• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Wästgötafinans, kreditupplysning är Bisnode.

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 780
Poäng
9 547
Förstår att du kanske inte ville lämna ut all information om din mor men jag frågar ändå:

Vad hade hon för förutsättningar? Om det är antalet FF som det baseras på så verkar det ju orimligt att hon, med fem FF, får maxbeloppet? Har hon några befintliga krediter?

Sedan hade jag uppskattat om du hade haft lust att meddela hur upplysningen som skickades till Wästgötafinans såg ut.

Finns befintliga krediter hos de olika instituten registrerade där? Jag har t.ex. kreditkort hos både Coop och Collector.

Hur är kreditsituationen registrerad på den upplysningskopia som skickas ut?

Tjena!
Hon fick upplysningskopian idag. Inga pengar än dock - när tror ni dessa kommer?

Hennes förutsättningar är "normala" jobbar på ett vanligt jobb och deklarerar cirka 450.000 kronor per år. Givetvis fast anställd sedan 15-20 år tillbaka. Har ett annat blancolån (tack vare mig givetvis) på cirka 350.000 kronor men jag kunde inte se att detta framgår på upplysningskopian hon fick.

Som du säger hade hon 5 förfrågningar, ett av dessa var Tele2 ett var ComHem och övriga 3 var dom "Lendo"förfrågningarna som dyker upp som typ Sevenday. Alla hennes förfrågningar går ut i januari noterade jag.

Hennes betyg på upplysningskopian var en 8:a. Misstänker att hon också hade haft det om hon hade loggat in och sett sitt betyg. 9 som bäst.

Med andra ord så tror jag att du kan ha 20 förfrågningar så länge ditt betyg är en 8:a eller högre, vad har ud för betyg när du loggar in?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Carmelo

Aktiv medlem
Poäng: 2
Blev medlem
1 Juli 2014
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Tjena!
Hon fick upplysningskopian idag. Inga pengar än dock - när tror ni dessa kommer?

Hennes förutsättningar är "normala" jobbar på ett vanligt jobb och deklarerar cirka 450.000 kronor per år. Givetvis fast anställd sedan 15-20 år tillbaka. Har ett annat blancolån (tack vare mig givetvis) på cirka 350.000 kronor men jag kunde inte se att detta framgår på upplysningskopian hon fick.

Som du säger hade hon 5 förfrågningar, ett av dessa var Tele2 ett var ComHem och övriga 3 var dom "Lendo"förfrågningarna som dyker upp som typ Sevenday. Alla hennes förfrågningar går ut i januari noterade jag.

Hennes betyg på upplysningskopian var en 8:a. Misstänker att hon också hade haft det om hon hade loggat in och sett sitt betyg. 9 som bäst.

Med andra ord så tror jag att du kan ha 20 förfrågningar så länge ditt betyg är en 8:a eller högre, vad har ud för betyg när du loggar in?

Jag har en 7:a i betyg just nu och tanken var att vänta ut de tre förfrågningar jag har i hopp om att detta skulle pusha mitt betyg lite men det verkar ju som att detta inte har så stor betydelse om det är Comhem och Lendos förfrågningar.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 780
Poäng
9 547
Det är dessutom en hel del folk här i tråden (tror jag) som beviljats med en 7:a om dom haft bättre lön.
 
S

sharkvicsisback

Gäst
Poäng: 0
Tjena!
Hon fick upplysningskopian idag. Inga pengar än dock - när tror ni dessa kommer?

Hennes förutsättningar är "normala" jobbar på ett vanligt jobb och deklarerar cirka 450.000 kronor per år. Givetvis fast anställd sedan 15-20 år tillbaka. Har ett annat blancolån (tack vare mig givetvis) på cirka 350.000 kronor men jag kunde inte se att detta framgår på upplysningskopian hon fick.

Som du säger hade hon 5 förfrågningar, ett av dessa var Tele2 ett var ComHem och övriga 3 var dom "Lendo"förfrågningarna som dyker upp som typ Sevenday. Alla hennes förfrågningar går ut i januari noterade jag.

Hennes betyg på upplysningskopian var en 8:a. Misstänker att hon också hade haft det om hon hade loggat in och sett sitt betyg. 9 som bäst.

Med andra ord så tror jag att du kan ha 20 förfrågningar så länge ditt betyg är en 8:a eller högre, vad har ud för betyg när du loggar in?

Grattis Terry och det här är inget mot er, men hur i helvete fick hon 300 och jag 200 när jag hade betydligt bättre förutsättningar?
Det här system är helt efterblivet.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 780
Poäng
9 547
Grattis Terry och det här är inget mot er, men hur i helvete fick hon 300 och jag 200 när jag hade betydligt bättre förutsättningar?
Det här system är helt efterblivet.

Jag vågar faktiskt inte svara på det eftersom att jag inte vet vad du hade för förutsättningar. Däremot så har hon 1200 kronor i lån hon betalar idag och hennes hyra är skitbillig. Efter alla kostnader har hon en hel del att leva på som kanske väger tungt?
Den kalkylen menar jag.

Misstänker att man ska ha betyg på MINST 8:a på Bisnode och en god kalkyl för dom högre beloppen.
 
S

sharkvicsisback

Gäst
Poäng: 0
Jag vågar faktiskt inte svara på det eftersom att jag inte vet vad du hade för förutsättningar. Däremot så har hon 1200 kronor i lån hon betalar idag och hennes hyra är skitbillig. Efter alla kostnader har hon en hel del att leva på som kanske väger tungt?
Den kalkylen menar jag.

Misstänker att man ska ha betyg på MINST 8:a på Bisnode och en god kalkyl för dom högre beloppen.


Jag hade en 8 minns jag rätt. Över 600tkr i taxerad inkomst. 0 skulder. Väldigt låg hyra.
Inget underskott. 1-3 förfrågningar.

Inte för att jag är avundsjuk jag blir bara så gravt irriterad på att det är olika.
Systemet ska gå att förstå sig på så man vet vilka förutsättningar som behövs för x lån.
Till mig svarade bisnode att min inkomsthöjning på 130tkr / år, inte spelade någon roll, sen har vi här en situation där de lånar ut 300 till en som tjänar 450?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 780
Poäng
9 547
Dom kanske blivit lite mer generösa på sistone?
 
S

sharkvicsisback

Gäst
Poäng: 0
Dom kanske blivit lite mer generösa på sistone?

Haha det tror jag inte.. tvärtom borde det vara. Desto fler de lånar ut till desto högre risk att de får framtida problem.

Generös bör man väl bara i början när man inte har några kunder. Precis som divide var ;) prel lån på flera hundra tusen för att sen bara bevilja 10
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 780
Poäng
9 547
Sharkvic eller någon annan - hur lång tid fick ni vänta på utbetalning?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp