• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Alektum Avbetalningsplan?

skuldkrisen93

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
2 Juli 2023
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
Hej!
Kanske dum fråga men om jag vill diskutera avbetalningsplan i ett inkassoärende med alektum vilken väg ska man gå för att lyckas? Via mejl eller telefon? Har förstått att de inte alltid är så roliga att handskas med.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 015
Poäng
4 807
Hej!
Kanske dum fråga men om jag vill diskutera avbetalningsplan i ett inkassoärende med alektum vilken väg ska man gå för att lyckas? Via mejl eller telefon? Har förstått att de inte alltid är så roliga att handskas med.
Personligen tycker jag att telefon är bäst oavsett vilket inkasso det gäller. I mejl kan de slingra sig bakom orden. I ett samtal "öga mot öga" så har man större möjlighet att pusha sina argument och förhandla. Jag brukar förbereda mig genom att skriva ner punkter som jag vill framföra och argument som talar för "min" sak.
 

skuldkrisen93

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
2 Juli 2023
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
6
Poäng
26
Personligen tycker jag att telefon är bäst oavsett vilket inkasso det gäller. I mejl kan de slingra sig bakom orden. I ett samtal "öga mot öga" så har man större möjlighet att pusha sina argument och förhandla. Jag brukar förbereda mig genom att skriva ner punkter som jag vill framföra och argument som talar för "min" sak.
Då får jag ringa handläggaren i mitt ärende och hoppas på det bästa :)
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 015
Poäng
4 807
Då får jag ringa handläggaren i mitt ärende och hoppas på det bästa :)
Förbered dig genom att först fundera hur mkt du vill/kan betala per månad, skriv ner den summan men sätt den lite lägre så du kan höja den i förhandlingen. T ex om du vill betala 2500kr så fråga först om 2000 och om de säger nej så säg att 2500 är det du Max kan betala.
Det andra är att om du får en plan som du kommer få svårt att klara av, be om ett lägre belopp under de tre första månaderna.
Var inte rädd att förhandla, du har inget att förlora! Lycka till!
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 015
Poäng
4 807
Försökt ringa min handläggare i ärendet som står i brevet idag men inte fått något svar. Ska prova ringa en gång till nu innan 18. Får ringa till "kundtjänst" imorgon annars.
Håller tummarna att det blir en bra lösning för dig!
 

Bananen

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
2 Augusti 2022
Meddelanden
147
Mottagna reaktioner
86
Poäng
237
Personligen tycker jag att telefon är bäst oavsett vilket inkasso det gäller. I mejl kan de slingra sig bakom orden. I ett samtal "öga mot öga" så har man större möjlighet att pusha sina argument och förhandla. Jag brukar förbereda mig genom att skriva ner punkter som jag vill framföra och argument som talar för "min" sak.
Håller helt med! Jag brukar ta på en lite förtvivlad röst och då får man ofta lite sympati :facejoy:
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 580
Mottagna reaktioner
7 015
Poäng
4 807
Håller helt med! Jag brukar ta på en lite förtvivlad röst och då får man ofta lite sympati :facejoy:
Bra knep :) Man ska absolut vara ödmjuk och ångerfull och inte börja med att skrika. Det enda inkassot som jag har blivit riktigt förbannad på i telefon är Intrum, de kan verkligen få en att se rött. En gång har jag fått den jag pratade med på Intrum att lägga på för hon visste inte till slut vad hon skulle säga och jag sa att jag vill prata med ngn gruppchef eller högre men det får man aldrig.
 

Bananen

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
2 Augusti 2022
Meddelanden
147
Mottagna reaktioner
86
Poäng
237
Bra knep :) Man ska absolut vara ödmjuk och ångerfull och inte börja med att skrika. Det enda inkassot som jag har blivit riktigt förbannad på i telefon är Intrum, de kan verkligen få en att se rött. En gång har jag fått den jag pratade med på Intrum att lägga på för hon visste inte till slut vad hon skulle säga och jag sa att jag vill prata med ngn gruppchef eller högre men det får man aldrig
Har som tur är aldrig haft Intrum att göra med någon större summa som gjort att jag behövt en avl.plan men hört från fler att de är ganska osympatiska.

Generellt så tycker jag att de olika inkassobolagen kan vara ganska tvära och otrevliga om man mailar, så håller helt med om att telefonen är rätt väg att ta och som sagt låta lite förtvivlad :'(

Hade kontakt med Nordax för någon vecka sen, iofs inte ett inkasso men ändå och fick ner månadskostnaden i ett par månader från 2500 till 850, slutade med att tjejen jag pratat med som var supergullig började diskutera vad man skulle göra i helgen osv.
Jag berömde henne flera ggr för att vara så serviceminded och hon blev så glad, hon hade haft en tuff dag med folk som var otrevliga så det betydde mycket.

Man kommer långt med att vara trevlig och ödmjuk, det är människor som sitter på andra sidan linjen trots allt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp