• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Alkektum group problem

Atexsor

Kunnig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
9 Maj 2019
Meddelanden
107
Mottagna reaktioner
13
Poäng
62
Hej!

Jag behöver lite tips och råd hur jag ska hantera denna situation

Jag har på alkektum 191 000 kr i skuld.

171 000 kr är med i en avbetalningsplansplan som startade 2023-01-24, då gjordes den första inbetalningen. Sedan april 2023 gjorde jag en inbetalning på 17000 kr för att få planen räntefri. Var tredje månad har jag fått ringa upp och förlänga planen vilket jag gjort. Alla betalningar har följts tilll punkt och pricka.

Nu helt plötsligt så vill alkektum inte förlänga planen då de anser att skulden är för hög. Jag betalar i dagens läge 3000 kr i månaden till dem. Då min budget är vädligt stram så har jag inte råd med mer.

Men nu vill alkektum som sagt inte förlänga planen. Utan vill skicka den till kronofogden för utmätning. Enligt han jag pratade med så sa han att det inte hade varit "god inkasso ed" att förlänga planen något mer. Jag har ingen möjlighet att betala av den stora skulden. Får dem bara avbryta sådär när vi hade en överenskommelse om jag ringde var tredje månad för att förlänga planen?

Behöver alla tips och argument jag kan få för att hantera detta. Ska prata med dem på måndag igen.

Tacksam för alla svar jag kan få
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 017
Poäng
4 807
Beklagar din situation. Tyvärr är det upp till dem att förlänga eller inte.
Vet inte om mina tips kommer funka för dig men de har funkat för mig mot Gothia men då på betydligt lägre skuld (30 k).
Gothia menade på att de inte kunde godkänna lägre avbetalning då min skuld kommer inte minska. MIn argument var att för mig är det bättre att skulden inte minskar men inte går till Kf heller som skulle få för stora konsekvenser (anmärkning etc) och kanske hade jag bara tur den dagen men hon höll med så jag fick det beloppet jag ville/kunde betala per månad.
Argument nr 2 var att jag sa att jag inom en snar framtid kommer kunna betala mer men inte just nu.
Tips är också att få be att få prata med någon "högre upp"
Böna och be är det du kan göra.

Det funkade med Gothia men inte med Intrum så när jag till slut frågade dem rakt ut Så ni skickar hellre till Kf än beviljar ett lägre belopp så de Ja det gör vi!

Om du kommer ihåg namnet på den du pratade med sist när det inte gick så bra så lägger du bara på luren om det skulle vara samma person som svarar igen. Jag antecknar alltid namn på de jag pratar med på alla inkasso.

Kan du erbjuda dem 1-2 k kr mer om du kan stuva om bland dina andra skulder?
 

Atexsor

Kunnig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
9 Maj 2019
Meddelanden
107
Mottagna reaktioner
13
Poäng
62
Beklagar din situation. Tyvärr är det upp till dem att förlänga eller inte.
Vet inte om mina tips kommer funka för dig men de har funkat för mig mot Gothia men då på betydligt lägre skuld (30 k).
Gothia menade på att de inte kunde godkänna lägre avbetalning då min skuld kommer inte minska. MIn argument var att för mig är det bättre att skulden inte minskar men inte går till Kf heller som skulle få för stora konsekvenser (anmärkning etc) och kanske hade jag bara tur den dagen men hon höll med så jag fick det beloppet jag ville/kunde betala per månad.
Argument nr 2 var att jag sa att jag inom en snar framtid kommer kunna betala mer men inte just nu.
Tips är också att få be att få prata med någon "högre upp"
Böna och be är det du kan göra.

Det funkade med Gothia men inte med Intrum så när jag till slut frågade dem rakt ut Så ni skickar hellre till Kf än beviljar ett lägre belopp så de Ja det gör vi!

Om du kommer ihåg namnet på den du pratade med sist när det inte gick så bra så lägger du bara på luren om det skulle vara samma person som svarar igen. Jag antecknar alltid namn på de jag pratar med på alla inkasso.

Kan du erbjuda dem 1-2 k kr mer om du kan stuva om bland dina andra skulder?
Tack för dina tips!

Ska testa detta!

Ja jag kan pynta till 2000 kr mer om jag rör om lite i min budget. Då är det 5000 kr jag kan erbjuda i månaden. Det är ju nästa det dubbla jag betalar nu. Så det borde vara efter traktat hos dem.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 017
Poäng
4 807
Tack för dina tips!

Ska testa detta!

Ja jag kan pynta till 2000 kr mer om jag rör om lite i min budget. Då är det 5000 kr jag kan erbjuda i månaden. Det är ju nästa det dubbla jag betalar nu. Så det borde vara efter traktat hos dem.
Hoppas det ordnar sig! Återkom gärna med hur det har gått?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 553
Mottagna reaktioner
12 918
Poäng
9 787
Så trots en överenskommelse så kan de välja att avvika från den?
Jag gissar att du tycker att du har en överenskommelse men bara ska ringa var tredje månad och säga att du vill fortsätta.
Jag tror den överenskommelse som finns gällde i 3 månader, sedan får man komma överens om något igen, och att man då inte avviker från något.
3000 låter spontant lite i underkant på en sån pass stor skuld.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 017
Poäng
4 807
Så trots en överenskommelse så kan de välja att avvika från den?
De har lagt upp tidsbegränsad avbetalningsplan som ska förnyas var tredje månad. Så på så sätt har de ryggen fri att ändra som de vill var tredje månad.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp