• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Clark

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
24 Maj 2022
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
13
Poäng
51
Beror väl på vad de frågar? Vill de höra hela historien el kort. Blir nervös o pratar vet ju aldrig eg vad de vill veta.
Livet är ändå kaos
Håller med livet är kaos men om man tillslut blir beviljad en skuldsanering så finns det ett slut på allt kaos. Hoppas verkligen man får inledande nu till att börja med.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Det kan komma att man får redogöra för saker när borgenärerna inkommit med sina krav. Det fick jag så bara för att man har inledande så innebär det inte att det är grönt ljus.
Visst är det så ! Aldrig klart förens det är beviljat :) har aldrig räknat med att få mitt beviljat heller :)
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Det kan komma att man får redogöra för saker när borgenärerna inkommit med sina krav. Det fick jag så bara för att man har inledande så innebär det inte att det är grönt ljus.
Däremot så kan man väl tycka om någon skuld är oklar eller så borde ju handläggaren höra av sig när dom inkommit med sina skulder ? Vet att mer eller mindre alla mina kommit in nu !
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Däremot så kan man väl tycka om någon skuld är oklar eller så borde ju handläggaren höra av sig när dom inkommit med sina skulder ? Vet att mer eller mindre alla mina kommit in nu !
Jag fick alla frågeställningar på en och samma gång som jag fick redovisa.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Ni som som jag, som lever med skuldsanering, får ni pengarna att räcka när ni har betalat allting?

Jag ser bara på den här månaden nu då fick jag lite av min semesterlön och min fru sin "bra lön" så vi har 14 tusen att leva på efter att allt är betalt men då ska jag ta mig fram och tillbaka till jobbet till 25. sep + mat (8000 kr cirka). Vi har 6000 kr kvar att leva på när jag åkt på jobb och vi handlat mat.

Jag får ut 32.800 kr efter skatt imorgon och kfm räknat på 28 tusen kronor för mig och min fru får 10.400 efter skatt (det kfm räknat på för min fru varje månad året runt men hon får bara 10 efter skatt tre månader om året och mellan sep. och maj. 4000-5000 kr i månaden efter skatt).

När nu hösten kommer då kommer vi på riktigt leva på existensminimum. Vi har våra "bra månder" och det är maj till september" då har vi nästan tio tusen mer i månaden än vad kfm räknat pga skatteåterbäringen för mig och min fru och hennes höga lön men hösten är ett helvete för oss. Hennes mormor och morfar hjälper oss mycket med pengar för att få vardagen att gå ihop.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Jag fick alla frågeställningar på en och samma gång som jag fick redovisa.
Bara hoppas man slipper sånt ! Har dock inga nya lån som tur väl är . Tror mitt nyaste blir 3 år i oktober ! Alla har legat som utmätning sedan 2020 !
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Ni som som jag, som lever med skuldsanering, får ni pengarna att räcka när ni har betalat allting?

Jag ser bara på den här månaden nu då fick jag lite av min semesterlön och min fru sin "bra lön" så vi har 14 tusen att leva på efter att allt är betalt men då ska jag ta mig fram och tillbaka till jobbet till 25. sep + mat (8000 kr cirka). Vi har 6000 kr kvar att leva på när jag åkt på jobb och vi handlat mat.

Jag får ut 32.800 kr efter skatt imorgon och kfm räknat på 28 tusen kronor för mig och min fru får 10.400 efter skatt (det kfm räknat på för min fru varje månad året runt men hon får bara 10 efter skatt tre månader om året och mellan sep. och maj. 4000-5000 kr i månaden efter skatt).

När nu hösten kommer då kommer vi på riktigt leva på existensminimum. Vi har våra "bra månder" och det är maj till september" då har vi nästan tio tusen mer i månaden än vad kfm räknat pga skatteåterbäringen för mig och min fru och hennes höga lön men hösten är ett helvete för oss. Hennes mormor och morfar hjälper oss mycket med pengar för att få vardagen att gå ihop.
Hur kan det bli så ?
Ni har väl fått rätt uträkning av förbehåll och hyra mm ?
Då får ni väl försöka spara av överflödet maj-september så att det blir en jämn balans över hela året.
 
  • Gilla
Reaktioner: p79

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Bara hoppas man slipper sånt ! Har dock inga nya lån som tur väl är . Tror mitt nyaste blir 3 år i oktober ! Alla har legat som utmätning sedan 2020 !
Som du kanske minns så lämnades det in oriktiga uppgifter från inkassobolagen plus att jag fick lämna kontoutdrag på vad vissa lån använts till osv. Nu hade jag inte löneutmätning så det kanske gjorde att jag kontrollerades lite hårdare.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Som du kanske minns så lämnades det in oriktiga uppgifter från inkassobolagen plus att jag fick lämna kontoutdrag på vad vissa lån använts till osv. Nu hade jag inte löneutmätning så det kanske gjorde att jag kontrollerades lite hårdare.
Tror absolut varje fall är väldigt olika :) och som jag skrivit innan så tror jag väldigt mycket gör vilken handläggare man har :)
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Hur kan det bli så ?
Ni har väl fått rätt uträkning av förbehåll och hyra mm ?
Då får ni väl försöka spara av överflödet maj-september så att det blir en jämn balans över hela året.

Dom har dragit ett genomsnitt på min fru. Har skrivit om det tidigare. Eftersom hon har tre toppar per år så stiger genomsnittet kraftigt och det är det som kfm går på. Jag väntar bara in dagen när dom ber att jag ska betala mer och det blir roligt när jag ska in till min chef och säga "du, jag kan inte plocka så mycket som jag gör för då kommer kfm att dra mer på lön". Arbetar på lager och har ackordslön. Ju mer jag plockare ju mer stiger min lön. Ska jag plocka långsammare då för att inte behöva betala mer? Du hör själv hur det låter. Det låter helt sjukt. Jag ska arbeta långsammare för att inte betala mer. Så ska det inte behöva vara men eventuellt kanske det blir så i framtiden då jag till våren är inne på mitt andra år för skuldsanering.

Hon får 10 tusen efter skatt i juli, augusti och september. Mellan oktober och juni får hon 4000-5000 kr efter skatt. Kfm vägrar att skriva ned hennes lön "för dom går efter genomsnitt". Fick prata med en kille när jag gjorde omprövning och han sa "nej, vi kan tyvärr inte skriva med hennes lön för vi går på genomsnitt" men dom kunde höja min dieselkostnad med 500 kr per månad, det gick bra.
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp