• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Betalningsplan stämmer inte

zabina

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
5 Maj 2024
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej.
Behöver råd.
Är ofta sjuk på mitt jobb, meddelade handläggaren om detta. Förra året tog jag semdagar nästan varje månad för att få lite extrapengar. Har nästan aldrig full månadslön pga. hälsan.
Nu fått förslag på betalplan och ser då att hon räknat på full lön ändå.
Verkar som hon räknat på årsinkomsten 2023/12. Till saken hör även att jag fick en retroutbetalning på 10 k för 2022 men det hamnade i 2023 års redovisning.
Hur ska jag göra? Känns inte alls bra att godkänna en betalplan som är alldeles för hög. Fick på 5 år och jag har ett barn som redan levt fattigt sen 2020. Tar dem inte hänsyn till det?
Ja många frågor men är det någon som haft något liknande fall?
Är så rädd att inte få sanering om jag ringer och klagar.
Tacksam för svar.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 956
Mottagna reaktioner
6 150
Poäng
3 907
Hej.
Behöver råd.
Är ofta sjuk på mitt jobb, meddelade handläggaren om detta. Förra året tog jag semdagar nästan varje månad för att få lite extrapengar. Har nästan aldrig full månadslön pga. hälsan.
Nu fått förslag på betalplan och ser då att hon räknat på full lön ändå.
Verkar som hon räknat på årsinkomsten 2023/12. Till saken hör även att jag fick en retroutbetalning på 10 k för 2022 men det hamnade i 2023 års redovisning.
Hur ska jag göra? Känns inte alls bra att godkänna en betalplan som är alldeles för hög. Fick på 5 år och jag har ett barn som redan levt fattigt sen 2020. Tar dem inte hänsyn till det?
Ja många frågor men är det någon som haft något liknande fall?
Är så rädd att inte få sanering om jag ringer och klagar.
Tacksam för svar.
Hmm... ursäkta frågan, men vad är Du hemma sjuk för? Något kroniskt som alltid är återkommande? För i annat fall, så kan väl inte handläggaren basera en betalplan på att man är hemma sjuk även om det kan tyckas vara regelbundet?
Bara min reflektion...
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 728
Mottagna reaktioner
983
Poäng
787
Det är inte självklart att bara för att man har barn får man en kortare betalplan.
Sen ang din uträkning.. Jag tror tyvärr inte att de tar hänsyn till att någon är sjukskriven ofta fr jobb. Det blir helt enkelt svårt att räkna på en betalplan utifrån de förutsättningarna.
De 10 000 kr du fick ut som hamnade på 2023 års årsink påverkade nog inte summan i betalplanen så mkt.
 

Klar_2025

Aktiv medlem
Poäng: 46
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
29
Mottagna reaktioner
18
Poäng
46
1: Din lön som du får för din anställning som jag antar är 100% är det KFM räknar på i din betalplan.
2: Att du är hemma ofta från jobbet pga sjukdom (förkylning, magsjuka eller annat) är inget KFM tar hänsyn till. Det är smällar man får ta och det är därför du får buffert varje månad samt betalningsfria månader (2 st/år).
3: Enda gången KFM tar hänsyn till sjukdom är om du har en sjukskrivning som gör att du inte kan arbeta 100%. Och då pratar vi om sjukskrivning som FK godkänt.
4: Är det som så att du är sjuk ofta så bör du ordna med detta: https://www.forsakringskassan.se/privatperson/funktionsnedsattning/sarskilt-hogriskskydd - men är det inte ordnat med sedan tidigare kommer inte KFM att ta någon hänsyn till detta med att man är sjuk ofta.

Så ... om jag vore dig skulle jag försöka fixa detta med särskilt högriskskydd. Och det ansvaret ligger hos dig ... kan även vara bra att ta upp det med företagshälsan.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp