• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

50 miljoner om dagen. Så mycket ökade svenskarnas skulder till Kronofogden under det gångna året

Kämpar

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
1 Januari 2024
Meddelanden
137
Mottagna reaktioner
65
Poäng
196
Läser detta på SVTs hemsida. Helt sjukt


Svenskarnas skulder skjuter i höjden – högsta summan någonsin​

UPPDATERAD IDAG 08:37PUBLICERAD IDAG 07:16
50 miljoner om dagen. Så mycket ökade svenskarnas skulder till Kronofogden under det gångna året.
Den totala skulden hos Kronofogden är just nu 119 miljarder kronor, den högsta summan någonsin.
Svenskarnas skulder hos Kronofogden växer – och det fort. Sedan förra året har skulderna ökat med 18 miljarder kronor, eller 17 procent.
Det motsvarar 50 miljoner kronor om dagen.

Flest i Ljusnarsberg​

Enligt en ny rapport från Kronofogdemyndigheten har antalet skuldsatta ökat i hela landet och i alla åldersgrupper. Vid årsskiftet fanns över 417 000 personer registrerade hos Kronofogden.
Flest skuldsatta har Ljusnarsberg i Örebro län – där har hela 9,5 procent en skuld hos Kronofogden. Lägst andel skuldsatta finns i skånska Lomma med 0,9 procent.

Allt fler kvinnor i skuld​

Den snabba ökningen sticker ut – men fördelningen av skulderna har också förändrats. Betydligt fler kvinnor är skuldsatta nu jämfört med tidigare år.
”Både andelen skuldsatta kvinnor och deras skuldbelopp ökar i högre takt än männens. Kvinnornas skatteskulder har ökat med 80 procent sedan förra årsskiftet, motsvarande siffra för män är 29 procent” står det i rapporten.
Totalt sett är två tredjedelar av de skuldsatta män. De vanligaste skulderna är underhållsstöd, fordonsrelaterade skulder, skatteskulder och skulder relaterade till konsumtion, bland annat lån och krediter.

 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 659
Mottagna reaktioner
7 074
Poäng
4 807
Åh herre gud! Vilka summor. Och vilka öden bakom varenda än som inte klarar av sina skulder.
 

Kämpar

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
1 Januari 2024
Meddelanden
137
Mottagna reaktioner
65
Poäng
196
Ni här som släppte allt till kfm, hur stora skulder ni har? Förstår att man kan ha det bättre med löneutmätning alternativt skuldsanering istället för att betala höga summor varje månad till olika betalningsplaner.

Själv har jag mer än 700k, har inte släppt dom än, kämpar fortfarande och planen är att försöka betala och bli skuldfri.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 264
Mottagna reaktioner
752
Poäng
677
Ca 720K hade jag. Till slut hamnade jag i ett läge där bara lånen kostade långt mer än min månadslön och fick inse att det hade gått för långt. Önskar så att jag hade låtit bli dom sista lånen jag tog som kostade över 10K i månaden bara dom. Men lätt att vara efterklok.
 

TTteam

Viktig medlem
Poäng: 61
Blev medlem
23 Januari 2024
Meddelanden
91
Mottagna reaktioner
19
Poäng
61
Hade ca 950K när jag släppte allt, betalade ca 13k bara för lånen med 18k månads inkomst. Fy vilka tider, bästa jag gjort när jag släppte allt, borde ha gjort det tidigare än att lida i mer 6 år!
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 886
Mottagna reaktioner
1 650
Poäng
1 117
Ni här som släppte allt till kfm, hur stora skulder ni har? Förstår att man kan ha det bättre med löneutmätning alternativt skuldsanering istället för att betala höga summor varje månad till olika betalningsplaner.

Själv har jag mer än 700k, har inte släppt dom än, kämpar fortfarande och planen är att försöka betala och bli skuldfri.
Någonstans runt 1.9 miljoner för mig om man ska skönmåla det räntefritt, men sanningen är att lånen hade skyhöga räntor och lååånga bindningstider. Så säkert runt 4 miljoner
 

Kämpar

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
1 Januari 2024
Meddelanden
137
Mottagna reaktioner
65
Poäng
196
Hade ca 950K när jag släppte allt, betalade ca 13k bara för lånen med 18k månads inkomst. Fy vilka tider, bästa jag gjort när jag släppte allt, borde ha gjort det tidigare än att lida i mer 6 år!
Fick du skuldsanering då?
 

Lali

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
7 November 2021
Meddelanden
81
Mottagna reaktioner
14
Poäng
52
1,1 miljon i skulder, fick inledande den 8/12, sökte i juli. Samtliga skulder har uppkommit till följd av spelberoende.
 

Kämpar

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
1 Januari 2024
Meddelanden
137
Mottagna reaktioner
65
Poäng
196
Ca 720K hade jag. Till slut hamnade jag i ett läge där bara lånen kostade långt mer än min månadslön och fick inse att det hade gått för långt. Önskar så att jag hade låtit bli dom sista lånen jag tog som kostade över 10K i månaden bara dom. Men lätt att vara efterklok.
Jag läser din resa med löneutmätning, eventuellt skuldsanering. Hoppas att det ordnar sig.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp