• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hjälp att ändra beteende (konsumtion)

knickedick

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
17 April 2024
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
14
Poäng
41
Jag har sedan tonåren jobbat mycket och alltid spenderat så att jag inte har nåt kvar när lönen kommer. Det ett beteende som jag typ alltid har haft. När jag blev äldre var det lån och krediter som löste mitt behov av att "skaffa saker snabbt" om det var rn pryl, resa eller bil typ. Jag betalade t ex bröllopssviten på ett fint hotell med sms-lån för o ge ett exempel.

Det är riktigt skönt att inte kunna ta krediter och lån nu under saneringen men jag är livrädd för den dagen jag blur skuldfri att jag ska köra samma beteenden igen typ "Ny bil, fira med en resa, köpa fina presenter till familjen" på kredit.

Hur tänker ni andra och vad gör ni för att ändra inställning/beteende? Jag tar gärna emot alla tips jag kan få.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

knickedick

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
17 April 2024
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
14
Poäng
41
Finns det typ fysiska forum där folk träffas och delar erfarenheter?

Jag skulle kunna tänka mig det - har varit så j-vla skamfyllt med ekonomin i många år men har börjat prata nu och skulle vilja träffa andra med liknande utmaningar.
 

Jajajaja

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
22 Juni 2020
Meddelanden
89
Mottagna reaktioner
36
Poäng
137
Jag har sedan tonåren jobbat mycket och alltid spenderat så att jag inte har nåt kvar när lönen kommer. Det ett beteende som jag typ alltid har haft. När jag blev äldre var det lån och krediter som löste mitt behov av att "skaffa saker snabbt" om det var rn pryl, resa eller bil typ. Jag betalade t ex bröllopssviten på ett fint hotell med sms-lån för o ge ett exempel.

Det är riktigt skönt att inte kunna ta krediter och lån nu under saneringen men jag är livrädd för den dagen jag blur skuldfri att jag ska köra samma beteenden igen typ "Ny bil, fira med en resa, köpa fina presenter till familjen" på kredit.

Hur tänker ni andra och vad gör ni för att ändra inställning/beteende? Jag tar gärna emot alla tips jag kan få.
De bästa är väl att spärra sig hos alla dessa långivare så du omöjligt kan ta nya krediter. Det kan du göra redan idag.

Gå och prata med någon som kan hjälpa dig ändra ditt beetende och tankesätt är nog också en bra idé. Finns gratis via kommunen.

Lever du ihop med någon så ändra ditt Mobila Bank-id tillsammans med hen och se till så bara hen har tillgång till lösenordet. Du ska inte veta om det så du inte på egen hand kan använda det mobila bank-idet.
 

knickedick

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
17 April 2024
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
14
Poäng
41
De bästa är väl att spärra sig hos alla dessa långivare så du omöjligt kan ta nya krediter. Det kan du göra redan idag.

Gå och prata med någon som kan hjälpa dig ändra ditt beetende och tankesätt är nog också en bra idé. Finns gratis via kommunen.

Lever du ihop med någon så ändra ditt Mobila Bank-id tillsammans med hen och se till så bara hen har tillgång till lösenordet. Du ska inte veta om det så du inte på egen hand kan använda det mobila bank-idet.
Tack för tips.
Det är en början att spärra sig själv.
Har du erfarenhet av vem man kan prata med?

Det sista är väldigt smart - ge bort kontrollen till någon annan. Jag har ID en annan har koden. Då får jag ta bort fingeravtrycksinloggningen :)
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
542
Mottagna reaktioner
289
Poäng
447
De bästa är väl att spärra sig hos alla dessa långivare så du omöjligt kan ta nya krediter. Det kan du göra redan idag.

Gå och prata med någon som kan hjälpa dig ändra ditt beetende och tankesätt är nog också en bra idé. Finns gratis via kommunen.

Lever du ihop med någon så ändra ditt Mobila Bank-id tillsammans med hen och se till så bara hen har tillgång till lösenordet. Du ska inte veta om det så du inte på egen hand kan använda det mobila bank-idet.
Skapa en budget och planera dina inköp. Genom att skapa en budget och planera dina inköp kan du undvika impulsköp och hålla koll på dina utgifter.

Försök att handla medvetet. Istället för att köpa saker på impuls, fundera över om du verkligen behöver det du tänker köpa och om det verkligen kommer att göra dig lycklig på sikt.

Undvik att handla när du är trött, hungrig eller stressad. Dessa känslor kan öka risken för osunda inköp då du inte är lika medveten eller kan ta rationella beslut.

Om du har svårt att motstå frestelser kan det vara hjälpsamt att sätta upp konkreta mål och belöna dig själv när du når dem istället för att trösta dig med diverse inköp.

Försök att hitta andra sätt att hantera dina känslor istället för att shoppa. Det kan vara att träna, prata med en vän eller skriva ner dina tankar istället för att handla.

Genom att vara medveten om ditt beteende, skapa en budget, planera dina inköp och hitta alternativa sätt att hantera dina känslor kan du motverka osunda inköp och skapa en mer hållbar konsumtion.
 

knickedick

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
17 April 2024
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
14
Poäng
41
Ja det är goda idéer. Jag har alltid haft starka impulser. Jag minns för en massa år sedan så sa en kompis "alltså du vill ha något och så köper du det" och undrade hur jag gjorde. Grejen var att jag alltid var fattig men hade saker...
Det är väl som du skriver att arbeta fram nya sätt att göra och arbeta för att det ska bli en ny vana.
Jag är t ex livrädd för att spela om pengar. Jag fastnar lätt i det jag gör o blir besatt så där har jag bestämt mig för att inte ens sätta igång o spela för jag vet hur jag funkar. Kanske kan jag försöka tänka på samma sätt med andra saker....
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
542
Mottagna reaktioner
289
Poäng
447
Mm du kanske ville vara någon annan än den där fattiga killen när du var ung därav dina impulsköp för att göra sken av något annat ?

Du lär komma till insikt vad det är som triggar dina impulsköp är det känslor? Har du prövat med att gå till någon och prata om detta och få mera verktyg och stöd. Nu när du har skuldsanering har du en chans att på ett lugnare sätt komma på en strategi att motverka ditt invanda beteende.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
542
Mottagna reaktioner
289
Poäng
447
Finns det typ fysiska forum där folk träffas och delar erfarenheter?

Jag skulle kunna tänka mig det - har varit så j-vla skamfyllt med ekonomin i många år men har börjat prata nu och skulle vilja träffa andra med liknande utmaningar.
Att känna skam är nog vanligare än vad man tror när det kommer till ekonomiska bekymmer du är inte ensam i detta forum eller land att känna som du gör.

Dessa två kanske kan va ett alternativ annars kan jag tänka mig det finns grupper på Facebook om man söker.

Stockholm:

Göteborg:
https://sjalvhjalp.com/om-sjalvhjalpsgrupper/grupper-som-vill-starta/
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 870
Mottagna reaktioner
1 637
Poäng
1 117
Rekommenderar att använda sig av budgetmall (Men innehåller även fler sidor med bra saker som är bra att strukturera upp). Eftersom du har skuldsanering så ser den ungefär ut som min.
Bifogar exempel som du kan fylla i när du har tid:

När man har satt som rutin att budgetera och strukturera så kommer man in i ett annat tankesätt.
 

Bilagor

  • Budgetmall - Exempel.xls
    83 KB · Visningar: 21

knickedick

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
17 April 2024
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
14
Poäng
41
Att känna skam är nog vanligare än vad man tror när det kommer till ekonomiska bekymmer du är inte ensam i detta forum eller land att känna som du gör.

Dessa två kanske kan va ett alternativ annars kan jag tänka mig det finns grupper på Facebook om man söker.

Stockholm:

Göteborg:
https://sjalvhjalp.com/om-sjalvhjalpsgrupper/grupper-som-vill-starta/
Stort tack Patron!

Nej jag fattar och första steget är väl att prata om det tänker jag. Att inte behöva skämmas i riktiga livet heller och inte känna att man är ensam.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp