• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Tio miljoner inkassokrav 2024..

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Allt fler svenskar har svårare att betala sina räkningar i tid. Antalet nya inkassokrav ökar och ligger nu på rekordnivåer.

– Det kan bli över tio miljoner ärenden i år, säger Fredrik Engström från Svensk inkasso.

 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Pojop

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
11 September 2021
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
373
Poäng
497
Nu mår inkassobolagen och ändå går många dåligt med stora kreditförluster. Spännande se mångas rapporter 2024 :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jag antar att de som kör inkasso in house inte räknas med. Är kanske inga extrema volymer men några tusen inkassokrav borde fkassan csn och trafikförsäkringsföreningen få till.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Jag tror prognosen är ungefär 1.7 miljoner betalningsförelägganden..
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
"Enligt Finansinspektionen kommer det att bli förändringar på det här området i och med nya EU-regler från och med 2026.

– Hur lagstiftningen kommer att se ut i Sverige vet vi inte än, men mycket pekar på att det kommer att bli skärpta regler. Både avseende kreditprövning och även för ”buy now pay later” som man kallar de här fakturakrediterna."
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 042
Mottagna reaktioner
13 777
Poäng
9 547
"Enligt Finansinspektionen kommer det att bli förändringar på det här området i och med nya EU-regler från och med 2026.

– Hur lagstiftningen kommer att se ut i Sverige vet vi inte än, men mycket pekar på att det kommer att bli skärpta regler. Både avseende kreditprövning och även för ”buy now pay later” som man kallar de här fakturakrediterna."

Bra nyheter.

Sverige har varit en lekstuga för giriga aktörer som skor sig på utsatta, finns exempelvis inget annat land där en sådan som ARS hade fått härja som han gör.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 042
Mottagna reaktioner
13 777
Poäng
9 547
Tillägg. i EU ska sägas. Har inte koll på övriga länderna.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Bra nyheter.

Sverige har varit en lekstuga för giriga aktörer som skor sig på utsatta, finns exempelvis inget annat land där en sådan som ARS hade fått härja som han gör.

Det har ju dock inte så mycket med inkassolagstiftning att göra..
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 042
Mottagna reaktioner
13 777
Poäng
9 547
Det har ju dock inte så mycket med inkassolagstiftning att göra..

Finanssektorn generellt. Jag minns hur oseriöst det var i min tidigare bransch (försäkringar) där 18-åriga killar (mig inkluderat) kunde ha löner på 100.000-150.000 innan även där EU drog åt kranen och införde hårdare reglering mot provisioner och dylikt.

Finansmarknaden i Sverige, och där faller inkassolagstiftningen in är guldgruva för diverse bedragare och det har varit misskött under lång tid. Bra att EU agerar när Sverige inte har gjort det.
 

mrx

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
11 Maj 2017
Meddelanden
90
Mottagna reaktioner
12
Poäng
52
Inkasso har jag alltid undrat hur det uppkom :rolleyes:

Det borde vara tydligare med bara påminnelse och går inget därefter så tar myndigheten över.

Jag tror inte heller Intrum Justitia går så bra nu och jag tror knappast de vill offentliggöra det. Hoppas hela företaget konkar.

Inkasso menar jag spär bara på en för låntagaren okontrollerbar skuld som just blir lite större när den väl rullar över sedan.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp