• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Vad är mitt bästa alternativ?

JohannaJo

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
29 Augusti 2022
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
7
Poäng
42
Okej.
Vad tror ni är mitt bästa alternativ.
Antingen söker jag skuldsanering. Det ända som talar emot att jag får det är väl att mina skulder är ganska färska. Från förra året. Även krediter som jag använt detta år. Även om dom är tagna förra året eller tidigare.
Har 3 större lån

SEB 276000
Svea 129000
ICA 63000
Och sen massa småkrediter som går upp till 145000
9 olika.
Sen en privat skuld på ca 60000
Min mamma som är en ängel funderar på att hjälpa mig att lösa alla krediter med ett lån som hon tar.
Tanken med det är att när alla utom en förfrågning hos uc försvinner efter jul så tar jag ett lån själv och betalar av min mamma.
Då är alla krediter borta och jag skulle kanske kunna söka lån och baka in det från Ica.
skulle jag ens få ett sånt lån?
Det värsta med det är att hon inte vet om att jag har lånen hos Ica och Svea. Känns hemskt att inte vara helt ärlig.
Därför vill jag hellre söka skuldsanering. Då vet jag alla fall att jag kommer bli fri om 5 år. Nu känns det ju som att jag kastar alla mina pengar i sjön. Ingen chans att spara eller knappt kunna ha ett värdigt liv.
Känns extremt hemsk om min mamma hjälper mig och sen kan jag inte betala henne efter årskiftet.
Eller ska jag bara ge upp och släppa allt till kf och söka skuldsanering om ett år typ?
Skulle det göra skillnad i ansökan?
Min månadskostnad är så hög nu att jag inte går runt. Ligger efter med allt och det brinner liksom lite i knutarna.

Ja, ni ser, allt är en jävla soppa och just nu vill jag bara lägga mig ner och ge upp.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Tyvärr är nog din skuldsättning för ny för en skuldsanering i dagsläget. Alltså det faller på skäligheten. Du måste dessutom ha gjort allt du kan själv innan för att komma tillrätta med din ekonomi. Dit räknas EJ att ta man tar nya lån för att lösa gamla..Då bara fortsätter skuldsättningen.
Du måste vara ärlig med din mamma. Du kommer bara må ännu sämre annars om hon hjälper dej o sen kan du inte betala henne.
Hur ser din inkomst ut? Boendeform, kostnad?
 

JohannaJo

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
29 Augusti 2022
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
7
Poäng
42
Tyvärr är nog din skuldsättning för ny för en skuldsanering i dagsläget. Alltså det faller på skäligheten. Du måste dessutom ha gjort allt du kan själv innan för att komma tillrätta med din ekonomi. Dit räknas EJ att ta man tar nya lån för att lösa gamla..Då bara fortsätter skuldsättningen.
Du måste vara ärlig med din mamma. Du kommer bara må ännu sämre annars om hon hjälper dej o sen kan du inte betala henne.
Hur ser din inkomst ut? Boendeform, kostnad?
Ja, jag vet. Men det lutar fan mer åt att jag bara släpper allt till kf. Så slipper jag blanda in henne. Det här är mitt fel och känns så jävla tungt att hon ska bli inblandad. Hon har redan hjälpt mig en gång tidigare så det var riktigt tungt att berätta för henne att jag satt mig i skiten igen.
Tjänar 27500 i månaden. Bor i hyresrätt och betalar 7200 i hyra.
Allt som allt så har jag utgifter på 32000 i månaden. Vilket såklart inte går runt.

Därför känner jag mer och mer att jag släpper det till kronofogden och söker skuldsanering om ett år kanske. Skulderna kommer ju dock bara öka, men det gör dom ju i princip just nu med.
Har jag större chans att bli beviljad om jag gör så?
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Ja, jag vet. Men det lutar fan mer åt att jag bara släpper allt till kf. Så slipper jag blanda in henne. Det här är mitt fel och känns så jävla tungt att hon ska bli inblandad. Hon har redan hjälpt mig en gång tidigare så det var riktigt tungt att berätta för henne att jag satt mig i skiten igen.
Tjänar 27500 i månaden. Bor i hyresrätt och betalar 7200 i hyra.
Allt som allt så har jag utgifter på 32000 i månaden. Vilket såklart inte går runt.

Därför känner jag mer och mer att jag släpper det till kronofogden och söker skuldsanering om ett år kanske. Skulderna kommer ju dock bara öka, men det gör dom ju i princip just nu med.
Har jag större chans att bli beviljad om jag gör så?
Du har inte jätte mkt i total skuld typ 660.000 tveksamt om du inte kan lösa att betala det på 10-15 så där kan skuldsanering bli ett problem.
Du måste ju dock lägga om lånen isåfall för att det ska gå. Vänta ut alla förfrågningar och sen samla så mkt som det går och göra så tills det blir hanterbart
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Eller så släpper du allt och tar löneutmätning 2-3 år och söker sanering då, då har det gått längre tid sedan lånen togs och med räntor har nog skulden ökar lite med
 

JohannaJo

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
29 Augusti 2022
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
7
Poäng
42
Du har inte jätte mkt i total skuld typ 660.000 tveksamt om du inte kan lösa att betala det på 10-15 så där kan skuldsanering bli ett problem.
Du måste ju dock lägga om lånen isåfall för att det ska gå. Vänta ut alla förfrågningar och sen samla så mkt som det går och göra så tills det blir hanterbart
Allt som allt har jag ca 800 000.
Har även en gammal skuld till försäkringskassan på nästan 100 000.

Hur mycket får man att leva på om man har löneutmätning?
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Allt som allt har jag ca 800 000.
Har även en gammal skuld till försäkringskassan på nästan 100 000.

Hur mycket får man att leva på om man har löneutmätning?
Finns på KFM:s hemsida där du kan räkna ut hur det ser ut för dej.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 415
Mottagna reaktioner
928
Poäng
757
Sök på "räkna ut förbehållsbelopp" så finns det på KFMs hemsida. Men det är ju i grunden ett väldigt lågt belopp att leva på. Själv väntar jag löneutmätning nu till följd av spel och dåliga beslut under dåligt mående. Ångrar mig så att jag inte tog hjälp tidigare och hann bromsa innan det gick till KFM.
 

sarkostik

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
14 Juli 2023
Meddelanden
321
Mottagna reaktioner
106
Poäng
307
Tycker inte det är en bra ide att din mamma skuldsätter sig med förhoppningen att du klarar av att betala av det lånet som då kommer stå på henne. Det är inte rätt att hon inte heller vet om hur din situation egentligen ser ut.
Det enda fall jag anser att vänner/släkt hjälper är om de har kapital att släcka lån helt och det blir en gåva / förtida arv.
Har din mamma kapital att hjälpa dig med en del av dina lån? Det är bättre i så fall att du får hjälp att släcka dina värsta mindre lån och att det bli gåva / förtida arv. Du kan göra saker för din mamma, eller andra som då är i behov av hjälp när din situation i framtiden förbättras.
 

JohannaJo

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
29 Augusti 2022
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
7
Poäng
42
Nej, jag känner mer och mer att jag inte vill att min mamma tar lån för min skull.

Men vad tänker ni om att jag ändå söker skuldsanering nu och släpper allt, och om jag blir nekad så har ju allt förmodligen gått till kf och jag får löneutmätning.
Om jag får avslag så lever jag på löne utmätning till nästa år och söker igen?
Är det en dålig idé?
Det känns helt ärlig som den bästa idén just nu, även om jag förstör min kreditvärdighet totalt om jag inte får skuldsaneringen. Men det lär jag väl strax göra snart ändå, för jag inte betala ändå som det är.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp