• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Behöver hjälp att försöka lösa min ekonomi innan jag ger upp

Kämpar

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
1 Januari 2024
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
68
Poäng
196
Både anmärkningen och förfrågningar, men ej försökt med samlingslån eller dylik på 4 mån nu, var desperat o förstörde tyvärr mer, så börjar stiga sakta upp sålänge jag inte får något mer som syns i form av anmärkning hjälper ej att nstart tar uc då och då av nån anledning
Nstart tar ny UC när du frågar dem att sänka ner räntan. Har de inte informerat dig om det? Annars så det är inte okej alls.
Det du kan göra med också är att be att få en betalfrimånad hos dem. Du kan gör det enkelt via dina sidor. De 4500kr kan du använda för att släcka binly eller Vivus helt. Men Vivus kan du vänta med. Betala inget och låt det gå till Inkasso. Du skulle betala 1800kr/månad vilket är högt. Be dom om en avbetalningsplan, de kommer säga nej från början. Sedan kan de erbjuda en räntefri betalningsplan . Det gjorde den med mig. Annars går den vidare till inkasso Gothia och där kan du få bättre betalningsplan så länge skulden är inte så hög. Vivus skickar inte direkt till inkasso. Tar ca tre månader så du får betala till andra.

En bättre lösning kanske är att du loggar in nu på Nstart. Kolla löptiden kvar. Du kan ta kontakt med dem och förlänga den så att månadskostnaden blir mycket mindre än 4500kr. Men tänk på att lånet blir större. Du försöker nu förhandla för att överleva de 3-6 månaderna sedan sök samlingslån
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 725
Mottagna reaktioner
7 115
Poäng
4 807
Sluta betala på Vivus, Lumify, Credifi och nån mer som inte rapporterar till uc och släpp de till inkasso. Betala bort ViaConto eftersom du "bara" har 3400 kvar där.
Jag har varit i din sits och gått back månad efter månad. Har behövt trixa och fixa i det oändliga och tagit nya lån och krediter för att hålla mig flytande. Men det går att ta sig fram och börja bygga en stabilare ekonomi. Det viktigaste är att sluta ta nya lån (som inte ev är samlingslån). Krediter som du betalat in på som t ex Flexlimit måste du ta ut igen för att ha pengar att betala annat men så fort som du går plus minus noll så sluta använda dina krediter. Jag hankade mig fram med Everyday+ och Flexlimit genom att betala in och sen ta ut direkt. Det är ingen bra lösning men en kortsiktig sådan under den värsta tiden. Nu har jag släppt dem till Svea inkasso.
Kan du jobba extra?
Försök förlänga återbetalningstiden på de lån det går för att gå ner lite i månadskostnad.
Dra ner eller helst ta bort alla onödiga köp. Visst, det är inte kul att leva värre än en fattig råtta men du hjälper dig själv på sikt.
 

hugge979

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
9 Januari 2024
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Nstart tar ny UC när du frågar dem att sänka ner räntan. Har de inte informerat dig om det? Annars så det är inte okej alls.
Det du kan göra med också är att be att få en betalfrimånad hos dem. Du kan gör det enkelt via dina sidor. De 4500kr kan du använda för att släcka binly eller Vivus helt. Men Vivus kan du vänta med. Betala inget och låt det gå till Inkasso. Du skulle betala 1800kr/månad vilket är högt. Be dom om en avbetalningsplan, de kommer säga nej från början. Sedan kan de erbjuda en räntefri betalningsplan . Det gjorde den med mig. Annars går den vidare till inkasso Gothia och där kan du få bättre betalningsplan så länge skulden är inte så hög. Vivus skickar inte direkt till inkasso. Tar ca tre månader så du får betala till andra.

En bättre lösning kanske är att du loggar in nu på Nstart. Kolla löptiden kvar. Du kan ta kontakt med dem och förlänga den så att månadskostnaden blir mycket mindre än 4500kr. Men tänk på att lånet blir större. Du försöker nu förhandla för att överleva de 3-6 månaderna sedan sök samlingslån

Jaha nej det sa dem ej. Samt att jag ej sökt om lägre ränta men ska se om jag kan ta betalnignsfri månad hos dem samt kanske förlänga lånet sålänge iaf, o får jag betalfri månad så tar jag nog binly först då det är närmast kronofogden av alla lånen tror dock ja har typ 86 mån kvar på det, men bör ju gå förlänga. Men hur ansöker jag om betalfri månad hos dem? Kan ej se det på mina sidor där?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 725
Mottagna reaktioner
7 115
Poäng
4 807
Du kan ringa och fråga om du kan få betalfrimånad om det inte står på fakturan att du kan få det. Hos t ex Ikano och Avarda står det på månadsfakturan att den här månaden kan du utnyttja betalfri månad. Resurs brukar skicka sms att man kan ansöka om betalfri månad om man vill.
Gäller det inkassobolag så måste man ringa och fråga.
 

hugge979

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
9 Januari 2024
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Sluta betala på Vivus, Lumify, Credifi och nån mer som inte rapporterar till uc och släpp de till inkasso. Betala bort ViaConto eftersom du "bara" har 3400 kvar där.
Jag har varit i din sits och gått back månad efter månad. Har behövt trixa och fixa i det oändliga och tagit nya lån och krediter för att hålla mig flytande. Men det går att ta sig fram och börja bygga en stabilare ekonomi. Det viktigaste är att sluta ta nya lån (som inte ev är samlingslån). Krediter som du betalat in på som t ex Flexlimit måste du ta ut igen för att ha pengar att betala annat men så fort som du går plus minus noll så sluta använda dina krediter. Jag hankade mig fram med Everyday+ och Flexlimit genom att betala in och sen ta ut direkt. Det är ingen bra lösning men en kortsiktig sådan under den värsta tiden. Nu har jag släppt dem till Svea inkasso.
Kan du jobba extra?
Försök förlänga återbetalningstiden på de lån det går för att gå ner lite i månadskostnad.
Dra ner eller helst ta bort alla onödiga köp. Visst, det är inte kul att leva värre än en fattig råtta men du hjälper dig själv på sikt.
Enligt andra trådar här så skickar ej lumify osv till externt inkasso bolag längre utan direkt till kronofogden, och ja precis inget nytt förens samlingslån, och jobbar redan så mycket extts jag kan, har 70h arbetsvecka normalt och har i december bara jobbat 50h övertid med restiden inräknat och ja, håller på o föröwja sluta röka just nu mitt i all skit för o spara pengar
 

Kämpar

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
1 Januari 2024
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
68
Poäng
196
Jaha nej det sa dem ej. Samt att jag ej sökt om lägre ränta men ska se om jag kan ta betalnignsfri månad hos dem samt kanske förlänga lånet sålänge iaf, o får jag betalfri månad så tar jag nog binly först då det är närmast kronofogden av alla lånen tror dock ja har typ 86 mån kvar på det, men bör ju gå förlänga. Men hur ansöker jag om betalfri månad hos dem? Kan ej se det på mina sidor där?
Du kommer se den om du klickar på ”Betalningar” när januari faktura dyker upp. Det blir nästa vecka och följ länken bara. Det är så enkelt och det blir inga problem. Ta den först och släck Binly, sedan fråga om att förlänga löptiden. Du kan fråga imorgon om löptiden typ nyfikenhet och hur mkt blir månadskostnaden men kanske vänta med att gå med tills du tar den betalningsfria månaden.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 725
Mottagna reaktioner
7 115
Poäng
4 807
Enligt andra trådar här så skickar ej lumify osv till externt inkasso bolag längre utan direkt till kronofogden, och ja precis inget nytt förens samlingslån, och jobbar redan så mycket extts jag kan, har 70h arbetsvecka normalt och har i december bara jobbat 50h övertid med restiden inräknat och ja, håller på o föröwja sluta röka just nu mitt i all skit för o spara pengar
Väldigt många här har startat trådar om just Lumify att de inte har betalat på si och så länge.
Hoppas ngn skriver OM ens skuld gått till Kf direkt. Om Lumify har slutat samarbeta med Gothia så kan det hända att de skickar till ngt annan inkasso. Men förstår att du inte vill chansa om du inte kan släcka hela lånet om det går till Kf. Men som sagt hoppas att ngn annan uppdaterar ang Lumify.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 725
Mottagna reaktioner
7 115
Poäng
4 807
Lycka till med rökningen, det är tufft men det går!
Och det kommer ordna sig med ekonomin ska du se. En dag i taget.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp