• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Dela upp lån med partner

Frågvis123

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
8 Mars 2022
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
12
Poäng
37
Frågan blir om din fru kan få lägre ränta än 11,8 i nuvarande åtstramning. Sen att som gifta kanske de vill att du står med som medlåntagare. Någon har säkert kunskap om det.
Man kanske skulle kunna testa med min fru på 150,000 och om vi får något erbjudande så kan jag ringa Lendo och lägga till mig som medsökande?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 017
Poäng
4 807
Man kanske skulle kunna testa med min fru på 150,000 och om vi får något erbjudande så kan jag ringa Lendo och lägga till mig som medsökande?
känns onödigt om hon får ett eget erbjudande utan krav på medsökande och om målet är att du ska minska din skuldsättning inför ett eget samlingslån längre fram?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 017
Poäng
4 807
Vänta tills hennes 2 ff har försvunnit och då kan hon söka. Men tveksamt om ni kan få så mkt bättre ränta som läget är just nu.
Annars om ni kan vänta och söka mot slutet av året. Allt beror på hur ansträng eran ekonomi är i dagsläget.
 

sarkostik

Kunnig medlem
Poäng: 246
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
254
Mottagna reaktioner
86
Poäng
246
Amortera 150k ner till 100k och sök sedan gemensamt 600k för att samla ihop 500 + 100 eller exakt vad det nu blir skulle jag tro ger bättre möjligheter för att få bättre ränta.
 

Frågvis123

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
8 Mars 2022
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
12
Poäng
37
Tack för er input! Vi bestämde oss till slut om att min fru skulle testa med en ansökan på Lendo på 150,000 kr med återbetalningstid på 10 år.
Hon fick flera erbjudanden med bättre ränta än det befintliga lånet på 150,000 har idag (som alltså har 11,78% årsränta + 0kr avgift, 2,027 kr månadsbelopp). Det alternativet med lägst ränta, som hon också valde, hade 8.85% årsränta + 40kr avgift, 1,927 kr månadsbelopp.
Om vi amorterar 100kr extra i månaden, så att månadsbelopp blir samma som tidigare, har vi då en skuld som är 4,000kr lägre om ett år (med hänsyn till uppläggningsavgiften) tack vara det nya lånets lägre ränta vilket känns bra!
Vi har nog tänkt att amortera extra upp till en månadskostnad på minst 3,000 kr så att lånet är återbetalt om 5 år, och ännu mer om mjöligt.
nu återstår det att försöka få ner räntan på det stora lånet som står på mig (9.8% årsränta + 39kr avgift). Jag har nu 0.3% i UC-betyg, hade tänkt chansa att ansöka på Lendo när det syns att det på 150,000 har försvunnit, och hoppas på det bästa. Sedan tänker jag att vi undviker ytterligare förfrågningar tills ett år efter det, försöker betala av så mycket som möjligt, för att försöka få en så bra utgångspunkt som möjligt då och försöka få tex ett medlemslån hos danske bank eller prata med någon annan storbank.
Någon som har erfarenheter av att söka medlemslån hos danske bank när man har andra blancolån, har sett att de kan vara kinkiga med det? Skulle det hjälpa att ringa dem och förklara att man vill lösa andra blancolån?
 

Tomtom72

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
23 April 2023
Meddelanden
443
Mottagna reaktioner
236
Poäng
407
De här avgifterna ni har, går det inte få bort dessa om ni tar autogiro /e-faktura?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp