• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Undanhålla skatt tillfälligt, riskerar jag något?

Jajajaja

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
22 Juni 2020
Meddelanden
91
Mottagna reaktioner
37
Poäng
137
Nu när deklarationen kommer har jag lite "inkomst av tjänst" från utlandet som inte är beskattat än.
Jag kommer givetvis betala detta, men nu till min fråga.

Jag är verkligen i behov av eventuellt utbetalning nu i april och vill därför helst inte ändra något i min deklaration, vilket denna extra beskattning kräver. Då blir det senare utbetalt.
Tror ni jag kan godkänna deklarationen som den är, få utbetalning i april och sedan när jag får ett extra tillskott i juli (som jag redan vet om) kontaktar jag Skatteverket och säger att det blev fel för att då betala in resterande?
Det handlar om ca 15.000 kr som ska betalas in.

Finns det risk att Skatteverket ser detta tidigare och kommer anmäla mig för skattefusk eller vad tror ni?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Fast om du får en inkomst nu i juli så ska du skatta på den nästa år. Deklaration är ju för inkomståret 2021.
 

Jajajaja

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
22 Juni 2020
Meddelanden
91
Mottagna reaktioner
37
Poäng
137
Fast om du får en inkomst nu i juli så ska du skatta på den nästa år. Deklaration är ju för inkomståret 2021.
Så är det.
Men just nu har jag ju 15.000 kr från 2021 som egentligen tillhör Skatteverket. Men jag betalar hellre in dom till Skatteverket i Juli när jag får in annat som täcker detta än att göra det nu. Hänger du med?
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 911
Poäng
1 247
I Sverige har vi sedan lång tid tillbaka bestämmelser som innebär att den som lämnat fel uppgifter kan rätta dem i efterhand och därmed slippa skattetillägg. Det kan till exempel handla om att redovisa tidigare oredovisade inkomster. Regeln om möjligheten att göra en självrättelse finns sedan den 1 januari 2012 i skatteförfarandelagen, SFL. Lagen säger att skattetillägg inte får tas ut när en person på eget initiativ har rättat en oriktig uppgift (49 kap. 10 § 2 p. SFL). Det anses vara en självrättelse så länge vi på Skatteverket inte har upptäckt att du har lämnat en felaktig eller ofullständig uppgift.
Dvs om skatteverket upptäcker att du lämnat in fel uppgifter kan det betyder att du behöver betala skattetillägg dvs 40% mer i skatt, som en straff avgift så att säga.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp