• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Cobratiger

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 Januari 2020
Meddelanden
223
Mottagna reaktioner
40
Poäng
157
Så du lånade igen mellan första ansökan och den ansökan du skickat in nu?
Ja fast jag har inte skickat in ännu, var tvungen låna igen för att finansiera skulderna tills jag fick ett boende.

P.g.a. spelmissbruket så ledde det till separation och betalade skulderna tills jag fick ett hyreskontrakt sen så släppte jag på allt till kronofogden.

Så länge inga skulder var registrerade hos KF så kunde jag få ett hyreskontrakt trots drygt 2 miljoner skulder.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Cobratiger

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 Januari 2020
Meddelanden
223
Mottagna reaktioner
40
Poäng
157
När KF får ansökan tittar man på insolvens (skuld) samt skälighet. Om ansökan faller pga för nya lån t ex så går man inte vidare med utredningen. Jag gissar starkt att det var så i ditt fall. Utifrån det du skrivit nu så kan ju detta ha ändrats och att skälighet och kvalificerad insolvens betraktas annorlunda, dvs, man gör en djupare utredning med din nya ansökan.
Däremot är det inte till din fördel att du tagit lån mellan den förra och den nya ansökan.
Var tvungen låna igen för att finansiera skulderna tills jag fick ett boende.

P.g.a. spelmissbruket så ledde det till separation och betalade skulderna tills jag fick ett hyreskontrakt sen så släppte jag på allt till kronofogden.

Så länge inga skulder var registrerade hos KF så kunde jag få ett hyreskontrakt trots drygt 2 miljoner skulder.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
När KF får ansökan tittar man på insolvens (skuld) samt skälighet. Om ansökan faller pga för nya lån t ex så går man inte vidare med utredningen. Jag gissar starkt att det var så i ditt fall. Utifrån det du skrivit nu så kan ju detta ha ändrats och att skälighet och kvalificerad insolvens betraktas annorlunda, dvs, man gör en djupare utredning med din nya ansökan.
Däremot är det inte till din fördel att du tagit lån mellan den förra och den nya ansökan.

Nu svarade du inte mig men jag tänker ändå att jag besvarar detta då jag läser att många får avslag pga många eller några skulder är upptagna i närtid med ansökan.

Mina skulder uppgår till totalt 1,4 miljoner kronor och jag ska betala allt som allt 644.000 kr. Jag har totalt sju skulder, sex av dessa upptogs i åren 2014-2016 och en skuld upptogs i november 2019 (för att bli färdig med körkortet). Jag ansökte i november 2020 och fick inledande i mars 2021.

Det kan ha ändrats och att dom tittar olika på ansökan från ansökan på när och hur skulderna har upptagits eftersom jag hade en skuld som var nästan ett år gammal när jag ansökte.
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Nu svarade du inte mig men jag tänker ändå att jag besvarar detta då jag läser att många får avslag pga många eller några skulder är upptagna i närtid med ansökan.

Mina skulder uppgår till totalt 1,4 miljoner kronor och jag ska betala allt som allt 644.000 kr. Jag har totalt sju skulder, sex av dessa upptogs i åren 2014-2016 och en skuld upptogs i november 2019 (för att bli färdig med körkortet). Jag ansökte i november 2020 och fick inledande i mars 2021.

Det kan ha ändrats och att dom tittar olika på ansökan från ansökan på när och hur skulderna har upptagits eftersom jag hade en skuld som var nästan ett år gammal när jag ansökte.
Mitt inlägg var menat som ett exempel på hur man ser på skäligheten och där kan nytagna lån vara till nackdel. Det finns ju massa andra skäl också såklart.
Om inte skälighet och kvalificerad insolvens går hand i hand är det svårt att bli beviljad en skuldsanering
 

Gamblewhore

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
5 Juli 2019
Meddelanden
572
Mottagna reaktioner
230
Poäng
417
Jag hoppas då inte att något intyg på spelberoende behandling ska spela någon roll / avgöra beslutet.

Hela grejen med behandlingen i min kommun var ju att vara anonym. Så finns ju inget. Å nu var det dessutom ett tag sedan.

Borde inte det räcka att man lagt det bakom sig. Är ju lätt att titta för kronofogden eller kräva bevis tyck man. Typ kontoutdrag osv?
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Jag hoppas då inte att något intyg på spelberoende behandling ska spela någon roll / avgöra beslutet.

Hela grejen med behandlingen i min kommun var ju att vara anonym. Så finns ju inget. Å nu var det dessutom ett tag sedan.

Borde inte det räcka att man lagt det bakom sig. Är ju lätt att titta för kronofogden eller kräva bevis tyck man. Typ kontoutdrag osv?
Jag skrev inte att det skall avgöra beslutet men jag vet att flera som genom intyg från behandlare blivit beviljade skusan. Hur avgörande det varit vet jag inte.
Däremot påvisar det ju, bland andra saker, skäligheten i möjligheten att bli beviljad.
Tror inte att kontoutdrag slår så högt som bevis att man lagt ev spelproblematik bakom sig.
 

Gamblewhore

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
5 Juli 2019
Meddelanden
572
Mottagna reaktioner
230
Poäng
417
Jag skrev inte att det skall avgöra beslutet men jag vet att flera som genom intyg från behandlare blivit beviljade skusan. Hur avgörande det varit vet jag inte.
Däremot påvisar det ju, bland andra saker, skäligheten i möjligheten att bli beviljad.
Tror inte att kontoutdrag slår så högt som bevis att man lagt ev spelproblematik bakom sig.

Näe jag vet du inte skrev det. Var mer bara en orolig undran.

Det bevisar ju inget men om man har fläckfritt utdrag i över 1år 1.5 å mer finns det ju ändå antydan att man förhoppningsvis lagt det bakom sig.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Ni som fått inledande innan , hur fort har ni fått er betalningsplan ?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 957
Mottagna reaktioner
13 602
Poäng
10 387
Hej!

Jag har vänt mig till kommunens budget- och skuldrådgivare, tyvärr så är det inget större hjälp och få där.

Det enda budget- och skuldrådgivare sa till mig var bra och släppa på allt till Kronofogden och söka skuldsanering.

Hen sa till mig du verkar ha koll på dina budget och sammanställningen av dina skulder , du vet och kan mer än mig. Jag stötta dig med ansökan till skuldsanering.

Så jag sökte själv skuldsanering första gången men fick avslag p.g.a. färska skulder enligt KF.

Mina skulder uppgår nu till 2,6 miljoner kronor och jag har löneutmätning.

Vad är" färska skulder" och hur länge måste det passera inte ens KF kan svara på det konkret ?

Sen tror jag det är bara lotteri om man får det beviljad eller inte p.g.a. vilken handläggare man får på kronofogden.

Därför vill jag använda mig av juridiska rådgivare och de får ta striden ifall det blir avslag igen, de kostar 299 kr i månaden . inget bindande betalar max för 7 månader.

Man kan välja att tro att det är lotteri, att det spås i kaffesump eller reds ut över ett parti sten sax påse.
Det görs helt enkelt bedömningar i varje enskilt fall, precis som i de flesta andra juridiska frågor.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp