• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Billån hög ränta?

Klaridag

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
491
Mottagna reaktioner
104
Poäng
307
Hej tänker bara kolla med er andra. Men är inte 9,45% ränta väldigt högt för ett billån? Eller vad har ni andra? Finns det möjlighet att byta billån? Tror jag hade sist typ 7,90% via Volvo och det var inte längesen.

Jag vet att det mesta är högt just nu, men så högt? Har ett privatlån som är lägre. Billån brukar vara billiga. Helt sjukt vad regeringen och riksbanken gjort, tokhöjer räntor när folk fastnat i stora lån.

Tex huslån, de tillät räntan vara extremt låg vilket trissade priserna rejält, sedan sitter folk med höga lån och då höjer dom rejält. Undra hur det kommer gå för folk när deras bundna lån går ut.
Tycker dom misskött detta rejält och många kommer gå under. Jag är glad inte jag sitter på miljonlån iallafall.

Nog off topic. Billån, är dom så här höga?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 728
Mottagna reaktioner
983
Poäng
787
Är det ett billån via bilfirma?
Kollade just vad vi har på vårt billån o det är 8,69 efter senaste höjningen så det är nog så det ser ut tyvärr.
 
Senast ändrad:

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
5,94 har jag på billånet efter senaste höjning med 0,25 i oktober.
 

sarkostik

Kunnig medlem
Poäng: 246
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
254
Mottagna reaktioner
86
Poäng
246
Prova att kontakta låneinstitutet där du har billånet och be dem att sänka räntan. Om du inte får ner räntan så är nog det enda att kolla om du kan ersätta billånet med ett blancolån.
Att styrräntan är 4% är inget exceptionellt egentligen. Bolåneränta på 5% är inte i närheten mot när vi hade betydligt högre räntor (12-18% på 80- och 90-talet)
Visst upptrissade priser på bostäder, höga energipriser, inflation gör att vi är mer känsliga för räntehöjningar, även att ränteläget inte är speciellt extremt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 553
Mottagna reaktioner
12 918
Poäng
9 787
Lät lite högt men kan nog stämma, skulle gissat på 8-8.5
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 397
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Prova att kontakta låneinstitutet där du har billånet och be dem att sänka räntan. Om du inte får ner räntan så är nog det enda att kolla om du kan ersätta billånet med ett blancolån.
Att styrräntan är 4% är inget exceptionellt egentligen. Bolåneränta på 5% är inte i närheten mot när vi hade betydligt högre räntor (12-18% på 80- och 90-talet)
Visst upptrissade priser på bostäder, höga energipriser, inflation gör att vi är mer känsliga för räntehöjningar, även att ränteläget inte är speciellt extremt.
På 80-talet var löneökningarna kring 10% också. De reallönesänkningar och skillnad bolåneränta mot löneökning är extrema i ett historiskt perspektiv.
 

Klaridag

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
491
Mottagna reaktioner
104
Poäng
307
Bra att höra från andra. Känner att räntan är sjukt hög. Ska höra av mig till dom. Åtminstone ha 8%. Hur kommer det sig att de skiljer sig så? Bilen är ju värd med än lånet och säkerhet, hade tex ett blancolån utan säkerhet som var lägre.

Det går inte att byta billån, utan jag måste ta ett blancolån då? Det är billån via firman och de har dnb som verkar som en riktigt skitbank.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 728
Mottagna reaktioner
983
Poäng
787
Bra att höra från andra. Känner att räntan är sjukt hög. Ska höra av mig till dom. Åtminstone ha 8%. Hur kommer det sig att de skiljer sig så? Bilen är ju värd med än lånet och säkerhet, hade tex ett blancolån utan säkerhet som var lägre.

Det går inte att byta billån, utan jag måste ta ett blancolån då? Det är billån via firman och de har dnb som verkar som en riktigt skitbank.
Räntan på blancolånen är ju inte mkt bättre idag plus att billån brukar inte påverka UC så mkt om man vill hålla den nere.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 553
Mottagna reaktioner
12 918
Poäng
9 787
Bra att höra från andra. Känner att räntan är sjukt hög. Ska höra av mig till dom. Åtminstone ha 8%. Hur kommer det sig att de skiljer sig så? Bilen är ju värd med än lånet och säkerhet, hade tex ett blancolån utan säkerhet som var lägre.

Det går inte att byta billån, utan jag måste ta ett blancolån då? Det är billån via firman och de har dnb som verkar som en riktigt skitbank.
Bilfirma vill ju tjäna en slant på billånet dom säljer också. Dom får provision, ju högre ränta ju bättre.
Dom kan sätta underränta med men får då betala en slant till banken i stället
 

Klaridag

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
491
Mottagna reaktioner
104
Poäng
307
Bilfirma vill ju tjäna en slant på billånet dom säljer också. Dom får provision, ju högre ränta ju bättre.
Dom kan sätta underränta med men får då betala en slant till banken i stället
Fast det ska inte vara så illa att ett halvers blancolån har lägre ränta en ett billån med bilen som säkerhet? Speciellt när bilen är mer värt än lånet.
Är det rimligt att tex marginalen har lån utan säkerhet på 9,25% ränta och mitt billån från dnb har 9,95%? Helt absurt.

Kan man byta billån? Dnb måste vara det absolut sämsta valet.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp