

4 000 000 / 18500 = 217 månader (18 år) att bli skuldfri om du betalar allt du får in. I verkligheten förmodligen MINST 20-25 år med bra diciplin. Men min misstanke är att 18500 inte räcker för att betala räkningarna för lånen (det kan tom vara för sent att försöka med snöbollsmetoden + jämkning, då måste det räknas på ordnentligt om det är möjligt), utan att du får ta ut krediter och lån varje månad för att gå runt. Vilket gör att du aldrig kommer komma i närheten av att bli skuldfri genom att betala vanliga vägen.

Väl motiverat fall att släppa alla lån, ta hand/planera din skälighet för skuldsanering. Får du skuldsanering direkt är allt borta utom CSN på 5 år, får du gå på utmätning 2 år och sen blir beviljad är du skuldfri om 7 år. Oavsett så tror jag med rätt planering av skälighet att du kan bli skulfri (bortsett CSN) innan du fyller 43. Men första steget är att bygga skälighet. Delvis inte ta fler lån, inte ta fler krediter. Sätta brytpunkter för vad som är anledningen till att skulderna uppstått etc.

Om du mirakulöst kan flytta till billigare, få 10.000 mer i månaden, jämka och köra snöbollsmetoden för att amortera bort skulderna så kommer du ändå förmodligen bli skuldfri minst 10-15 år tidigare genom skuldsanering. Kanske kanske det är möjligt, men även om man verkligen vill göra rätt för sig så är det inte värt tiden är min åsikt. Har du pannben och fixar det innan du är pensionär, vad är det egentligen värt? Jag rekommenderar verkligen skuldsanering/planera för skuldsanering så att du inte kastar bort alla dessa år av livet på att betala ihjäl dig. Oavsett om det initialt känns som ett nederlag att gå till KFM för hjälp. Jag kämpade länge med ännu mera skulder och inser nu hur många år av livet jag kommer spara som skuldfri efter jag fick skuldsanering (tror jag har räknat på alla mattematiska modeller och skuldsanering var den absolut snabbaste vägen att bli skuldfri, med många, många års skillnad) . Dessutom har jag bättre ekonomi under skuldsanering än jag hade innan.
Oj, ja det är många år i skuld som väntar :(
Jag har kanske tänkt att till nästa sommar åka iväg och jobba i Norge, man kan få ganska mycket pengar under sommarlovet + jullov.
Har också funderat på skuldsanering, vet dock inte om jag skulle få det. Blir jobbigt att få massa anmärkningar och sen kanske inte få hjälp från KFM ändå.
Jag har inga nya skulder, jag behöver däremot ta pengar ifrån sms-låneföretagen nästan varje månad.
Jag går alltid lite back, det läser jag genom att sälja saker. Jag lever annars otroligt snålt och begränsat.

Jag fick dessa skulder tidigt i 20 års åldern. Sen påbörjade jag läkarprogrammet och försökte jobba samtidigt men det gick inget bra. Blev sjukskriven i några månader och sen valde jag att gå tillbaka till arbete. Jag har låna och samlat lån flera gånger, för att försöka få bättre ränta och minimera månadskostnaderna. Nu känner jag att utrymmet börjar bli alldeles för litet, känner att jag inte kan röra mig åt nåt håll. Tar mycket på psyket att studera heltid och arbeta heltid, behöver försvara det hela tiden för familj, kollegor, kursare och vänner. Ingen vet hur det egentligen ser ut.

Gällande "skälighet" för skuldsanering, jag har ju inga nya lån men jag gör "utbetalningar" från sms-lånsföretagen ganska ofta, skulle detta räknas som nya lån? Vad sker om jag söker och sen inte blir beviljad? Vad sker om jag blir beviljad men sen inte kan jobba pga skolan?
Kan man gå till sin vanliga bank och be om råd?

Så trött på detta :(
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 553
Mottagna reaktioner
12 918
Poäng
9 787
Oj, ja det är många år i skuld som väntar :(
Jag har kanske tänkt att till nästa sommar åka iväg och jobba i Norge, man kan få ganska mycket pengar under sommarlovet + jullov.
Har också funderat på skuldsanering, vet dock inte om jag skulle få det. Blir jobbigt att få massa anmärkningar och sen kanske inte få hjälp från KFM ändå.
Jag har inga nya skulder, jag behöver däremot ta pengar ifrån sms-låneföretagen nästan varje månad.
Jag går alltid lite back, det läser jag genom att sälja saker. Jag lever annars otroligt snålt och begränsat.

Jag fick dessa skulder tidigt i 20 års åldern. Sen påbörjade jag läkarprogrammet och försökte jobba samtidigt men det gick inget bra. Blev sjukskriven i några månader och sen valde jag att gå tillbaka till arbete. Jag har låna och samlat lån flera gånger, för att försöka få bättre ränta och minimera månadskostnaderna. Nu känner jag att utrymmet börjar bli alldeles för litet, känner att jag inte kan röra mig åt nåt håll. Tar mycket på psyket att studera heltid och arbeta heltid, behöver försvara det hela tiden för familj, kollegor, kursare och vänner. Ingen vet hur det egentligen ser ut.

Gällande "skälighet" för skuldsanering, jag har ju inga nya lån men jag gör "utbetalningar" från sms-lånsföretagen ganska ofta, skulle detta räknas som nya lån? Vad sker om jag söker och sen inte blir beviljad? Vad sker om jag blir beviljad men sen inte kan jobba pga skolan?
Kan man gå till sin vanliga bank och be om råd?

Så trött på detta :(
Det räknas som nytt lån när du tar lån igen av smsbolagen
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 728
Mottagna reaktioner
983
Poäng
787
Oj, ja det är många år i skuld som väntar :(
Jag har kanske tänkt att till nästa sommar åka iväg och jobba i Norge, man kan få ganska mycket pengar under sommarlovet + jullov.
Har också funderat på skuldsanering, vet dock inte om jag skulle få det. Blir jobbigt att få massa anmärkningar och sen kanske inte få hjälp från KFM ändå.
Jag har inga nya skulder, jag behöver däremot ta pengar ifrån sms-låneföretagen nästan varje månad.
Jag går alltid lite back, det läser jag genom att sälja saker. Jag lever annars otroligt snålt och begränsat.

Jag fick dessa skulder tidigt i 20 års åldern. Sen påbörjade jag läkarprogrammet och försökte jobba samtidigt men det gick inget bra. Blev sjukskriven i några månader och sen valde jag att gå tillbaka till arbete. Jag har låna och samlat lån flera gånger, för att försöka få bättre ränta och minimera månadskostnaderna. Nu känner jag att utrymmet börjar bli alldeles för litet, känner att jag inte kan röra mig åt nåt håll. Tar mycket på psyket att studera heltid och arbeta heltid, behöver försvara det hela tiden för familj, kollegor, kursare och vänner. Ingen vet hur det egentligen ser ut.

Gällande "skälighet" för skuldsanering, jag har ju inga nya lån men jag gör "utbetalningar" från sms-lånsföretagen ganska ofta, skulle detta räknas som nya lån? Vad sker om jag söker och sen inte blir beviljad? Vad sker om jag blir beviljad men sen inte kan jobba pga skolan?
Kan man gå till sin vanliga bank och be om råd?

Så trött på detta :(
Du behöver sluta låna helt, även dessa nyuttag om o om igen från sms-lånen räknas som nya lån.
Skälighet handlar oxå om att du ska ha gjort allt för att lösa din ekonomiska situation.
Gå till en skuld o bugetrådgivare i din kommun. En bra sådan kan hjälpa dej med hur du ska tänka o göra.
 

Karlsson24

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
20 November 2023
Meddelanden
39
Mottagna reaktioner
25
Poäng
91
Är i liknande situation som dig och förstår att det är tufft, psykiskt påfrestande och att man blir helt slut :(

Jag har gjort så att jag låtit lån som inte syns på UC gått till inkasso (förutom klarna) och försökt få till en betalningsplan där. Sen utnyttjar jag betalningsfria månader, ibland hoppar jag över en räkning och betalar den nästa månad osv. Det är ett himla pusslande.

Mitt mål är att bli av med så mycket som möjligt och när mina förfrågningar gått ut i juli går jag till en bank och frågar om de kan hjälpa mig samla allt i ett stort lån. Men sen det viktigaste är att inte ta nya lån. Jag kan möjligtvis handla på klarna om det krisar men absolut inga nya lån. Har använt Billender om det krisat också men annars inget annat.
 

Karlsson24

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
20 November 2023
Meddelanden
39
Mottagna reaktioner
25
Poäng
91
Sälja grejer på tradera, maiapp, blocket, marketplace är ju också bra. Allt som du inte behöver skulle jag sälja.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 017
Poäng
4 807
Det vänder när man slutar göra nya uttag för att klara månaderna. Samt om man kan dra in extra inkomster. Prio är att inte gå back Går man back är prio att lägga pusslet med så lite lånade pengar som möjligt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp