• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Ett steg mot ett skuldregister - Nytt förslag

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Patron

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
657
Mottagna reaktioner
337
Poäng
487
Nu citerade du mig nästan ordagrant...
Ja förlåt,men jag är så klart för ett skuldregister. Det är ju högkostnads krediten/lånen där kredit prövningen är i många fall dåliga eller obefintliga man vill komma åt mest. Lån utan UC skulle jag personligen aldrig rekommendera till någon.Det är enklare att få ett sms-lån än att boka tvättstugan. Därför är förslaget att sänka nuvarande ränte tak från 40 % till 20% ett mycket bra förslag. Den här riskfyllda kredit givningen får ju förödande konsekvenser för redan skuldsatta människor.Sen reklamen som tillåts borde dom göra något åt.
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 217
Mottagna reaktioner
833
Poäng
717
Det är ju bra men de som är överskuldsatta o inte är hos kfm utan kan betala ändå o t ex söker nytt jobb där kreditupplysning tas hur gör man då ? Idag tas ju oftast bisnode vid anställning.
Ska man inte få ett nytt jobb pga för mycket skulder då ? Vill inte att vem som helst ska kunna begära en kreditupplysning idag tar ju många företag kreditupplysning o gör bakgrundskontroll vid anställning där bör man vara försiktig när denna lag träder i kraft vad de kan se då. Vid tecknade av telefonabonnemang ska de som är överskukdsatta men inte har skulder hos kfm inte få några abonnemang då ?
Idag tas bisnode.
Tror dessa aspekter också måste tas med. Och det finns ju inget datum fastställt när denna lag ska börja gälla. Men i många andra länder har det tagit 1 och ett halvt år från beslut till att det införs. Jag tycker förslaget är bra men man bör tänka på människors intgritet vid t ex ansökan om nytt jobb o de ska ta en kreditupplysning och att alla överskuldsatta inte är hos kfm heller. Vi är ju så bra att dra alla över en kam
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 407
Mottagna reaktioner
13 480
Poäng
8 917
Nationellt skuldregister delvis men det förhindrar ju fortfarande inte att mellanchefen på IKEA köper en kåk för 6.2 miljoner och sedan en Tesla på kredit. Vips går räntorna upp sen sitter han där.

Eller folk som lånat privat & så vidare.

Men naturligtvis är det ett steg i rätt riktning.
 

tardus

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
29 Januari 2022
Meddelanden
358
Mottagna reaktioner
156
Poäng
347
Tycker det är bra, hade förmodligen varit mycket mindre belånad & haft ett bättre & mer kvalitativt liv om detta funnits way back.

Tar arbetsgivare kreditupplysning vid anställning? Har aldrig varit med om det. Dock har jag ifors. inte haft spec. många jobb. Varit på samma i 8 år.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 822
Mottagna reaktioner
1 800
Poäng
1 277
Tycker det är bra, hade förmodligen varit mycket mindre belånad & haft ett bättre & mer kvalitativt liv om detta funnits way back.

Tar arbetsgivare kreditupplysning vid anställning? Har aldrig varit med om det. Dock har jag ifors. inte haft spec. många jobb. Varit på samma i 8 år.
Tänk säkerhetsklassade tjänster och de som innefattar att man disponerar stora summor.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
657
Mottagna reaktioner
337
Poäng
487
Tycker det är bra, hade förmodligen varit mycket mindre belånad & haft ett bättre & mer kvalitativt liv om detta funnits way back.

Tar arbetsgivare kreditupplysning vid anställning? Har aldrig varit med om det. Dock har jag ifors. inte haft spec. många jobb. Varit på samma i 8 år.
Det är bara om du som blivande arbetsgivare har ett legitimt behov som du får begära kreditupplysning. Du ska ha behov av att göra en ekonomisk riskbedömning. Ett legitimt behov kan vara att personen i sin anställning kommer att hantera stora värden självständigt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 689
Mottagna reaktioner
12 967
Poäng
9 787
Nationellt skuldregister delvis men det förhindrar ju fortfarande inte att mellanchefen på IKEA köper en kåk för 6.2 miljoner och sedan en Tesla på kredit. Vips går räntorna upp sen sitter han där.

Eller folk som lånat privat & så vidare.

Men naturligtvis är det ett steg i rätt riktning.

Det skulle kunna hindra. Om mellanchefen har kvar en skuld från finanskrisen 90, som ligger hos något inkassobolag och är ett par miljoner, och det skulle synas, då kanske det inte blir tesla och hus.
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 217
Mottagna reaktioner
833
Poäng
717
Tycker det är bra, hade förmodligen varit mycket mindre belånad & haft ett bättre & mer kvalitativt liv om detta funnits way back.

Tar arbetsgivare kreditupplysning vid anställning? Har aldrig varit med om det. Dock har jag ifors. inte haft spec. många jobb. Varit på samma i 8 år.
Jo det är faktiskt rätt vanligt att arbetsgivare gör det idag inom en del branscher o vid köp av mobiltelefon tas kreditupplysning oftast
bisnode. Bra om man tar med såna aspekter också
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 217
Mottagna reaktioner
833
Poäng
717
Det är bara om du som blivande arbetsgivare har ett legitimt behov som du får begära kreditupplysning. Du ska ha behov av att göra en ekonomisk riskbedömning. Ett legitimt behov kan vara att personen i sin anställning kommer att hantera stora värden självständigt.
Så är det inte. Upplever att många rekryteringsbolag odag tar bakgrundskontroll o kreditupplysning på t ex alla som söker jobb inom ekonomi. Så tyvärr ser inte verkligheten ut så
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp