• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hej! UC Light, vad är det?

Leolelle

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
10 Augusti 2022
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Hej alla! Idag pratade jag med ett företag om leasing/långtidshyra på en transport, och jag undrade om de använde sig av uc vid kreditkontroll och det gjorde de. Jag förklarade att jag vill hålla nere på mina ff och då svarade de mig att vi brukar bara ta en ”light” upplysning på uc.
Någon som hört talas om detta? Och syns den på ff sedan?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
549
Mottagna reaktioner
289
Poäng
447
Hej alla! Idag pratade jag med ett företag om leasing/långtidshyra på en transport, och jag undrade om de använde sig av uc vid kreditkontroll och det gjorde de. Jag förklarade att jag vill hålla nere på mina ff och då svarade de mig att vi brukar bara ta en ”light” upplysning på uc.
Någon som hört talas om detta? Och syns den på ff sedan?

Har inte hört om någon UC light version men han måste menat att dom tar en micro upplysning som är en mindre omfattande kreditupplysning. Där man ser namn, personnummer och adress som UC hämtar från SPAR. Dessutom finns uppgifter om betalningsanmärkningar och skuldsaldo hos Kronofogden.En micro upplysning registreras inte som en förfrågan på en privat person. Så detta innebär att den inte påverkar din kreditvärdighet på samma sätt som en vanlig kreditupplysning gör.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 583
Mottagna reaktioner
7 019
Poäng
4 807
Uc light är det inga andra banker/kreditinstitut eller andra som kan se. Bara du och den som tagit upplysningen ser den.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp