• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Diskussion om svenskars skulder

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 791
Mottagna reaktioner
1 772
Poäng
1 277
Tack för fina ord :)
Om du har nån som du anförtror dig till lite extra som inte redan vet kommer det göra en stor skillnad om du får prata av dig.Sen finns dom som vill vara diskreta i sin skuldsanering inget är fel i det och det är upp till var och en. Du vet ju att du inte är ensam du har ju hittat hit till forumet vi finns ju här och inspirerar varandra.:)

Jag tänker så här har man en skuldsanering så finns det igentligen inte något att skämmas för längre man behöver inte vara stolt över att man har skuldsanering men man har endå tagit ett sorts ansvar och kan vara ödmjuk inför att man fått chansen.Dom flesta lär sig att bryta mönster.När dom här åren är över så är man bättre än genomsnittet i Sverige man har ju inga skulder alls. Vi svenskar är endå en av världens mest skuldsatta folk. Du kommer att vara i topp bland dina vänner och familj när det kommer till skuldsättning eftersom man kommer ut skuldfri och på dom här åren så har man lärt sig att förhålla sig till en sunt ekonomiskt tänkande.
Jag har gärna en miljon i skuld på min bostad som är värd sex gånger så mycket hellre än att vara skuldfri och bo i hyresrätt, men det kanske bara är jag?
Svenskarnas skuldbörda är till största del kopplat till bostäder.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
539
Mottagna reaktioner
288
Poäng
447
Jag har gärna en miljon i skuld på min bostad som är värd sex gånger så mycket hellre än att vara skuldfri och bo i hyresrätt, men det kanske bara är jag?
Svenskarnas skuldbörda är till största del kopplat till bostäder.
Nu skrev jag ju om att man har skuldsanering har du skuldsanering kan du inte bo i en bostad värd sex miljoner tror gränsen går nånstans runt 200k. Så ditt svar är missvisande hade man haft en sund ekonomi från början förstår jag helt hur du tänker. :)
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 791
Mottagna reaktioner
1 772
Poäng
1 277
Nu skrev jag ju om att man har skuldsanering har du skuldsanering kan du inte bo i en bostad värd sex miljoner tror gränsen går nånstans runt 200k. Så ditt svar är missvisande hade man haft en sund ekonomi från början förstår jag helt hur du tänker. :)
Du skrev:

När dom här åren är över så är man bättre än genomsnittet i Sverige man har ju inga skulder alls.

Den meningen är enligt mig missvisande, genomsnittlig skuld är också kopplad till en egendom som kan realiseras med vinst.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
539
Mottagna reaktioner
288
Poäng
447
Du skrev:

När dom här åren är över så är man bättre än genomsnittet i Sverige man har ju inga skulder alls.

Den meningen är enligt mig missvisande, genomsnittlig skuld är också kopplad till en egendom som kan realiseras med vinst.
Texten du citerar sitter i hop med att om man har skuldsanering.
Man kan ju vinkla det som man vill så kan du vara snäll och förklara hur du äger ditt boende som är värderat till 6 miljoner och avbetalat med 5 miljoner när du precis kommit ur en skuldsanering eller har en skuldsanering.

Hur många i Sverige tror du har värderat om sin bostad för att täcka sina konsumtionslån på senaste åren då?

Man kan ju haft skuldsanering och sen direkt efter blir tillsamans med någon som köper en bostadsrätt för 10 miljoner åt oss tillsammans med avsikten att vi ska bo där tillsammans och vi flyttar in på samma datum och inte skriver ett sambo avtal sen när det tar slut 3-4 år senare så får hon köpa ut mig ur halva bostadsrätten eller sälja den eftersom halva är min enligt sambolagen.Då har man inte betalat en enda krona men har miljoner.

Ovanstående är bra mycket bättre än vad du skrev i ditt svar till mig.

Eller haft en skuldsanering och hyr inte en hyresrätt utan köper en bostadsrätt i Åsele för 100 000 kr som man lyckats spara undan under skuldsaneringen som man renoverar upp och säljer med vinst efter ett år så fortsätter man så varannat år tills man har en rejäl summa på kontot eftersom man har nästan all kunskap själv om hur man gör.

Sen är det fakta att det är konsumtionslånen som gör folk mer skuldsatta på senaste åren.


Saxat från artikel från januari 2024.

Det som verkligen är oroande är att beloppen ökar i storlek, med 140 procent på två år, säger Intrums Sverigechef Julia Reuszner och tillägger:

– Den enkla förklaringen är att det hänger ihop med de stigande räntorna, fortsätter hon och nämner konsumtionslånen som en stor anledning till att fler hamnar i skuldträsket.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 791
Mottagna reaktioner
1 772
Poäng
1 277
Texten du citerar sitter i hop med att om man har skuldsanering.
Man kan ju vinkla det som man vill så kan du vara snäll och förklara hur du äger ditt boende som är värderat till 6 miljoner och avbetalat med 5 miljoner när du precis kommit ur en skuldsanering eller har en skuldsanering.

Hur många i Sverige tror du har värderat om sin bostad för att täcka sina konsumtionslån på senaste åren då?

Man kan ju haft skuldsanering och sen direkt efter blir tillsamans med någon som köper en bostadsrätt för 10 miljoner åt oss tillsammans med avsikten att vi ska bo där tillsammans och vi flyttar in på samma datum och inte skriver ett sambo avtal sen när det tar slut 3-4 år senare så får hon köpa ut mig ur halva bostadsrätten eller sälja den eftersom halva är min enligt sambolagen.Då har man inte betalat en enda krona men har miljoner.

Ovanstående är bra mycket bättre än vad du skrev i ditt svar till mig.

Eller haft en skuldsanering och hyr inte en hyresrätt utan köper en bostadsrätt i Åsele för 100 000 kr som man lyckats spara undan under skuldsaneringen som man renoverar upp och säljer med vinst efter ett år så fortsätter man så varannat år tills man har en rejäl summa på kontot eftersom man har nästan all kunskap själv om hur man gör.

Sen är det fakta att det är konsumtionslånen som gör folk mer skuldsatta på senaste åren.


Saxat från artikel från januari 2024.

Det som verkligen är oroande är att beloppen ökar i storlek, med 140 procent på två år, säger Intrums Sverigechef Julia Reuszner och tillägger:

– Den enkla förklaringen är att det hänger ihop med de stigande räntorna, fortsätter hon och nämner konsumtionslånen som en stor anledning till att fler hamnar i skuldträsket.
Jag har aldrig påstått att jag har haft skuldsanering eller ens en problematisk skuldsättning, var fick du det ifrån?

Fakta från SCB kring svenskarnas lån, det är till största delen kopplat till bostäder:

Den största delen av de svenska hushållens skulder består av bostadslån. I takt med att bostadspriserna ökat kraftigt, har lånen gjort detsamma.

Saxat från
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
539
Mottagna reaktioner
288
Poäng
447
Jag har aldrig påstått att jag har haft skuldsanering eller ens en problematisk skuldsättning, var fick du det ifrån?

Fakta från SCB kring svenskarnas lån, det är till största delen kopplat till bostäder:

Den största delen av de svenska hushållens skulder består av bostadslån. I takt med att bostadspriserna ökat kraftigt, har lånen gjort detsamma.

Saxat från

Du citerar min text där jag skriver att man har skuldsanering.
Det är en uppmuntrande text som jag tycker är bra men om du stör dig och är nitisk och vill vinkla den så vill du jag ska ändra den?

Jag skrev inget om att bo nånstans utan det var du som började ta upp det men du kan ju inte heller komma ifrån att min ide slog din därav ditt uteblivna svar.

Hur många är det som tvingats sälja sina bostäder för dom inte har råd att bo kvar.

Tror inte att merparten har betalat av 80 -90% av sina bolån framgår av artikel du saxade ifrån: svenska hushåll är högt skuldsatta.

I statistiken kan man se hur många som värderat upp sin bostad för att täcka sina konsumtionslån?
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 791
Mottagna reaktioner
1 772
Poäng
1 277
Du citerar min text där jag skriver att man har skuldsanering.
Det är en uppmuntrande text som jag tycker är bra men om du stör dig och är nitisk och vill vinkla den så vill du jag ska ändra den?

Jag skrev inget om att bo nånstans utan det var du som började ta upp det men du kan ju inte heller komma ifrån att min ide slog din därav ditt uteblivna svar.

Hur många är det som tvingats sälja sina bostäder för dom inte har råd att bo kvar.

Tror inte att merparten har betalat av 80 -90% av sina bolån framgår av artikel du saxade ifrån: svenska hushåll är högt skuldsatta.

I statistiken kan man se hur många som värderat upp sin bostad för att täcka sina konsumtionslån?
Jag sa endast att jag hellre har en miljon i skuld kopplat till en egendom som är värd sex gånger skulden än att vara skuldfri, sen var det du som spann loss.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
539
Mottagna reaktioner
288
Poäng
447
Jag sa endast att jag hellre har en miljon i skuld kopplat till en egendom som är värd sex gånger skulden än att vara skuldfri, sen var det du som spann loss.
Alltså det är en tråd om självhjälpsgrupper
TS skrev att han skämdes för att han har skulder men har äntligen börjat prata och känner sig ensam och vad skriver du ? Inte så passande man kan uppfatta det du skriver som nedvärderande.Du uteblir med att svara på mina frågor i dina senaste inlägg så vi kan avsluta diskussionen tycker jag.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 791
Mottagna reaktioner
1 772
Poäng
1 277
Alltså det är en tråd om självhjälpsgrupper
TS skrev att han skämdes för att han har skulder men har äntligen börjat prata och känner sig ensam och vad skriver du ? Inte så passande man kan uppfatta det du skriver som nedvärderande.Du uteblir med att svara på mina frågor i dina senaste inlägg så vi kan avsluta diskussionen tycker jag.
Att ha noll i skulder och ingen förmögenhet är sämre än den genomsnittliga svensken, vilket du har påstått.

 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
539
Mottagna reaktioner
288
Poäng
447
Att ha noll i skulder och ingen förmögenhet är sämre än den genomsnittliga svensken, vilket du har påstått.

Du har påstått att genomsnitts svensken bor i ett sex miljoners boende och samtidigt betalt av fem miljoner på sitt lån samt att boendet är i absoluta topp skikt.

Stämmer det in på genomsnitts svensken?

Hur många i statistiken utgör den absoluta topp skiktet i förmögenhet.


Saxat:
Sverige är världsmästare i grenen förmögenhetsklyftor, åtminstone när det gäller utvecklade länder. Sverige ligger enligt Credit Suisse 12:a på jorden.

Enligt Credit Suisse steg den rikaste procentens andel av svenskarnas samlade förmögenhet från 34,9 procent till 37,6 procent

Tror inte den andelen har minskat i procent?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp