• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Att bli och förbli skuldfri. Tips, kunskap och erfarenheter.

Jag är ganska ny i detta forum. Jag är skuldsatt upp över öronen som många andra. Jag måste säga att detta forum är fantastiskt! Det är otroligt många hjälpsamma personer här inne med enormt mycket kunskap och erfarenheter. Jag har inte mycket erfarenheter av att vara skuldsatt och hur man löser det, än! Jag är under upplärning, genom detta forum och alla dess trådar och genom nya erfarenheter.
I dagsläget har jag inte mycket tips att komma med, bra tips på hur man går vidare för att få bukt på sina skulder och sin ekonomi. Jag har hittills valt att släppa mitt första ärende till inkasso. Det blev inte lika bra som jag tänkt mig, men det blev bra. Det blev bättre.

Kan vi dela våra tips? Kan vi dela våra erfarenheter? Kan vi hjälpa varandra? Hur ska vi prioritera våra utgifter? Vart kan man sänka räntan? Vad bör man släppa till inkasso? Vad bör man inte släppa till inkasso, osv.

Jag vet inte riktigt vart jag står idag. Jag har två jobb, arbetar säkert 250h i månaden och ändå räcker det inte till. Jag har släppt mitt första ärende till inkasso, Viaconto. Det gick till partner inkasso och det var bra.

Varför jag valde att posta detta i guide är inte för att just mitt första inlägg kanske kan guida många. Men om vi bygger på det med våra bästa tips, råd och erfarenheter kanske vi kan hjälpa varandra genom våra erfarenheter.

Vilka är era bästa hacks?
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

HallonGroda

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
11 April 2018
Meddelanden
325
Mottagna reaktioner
324
Poäng
477
Prioriterade utgifter:
1: Hyran eller om man äger sin bostad kostnad för bolån och/eller bostadsrättavgift.
2: Elen (och vattenräkning om man har sådan)
3: Hemförsäkringen
4: Avgift till a-kassan
5: Kostnad för telefonen (antigen abonnemang eller kontantkort - vad man nu har för lösning)

... det är väl de fem avgifter som jag anser är det som _alltid_ ska prioriteras. Behöver man välja bland sina räkningar är det dessa fem utgifter jag ser som nödvändiga.

Och bubblaren för prioriterade utgifter anser jag är:
6: Pendlingskostnad (busskort, SL-kort eller vad man nu har) om detta finns som en utgift för att man ska kunna ta sig till jobbet utan problem.
 

NissL

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
9 Juni 2021
Meddelanden
36
Mottagna reaktioner
10
Poäng
41
Jag är med skuldsatt. Har totalt med min fru 1.3 miljoner. Vi försökte med samlingslån för att betala dyra sms lån, men inget erbjudande för oss. Det är väldigt jobbigt och stressigt varje månad när räkningar kommer. I stort sett efter alla utgifter har vi ungefär 1000-2000kr kvar, kf är inte aktuell för att min arbetsgivare får inte ta reda på detta. Har så mycket ångest över allt det här…
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 562
Mottagna reaktioner
6 145
Poäng
4 147
Jag är med skuldsatt. Har totalt med min fru 1.3 miljoner. Vi försökte med samlingslån för att betala dyra sms lån, men inget erbjudande för oss. Det är väldigt jobbigt och stressigt varje månad när räkningar kommer. I stort sett efter alla utgifter har vi ungefär 1000-2000kr kvar, kf är inte aktuell för att min arbetsgivare får inte ta reda på detta. Har så mycket ångest över allt det här…
Varför får inte din arbetsgivare ha reda på det ?
 

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Bra initiativ @Maria N och varmt välkommen till detta forum, härligt att du har hittat hit!
Jag har nog inte heller mycket input till själva ämnet mer än att jag är "snöbollseffektens" största fan och är (om möjligt) min absolut enda approach på skulder.
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 295
Mottagna reaktioner
689
Poäng
637
Jag är med skuldsatt. Har totalt med min fru 1.3 miljoner. Vi försökte med samlingslån för att betala dyra sms lån, men inget erbjudande för oss. Det är väldigt jobbigt och stressigt varje månad när räkningar kommer. I stort sett efter alla utgifter har vi ungefär 1000-2000kr kvar, kf är inte aktuell för att min arbetsgivare får inte ta reda på detta. Har så mycket ångest över allt det här…

Vad tror du är den största anledningen till att ni inte får något samlingslån? Vad har ni för inkomster och hur många UC förfrågningar har ni?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp