• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Dåligt läge att släppa nu?

LevOchLär

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
17 Mars 2024
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Bra påminnelse. Jag ska fortsätta läsa på, se över min ekonomi och framförallt lyssna till rådgivaren. Hoppas på det bästa. Kanske finns en väg framåt. Mer kan jag inte göra just nu. Tack för delade tankar alla, mycket värt. I synnerhet för att jag kände mig mindre ensam en stund.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 871
Mottagna reaktioner
1 636
Poäng
1 117
Men alltså hjälp det låter ju jätteläskigt. Jag haft ju tänkt släppa de stora som slukar hela min lön med skyhöga räntor, men betala de små under tiden. Det känns ju rättvist. Eller, snarare väldigt omoraliskt att plötsligt bara inte betala det jag kan. Jag har verkligen kämpat järnet för att ”göra rätt för mig”. Det här blir ju raka motsatsen. Finns det någon tråd som jag kan läsa mer om hur man ska tänka? Jag har inga ”konstiga” skulder av något slag. Förstår inte vad jag skulle vinna på att spara några tusenlappar från lönen, när räntorna på smålån som går till kronofogden skulle bli jättehöga! Då är det väl bra att bara fortsätta betala allt man bara kan (typ hela lönen) i väntan? Jag är så förvirrad kring detta nu…
Man åker sällan fast för det. Men egentligen är det det minst rättvisa att inte släppa något eller släppa allt samtidigt.

Om du har lånat 100.000 av mig och 50.000 av någon annan. Betalar du den andra personen flera månader de 50.000 som du är skyldig men inte en krona till mig så finns det en lag som heter gynnande av borgenär som jag kan anmäla och stämma dig för. Delvis den andra borgenären fortsätter få betalt, men jag får inte en krona - det är inte rättvist.
Egentligen ska man behandla alla borgenärer (banker) ungefär likadant. Man betalar allt eller släpper allt så slipper man trubbel med det.


Ett tips om du fortsätter betala vissa men inte andra är att betala bort dom senaste lånen först. Har du tagit 3 mindre lån på 15.000, 20.000 och 25.000. Så rada upp dom i ordning när dom är tagna.

exempel:

15.000 - 2023-10-01
25.000 - 2023-07-01
20.000 - 2023-02-01

Då betalar man först bort 2023-10-01 och sedan 2023-07-01, Sist 2023-02-01.

Om handläggaren rekommenderar skuldsanering sen eller du kommer i tankarna så är det en stor fördel vid ansökan om lånen är så gamla som möjligt. Delvis om du vill fortsätta betala vissa men inte andra, så börja med att betala dom senaste tagna lånen först för att köpa dig skälighet i så fall.
Delvis kan man hävda att man betalat det man kan men dels så blir senaste lånet äldre om man betala bort dom nyare. Men det är väll i princip den stora fördelen jag ser med att att fortsätta betala på vissa men inte andra, om man har sanering i kikaren för framtiden, Har du inte det så tror jag det bästa är att släppa allt.
 

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
296
Mottagna reaktioner
191
Poäng
366
Bra påminnelse. Jag ska fortsätta läsa på, se över min ekonomi och framförallt lyssna till rådgivaren. Hoppas på det bästa. Kanske finns en väg framåt. Mer kan jag inte göra just nu. Tack för delade tankar alla, mycket värt. I synnerhet för att jag kände mig mindre ensam en stund.
Många kan vara hjälpsamma med budget. Finns det något lån som du kan bli av med helt när du får skatteåterbäring? Kanske kan du hålla dig flytande fram tllls dess?

Tänker att du också har möjlighet att fråga om betalfria månader, förlänga återbetalningstid etc.

Går det att baka ihop mindre lån och sänka månadskostnaderna på så vis? Att frigöra 500-1000kr gör stor skillnad i början och man känner att man får lite marginaler.

Fördelen med att fortsätta leva knapert och verkligen betala, är att du har möjlighet till att bestämma mer hur du gör med pengarna - tex kan du ordna med ett litet sparkonto, amortera extra om du har utrymme etc.

Har du sålt av dyrare grejer? Tex om du har en bil som kostar och du egentligen kan åka kommunalt/cykla.
 

Janina

Kunnig medlem
Poäng: 356
Blev medlem
3 September 2023
Meddelanden
218
Mottagna reaktioner
175
Poäng
356
Bra påminnelse. Jag ska fortsätta läsa på, se över min ekonomi och framförallt lyssna till rådgivaren. Hoppas på det bästa. Kanske finns en väg framåt. Mer kan jag inte göra just nu. Tack för delade tankar alla, mycket värt. I synnerhet för att jag kände mig mindre ensam en stund.
Egentligen känns det helt sjukt att be någon "släppa" allt. Jag känner så väl igen din känsla när allt har gått överstyr och man är bara rädd, ensam, känner sig ynklig och som en brottsling för man har hamnat här. Jag kan bara svara för mig själv och råder dig inte till något, men JAG släppte allt i månadsskiftet augusti/september-23. Allt är precis "klart" nu ( påskrivet med delgivningar mm och fått beslut), min första löneutmätning börjar nu den 27 mars, så jag är precis där. Det har vart jobbiga månader där man är "jagad" precis hela tiden av brev, räkningar, inkasso, telefon och kfm. Men ändå.... Att äntligen "få" på papper/kivra att löneutmätningen börjar, du vet då vad du har kvar varje månad, där kommer lugnet. Du har inte massa räkningar längre, du har din lilla summa att leva på, men den är iallafall garanterad utan att gå back.

De flesta som "släpper", använder sina "extra pengar"( alltså de som skulle gått till lån/krediter/skulder) till att spara buffert. Löneutmätningen är ganska snålt tilltaget, så de pengarna kommer gynna dig. Men det är kontanter och gömma undan dem som gäller, för så får du inte göra egentligen. Jag har själv vart livrädd och känt mig kriminell som gjort så,, men oj så skönt att verkligen ha den där lilla reserven hemma sen och veta att man klarar sig om något händer.

Känn dig inte ensam, vi på forumet håller varandra vid liv och försöker hjälpa så gott det går. Lycka till
 

Egget

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
19 Maj 2022
Meddelanden
139
Mottagna reaktioner
49
Poäng
157
Vilka långivare har du?

Jag släppte mina lån i slutet på januari så kan nog bistå med lite information om vi har någon gemensam.

(Ska du göra massa avdrag som gör att du måste vänta med att deklarera?)

p.s. kan starkt rekommendera att installera TrueCaller om du inte har appen redan, väldigt bra på att identifiera lånföretagen som ringer och vill ha betalt
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp