• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Att leva med skuldsanering

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Life on a ledge

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
18 November 2021
Meddelanden
63
Mottagna reaktioner
73
Poäng
207
Att leva med skuldsanering.

Vad är dina erfarenheter? Dela med dig.
Själv har jag levt med skuldsanering under 1 år. Vissa månader är jobbigare än andra men i det stora hela så ångrar jag mig massor att jag inte tog tag i detta för flera år sedan…

5 år är inte av livstid att leva med saneringen och man har ju äntligen egna pengar att röra sig med. Inte en massa lån o krediter som man ska pussla ihop varje månad. Det är en väldigt skön lättnad.

Det som funderar på att ta steget att skicka in en ansökan men inte ”vågar”, gör det bara! Det kommer kännas 1000 tals gånger bättre när/om man får igenom sin sanering!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 562
Mottagna reaktioner
6 145
Poäng
4 147
Själv har jag levt med skuldsanering under 1 år. Vissa månader är jobbigare än andra men i det stora hela så ångrar jag mig massor att jag inte tog tag i detta för flera år sedan…

5 år är inte av livstid att leva med saneringen och man har ju äntligen egna pengar att röra sig med. Inte en massa lån o krediter som man ska pussla ihop varje månad. Det är en väldigt skön lättnad.

Det som funderar på att ta steget att skicka in en ansökan men inte ”vågar”, gör det bara! Det kommer kännas 1000 tals gånger bättre när/om man får igenom sin sanering!
Håller med till fullo.
 

Guilty_99

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
26 Juni 2020
Meddelanden
448
Mottagna reaktioner
273
Poäng
437
Dom lite drygt två första åren med sanering gick riktigt bra, över förväntan faktiskt, kunde tom spara undan en helt OK buffert.
Men sedan började kostnaderna skena, bränsle, matpriser och inte minst elkostnader här i södra Sverige.
Bufferten har naggats rejält i kanten pga massivt ökade kostnader och möjligheten att spara har i stort sett kapats.
Men i det stora stora hela ser jag med försiktig optimism en liten ljusglimt i horisonten, "bara" 17 betalningar kvar sedan kan man börja andas lite djupare igen.
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 626
Mottagna reaktioner
1 781
Poäng
1 217

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 562
Mottagna reaktioner
6 145
Poäng
4 147
Dom lite drygt två första åren med sanering gick riktigt bra, över förväntan faktiskt, kunde tom spara undan en helt OK buffert.
Men sedan började kostnaderna skena, bränsle, matpriser och inte minst elkostnader här i södra Sverige.
Bufferten har naggats rejält i kanten pga massivt ökade kostnader och möjligheten att spara har i stort sett kapats.
Men i det stora stora hela ser jag med försiktig optimism en liten ljusglimt i horisonten, "bara" 17 betalningar kvar sedan kan man börja andas lite djupare igen.
Jag har 13 kvar, känns overkligt.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Haft sanering i 1,5 år och har gått förvånansvärt bra.
Men tycker själv att jag ”genat”, har sålt av massor hemma för kanske 30tkr under den här tiden som jag lagt extra på mig och mina barn.

Nu pluggar jag 100% med fullt CSN i tre år framåt, och har 50% jobb/lön med nollplan och har det väldigt gott ställt egentligen även om CSN naturligtvis är ett lån.
Min strategi är att spara hela lönen till en kontantinsats med resonemanget att kunna leva rätt bra under skuldsaneringen och få det mest fördelaktiga lånet till en framtida bostad om 3,5 år och skolar samtidigt om mig till ett bättre betalt jobb när jag är klar.
 

Inflames

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
16 December 2020
Meddelanden
929
Mottagna reaktioner
399
Poäng
497
Ska snart söka sanering.

Några frågor.
Hade ni skulder genom spel.?
Skapa det ett problemet för dig för att få sanering.
Hur lång tid fick ni vänta ?

Själv har jag ju extremt levt på spel i hela mitt liv.
När jag valde att inte spela mer, började räkningarna rasa in som väntat.
Från 30k extrainkomst till NOLL. Men det betyder inget för mig längre. Ville bara sluta.

Så tagit tag i lite olika spelberoende grejer som tas igenom.
Därför undrar jag lite hur de såg ut för just dig, som sökte för skulder skapat av spel.

Må väl Kamrater !
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
871
Mottagna reaktioner
332
Poäng
497
Jag tycker det går ganska bra faktiskt. Om ett halvår har jag tre år kvar på min sanering. De första två åren nu har gått fort tycker jag men ibland gnager det i mitt huvud att jag kommer vara 39 år när min sanering är avslutad. Ibland kan det också vara psysiskt påfrestande att betala så mycket per månad som jag gör. Pengar jag hade kunnat gjort annat roligt för eller lagt undan en hel del av det jag betalar varje månad på sparande istället. När jag har semester kunna ta med min frun på en sol och badresa till medelhavet i två veckor som vi gjorde förr i tiden. Det är väl såna saker som är psykiskt jobbigt. Det är just den när lönespec.kommer på Kivra och jag vet att kfm ska ha sina 10.000 kr som jag mår piss i ett par dagar till jag har betalat kfm. Då släpper oftast klumpen i halsen och jag mår bra igen.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 562
Mottagna reaktioner
6 145
Poäng
4 147
Jag tycker det går ganska bra faktiskt. Om ett halvår har jag tre år kvar på min sanering. De första två åren nu har gått fort tycker jag men ibland gnager det i mitt huvud att jag kommer vara 39 år när min sanering är avslutad. Ibland kan det också vara psysiskt påfrestande att betala så mycket per månad som jag gör. Pengar jag hade kunnat gjort annat roligt för eller lagt undan en hel del av det jag betalar varje månad på sparande istället. När jag har semester kunna ta med min frun på en sol och badresa till medelhavet i två veckor som vi gjorde förr i tiden. Det är väl såna saker som är psykiskt jobbigt. Det är just den när lönespec.kommer på Kivra och jag vet att kfm ska ha sina 10.000 kr som jag mår piss i ett par dagar till jag har betalat kfm. Då släpper oftast klumpen i halsen och jag mår bra igen.
39, jag är 53 när jag är klar. Mina drömmar känns väldigt avlägsna då jag bor själv. Betalar in 14000 kr varje månad men jag känner mig nästan glad när jag gör det, skön känsla på ett konstigt vis.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
871
Mottagna reaktioner
332
Poäng
497
39, jag är 53 när jag är klar. Mina drömmar känns väldigt avlägsna då jag bor själv. Betalar in 14000 kr varje månad men jag känner mig nästan glad när jag gör det, skön känsla på ett konstigt vis.

Jag tycker det är påfrestande när man ska betala in dom där pengarna. Sitter och drömmer mig bort vad jag hade kunnat gjort för dom 10 tusen kronorna istället. Men men så är det, det är bara att gilla läget. Sista betalningen i april 2026 och då ska champangen korkas upp.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp