• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lynx83

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
5 November 2018
Meddelanden
590
Mottagna reaktioner
615
Poäng
607
Hur kan du säga så.!
Om våldtäkt, det är helt annat. Vi har inte skadat ngn annan förutom oss själva, och de jag gjort har många fler gjort och fått skuldsanering utan att anmäla ngn anhörig som har spelberoende. Det har läst nu.
Jag förstår att du inte mår bra av sitsen som du är i, de flesta av oss vet hur det är att må dåligt över att sitta med skulder upp över öronen och bara se mörker.

Du har fått många bra råd här angående din situation. Vad jag kan se och även andra är att det står tydligt i ditt avslag varför du inte blev beviljad skuldsanering. Skuldsanering är ingen rättighet och även om vissa situationer kan se väldigt lika ut är det inte lika med att man får den beviljad då varje situation är unik. I slutänden är det bara man själv som kan göra något åt sin situation, och för att nå dit behöver man olika tid då man trots allt kämpar in i det sista.

Som de flesta redan har nämnt så är ett steg att öka sina möjligheter att få skuldsanering beviljad att faktiskt visa att man har gjort vad man har kunnat göra för att lösa sin egen situation. Då du varit medberoende är det då inte orimligt att faktiskt visa att du har försökt få tillbaka de pengar som du har lånat till din anhörig.

Sen, som även jag har nämnt i tråden, har du kontakt med vården så be även dem skriva intyg över din situation och vad du går i för behandling för att inte vara medberoende. För om jag inte minns fel bland alla dina inlägg så gick du i någon form av grupp för medberoende? Om avslaget på din ansökan om skuldsanering även var för att man ansett att skulderna ligger för nära i tid, låt det gå åtminstone ett halvår och visa under tiden vad du har gjort för att försöka lösa dina skulder innan du skickar in ansökan på nytt. Under den tiden har du även möjlighet att visa ytterligare vad du har gjort för att lösa din situation när du skickar in en ny ansökan.

Det personliga brevet som du även frågat om ett antal gånger om hur man ska skriva är rätt och slätt att det finns inte en mall, man ska beskriva sin situation, hur man hamnat där och vad man gjort för att lösa den. Går det inte att bifoga brevet vid själva ansökan går det att bifoga det per mail i efterhand när du fått bekräftelse på att ansökan är mottagen.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 957
Mottagna reaktioner
13 602
Poäng
10 387
Hur kan du säga så.!
Om våldtäkt, det är helt annat. Vi har inte skadat ngn annan förutom oss själva, och de jag gjort har många fler gjort och fått skuldsanering utan att anmäla ngn anhörig som har spelberoende. Det har läst nu.
Läsa innantill är inte din grej va?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 957
Mottagna reaktioner
13 602
Poäng
10 387
Alltså fy fan vad trött man blir på att läsa din negativa attityd. Dom flesta av oss här har haft eller har det för jävligt också men inte sitter vi och gnäller så mycket som du gör. Du har fått svaret på vad du behöver göra för att få din skuldsanering så ryck upp dig nu och bete dig som en vuxen människa. Det är bara du som kan förändra det men du vill det inte tillräckligt!
Hon vill nog inte ha skuldsanering, hon vill ha medhåll och få gnälla eller så.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 047
Mottagna reaktioner
13 783
Poäng
9 547
Gunma.

För att göra det enkelt och för att sluta gå i cirklar har du ganska enkelt två val.

1: Antingen får du skicka sonen till KFM
2: ...Eller så får du inte skuldsanering.

Det är liksom ganska simpelt. Oavsett vad du väljer är det ditt val men för att göra det konktret så kan du inte både äta kakan och ha den kvar. Tyvärr.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 957
Mottagna reaktioner
13 602
Poäng
10 387
Gunma.

För att göra det enkelt och för att sluta gå i cirklar har du ganska enkelt två val.

1: Antingen får du skicka sonen till KFM
2: ...Eller så får du inte skuldsanering.

Det är liksom ganska simpelt. Oavsett vad du väljer är det ditt val men för att göra det konktret så kan du inte både äta kakan och ha den kvar. Tyvärr.
Biter inte..
 

Larryboy

V.I.P
Poäng: 317
Blev medlem
27 December 2018
Meddelanden
571
Mottagna reaktioner
109
Poäng
317
Hur funkar det ifall man är 2 st med betalningsanmärkningar och vill separera men ej får lägenhet pga anmärkningar. Godtar kronofogden att man bor med varandra som vänner tills man hittar bostad? @Lasseman
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Hur funkar det ifall man är 2 st med betalningsanmärkningar och vill separera men ej får lägenhet pga anmärkningar. Godtar kronofogden att man bor med varandra som vänner tills man hittar bostad? @Lasseman
Mtp på att det säkert finns tusentals människor som är roomies i Sverige och som på ett eller annat vis har hamnat i kfms klor kan jag inte tänka mig att det skulle ses som negativt. Delar ni dessutom på hyran finns det ju tom "mer pengar att hämta" tänker jag
 

Nystartpåriktigt

Aktiv medlem
Poäng: 87
Blev medlem
9 Mars 2021
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
22
Poäng
87
Hej!

Ni som har sökt skuldsanering och fått det beviljat.

Min fråga är :

Har ni tagit hjälp av juridiska rådgivare eller har ni sökt själva ?

Jag har själv sökt en gång och det är mycket enkelt men fick avslag p.g.a. lån nära inpå enligt KF.

Jag har pratat med juridiska rådgivare och enligt de så är chansen mycket större att man får skuldsaneringen beviljat via dem, jag menar juridiska rådgivaren kostar 299 kr i månaden och man kan avbryta när som helst.

Juridiska rådgivarna har den direkta kontakten och vet hur man skall formulera sig och samt tar striden ifall det blir avslag samt har erfarenheter sen tidigare.

Vad säger ni som ar använt er av juridiska rådgivare för att söka skuldsanering ?
Jag sökte själv och blev beviljad första gången, hade då ännu inte hamnat hos Kf heller.
Om du vill ta hjälp av någon, vilket även ökar dina chanser att få igenom skuldsaneringen säger statistiken, vänd dig till kommunens budget- och skuldrådgivare..
Köp inga tjänster är mitt råd.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 957
Mottagna reaktioner
13 602
Poäng
10 387
Hur funkar det ifall man är 2 st med betalningsanmärkningar och vill separera men ej får lägenhet pga anmärkningar. Godtar kronofogden att man bor med varandra som vänner tills man hittar bostad? @Lasseman

Ni kommer nog ses som sambos till en flyttar
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp