• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Jag förstår att det sker via arbetsgivaren.

Gör KF en kreditupplysning ?

Annars kan man väl ha 2 jobb och bara uppge ena jobbet ?
Ja, det kan man fast numera rapporterar man in till Skatteverket varje månad så det är mer 'synligt" vilka inkomstkällor man har.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Varför har KF tillgång till allt men inte skuldsaneringen ?

De som jobbar på skuldsanering är väl också Kronofogden ?
En skuldsanering handlar om ekonomisk rehabilitering och bygger på att gäldenären anses inkomma med uppgifter och samarbeta sanningsenligt.
Man begär in det som anses väsentligt och tex i mitt fall fick jag redogöra grundligt vad jag använt lånen till, lämna in kontoutdrag plus diverse andra uppgifter.
 

Cobratiger

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 Januari 2020
Meddelanden
223
Mottagna reaktioner
40
Poäng
157
En skuldsanering handlar om ekonomisk rehabilitering och bygger på att gäldenären anses inkomma med uppgifter och samarbeta sanningsenligt.
Man begär in det som anses väsentligt och tex i mitt fall fick jag redogöra grundligt vad jag använt lånen till, lämna in kontoutdrag plus diverse andra uppgifter.


Vad hade du för problem när du begärde skuldsanering ?

Jag har spelat bort alla skulder.
Så jag måste redovisa vart pengarna har tagit vägen ?

Vad är diverse andra uppgifter ?

I vilket skede skall man lämna in kontoutdrag ?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Vad hade du för problem när du begärde skuldsanering ?

Jag har spelat bort alla skulder.
Så jag måste redovisa vart pengarna har tagit vägen ?

Vad är diverse andra uppgifter ?

I vilket skede skall man lämna in kontoutdrag ?
Jag hade inga missbruksproblem.
Har hjälpt min son och Fd sambo pga deras missbruk och inte kunnat säga nej sätta stopp. Jag var sjukskriven hela 2018 pga utmattningsdepression plus en rad andra saker som förstört ekonomin.
Jag tror att du får redovisa grundligt i och med ditt spelmissbruk. Du skrev innan att du tagit lån för att betala lån, stämmer inte det.?
Jag fick redogöra för vad jag använt lånen till dels med kontoutdrag men även i skrift. Jag fick även redogöra för en del lån som borgenärena lämnat in falska uppgifter på för att få in mer pengar men även för att förhindra en skuldsanering. Jag hade dock sparat på alla papper och mejl så jag kunde motbevisa allt.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 502
Mottagna reaktioner
1 017
Poäng
927
Kf har tillgång till bankuppgifter som saldo och om man vill också kontoutdrag.
Vid verkställighet.
Skuldsaneringen kommer inte åt något alls utan måste be gäldenären skicka in det som önskas

Är väl inte löpande, ni får väl ändå begära in saldo.
 

Cobratiger

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 Januari 2020
Meddelanden
223
Mottagna reaktioner
40
Poäng
157
Jag hade inga missbruksproblem.
Har hjälpt min son och Fd sambo pga deras missbruk och inte kunnat säga nej sätta stopp. Jag var sjukskriven hela 2018 pga utmattningsdepression plus en rad andra saker som förstört ekonomin.
Jag tror att du får redovisa grundligt i och med ditt spelmissbruk. Du skrev innan att du tagit lån för att betala lån, stämmer inte det.?
Jag fick redogöra för vad jag använt lånen till dels med kontoutdrag men även i skrift. Jag fick även redogöra för en del lån som borgenärena lämnat in falska uppgifter på för att få in mer pengar men även för att förhindra en skuldsanering. Jag hade dock sparat på alla papper och mejl så jag kunde motbevisa allt.

Jag har inga problem och redovisa att pengarna har gått till spel.
Allt är förberett kontoutdrag ifall KF skulle efterlysa

De 2 sista lånen gick till att släcka bränder d.v.s för att kunna betala alla lånekostnader som jag dragit på mig.

I vilket skede skall man redovisa allt d.v.s kontoutdrag ?

Det framgår ingenstans vid ansökan om skuldsanering
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Jag har inga problem och redovisa att pengarna har gått till spel.
Allt är förberett kontoutdrag ifall KF skulle efterlysa

De 2 sista lånen gick till att släcka bränder d.v.s för att kunna betala alla lånekostnader som jag dragit på mig.

I vilket skede skall man redovisa allt d.v.s kontoutdrag ?

Det framgår ingenstans vid ansökan om skuldsanering
Man skriver i brevet varför man tagit lån, vad man gjort för lånen och när man inte längre kunde betala. Kontoutdrag skickar man bara in om handläggaren begär dokumentation på något. Jag fick skicka in en redogörelse inklusive kvitton/utdrag för att visa vad jag gjort för pengarna jag fick över efter husförsäljning.
 

magdaa

Kunnig medlem
Poäng: 467
Blev medlem
4 Februari 2018
Meddelanden
215
Mottagna reaktioner
330
Poäng
467
Varför har KF tillgång till allt men inte skuldsaneringen ?

De som jobbar på skuldsanering är väl också Kronofogden ?

Det beror väl på att när man blivit beviljad skuldsanering så är det en lång process som sedermera faller ut i en slags ”dom”. Saneringen vinner ” laga kraft” och man har inget mer med KF att göra mer än bankgiro nummer och ocr nr varje månad på året utom två. Man ansvarar själv för sin ekonomi och det finns ingen anledning för KF att begära utdrag.
Kan tilläggas att det är väldigt olika hur mycket man ska redovisa inför en skuldsanering. Jag behövde aldrig skicka in några kontouppgifter på något. Dock spelade jag inte. Däremot lägger de stor vikt i vad du gjort för att betala tillbaka. Jag kunde tex bevisa kvitto på smycken jag sålt o betalat på skulder med, samt ett större pensionssparande som jag också löste in och la på skulderna. Så det är en samlad bedömning. Vissa fordringsägare krånglar, men det slapp jag. Jag har haft sanering i 3 år och inte en gång haft med KF att göra. En anledning kan annars vara inkomstförändring eller förändrat boende.
 

Cobratiger

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 Januari 2020
Meddelanden
223
Mottagna reaktioner
40
Poäng
157
Det beror väl på att när man blivit beviljad skuldsanering så är det en lång process som sedermera faller ut i en slags ”dom”. Saneringen vinner ” laga kraft” och man har inget mer med KF att göra mer än bankgiro nummer och ocr nr varje månad på året utom två. Man ansvarar själv för sin ekonomi och det finns ingen anledning för KF att begära utdrag.
Kan tilläggas att det är väldigt olika hur mycket man ska redovisa inför en skuldsanering. Jag behövde aldrig skicka in några kontouppgifter på något. Dock spelade jag inte. Däremot lägger de stor vikt i vad du gjort för att betala tillbaka. Jag kunde tex bevisa kvitto på smycken jag sålt o betalat på skulder med, samt ett större pensionssparande som jag också löste in och la på skulderna. Så det är en samlad bedömning. Vissa fordringsägare krånglar, men det slapp jag. Jag har haft sanering i 3 år och inte en gång haft med KF att göra. En anledning kan annars vara inkomstförändring eller förändrat boende.

Vad var din orsak till skuldsanering ?

Jag försöker också betala, men det går inte när lånekostnaderna överstiger lönen.

Vi har försökt få till en avbetalningsplan med fordringsägarna men förgäves.

Mina lån har gått till spel och jag har ingenting och dölja.

Jag har fortfarande inte sökt, skall försöka förhandla med inkasso.

I värsta fall kommer jag ansöka senast på nästa månad om en skuldsanering.

Är det svårt och få en skuldsanering ( mer än 50% får godkänd på sina ansökningar).
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp