• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 957
Mottagna reaktioner
13 604
Poäng
10 387
En fråga, finns det någon i detta forum som har fått igenom skuldsanering på både sig själv och sin partner? Samt vad man då på ett ungefär får behålla totalt tillsammans.
Det är ju inte så relevant vad någon annan fått behålla. Har dom 8 ungar hyra på 15000 och 12 mil till jobbet orkar jag inte räkna på exakt, men kanske får behålla 50-60000 netto tillsammans.
Är du ensam och hyr ett rum för 1500kr i någon avfolkningsbygd där hyror är låga och du bor mittemot jobbet får du behålla typ 8000 ink buffert.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Gunma

V.I.P
Poäng: 167
Blev medlem
13 Juni 2022
Meddelanden
365
Mottagna reaktioner
46
Poäng
167
Jag trodde det var längre sedan, hade missförstått. Då var avslaget på din ansökan om skuldsanering än mer korrekt.
Glöm inte att du måste kräva din son på betalning om det ska vara någon idé att söka igen.
Kommer söka igen.
Ingen på kf har sagt jag måste kräva av sonen, om jag är kval insolvent.
Det är jag.
Lånen blir aldrig klara.

Hur räknar jag ut om det endast blir löneutmätning hur länge jag får ha de?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 957
Mottagna reaktioner
13 604
Poäng
10 387
Med partner var det ja. Då får ni behålla typ 11000 tillsammans när ni bor i rummet för 1500 och jobbar tvärs över gatan
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 957
Mottagna reaktioner
13 604
Poäng
10 387
Kommer söka igen.
Ingen på kf har sagt jag måste kräva av sonen, om jag är kval insolvent.
Det är jag.
Lånen blir aldrig klara.

Hur räknar jag ut om det endast blir löneutmätning hur länge jag får ha de?
Sök på du. Det bör avslås så länge du inte gör något åt det alla skriver att du ska göra men du verkar glömma bort efter någon minut varje gång.

Antar du skojar nu, det står i ditt beslut att du inte gjort nog för att minska dina skulder. I det ingår absolut att kräva dom som är skyldig dig pengar såklart.
Du kan vara hur kvalificerat insolvent som helst. Eftersom det inte är skäligt blir det inte skuldsanering ändå förstår du.

Det är inte så lätt att räkna ut exakt, måste ha dröjsmålsräntesatsena på varje enskild skuld och dina inkomstuppgifter. Men med tanke på skulder kring miljonen om jag minns rätt och att du snart går i pension så utgår jag från att löneutmätning kommer fortgå till du dör.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 957
Mottagna reaktioner
13 604
Poäng
10 387
Även fast man kan betala av alla sina skulder?

Du får ju ompröva skuldsaneringen i det läget och då bör du få en betalplan med en jättebetalning och sen noll. Skuldsaneringen fortsätter sedan men utan betalplan. Anmärkning bör väl finna kvar så.

Alternativt får du begära att det upphävs. Då räknas dock all ränta i kapp sedan inledandet, kan bli några hundra tusen i ett nafs. Ingen aning vad som händer med Anmärkning vid upphävande.
 

Gunma

V.I.P
Poäng: 167
Blev medlem
13 Juni 2022
Meddelanden
365
Mottagna reaktioner
46
Poäng
167
Sök på du. Det bör avslås så länge du inte gör något åt det alla skriver att du ska göra men du verkar glömma bort efter någon minut varje gång.

Antar du skojar nu, det står i ditt beslut att du inte gjort nog för att minska dina skulder. I det ingår absolut att kräva dom som är skyldig dig pengar såklart.
Du kan vara hur kvalificerat insolvent som helst. Eftersom det inte är skäligt blir det inte skuldsanering ändå förstår du.

Det är inte så lätt att räkna ut exakt, måste ha dröjsmålsräntesatsena på varje enskild skuld och dina inkomstuppgifter. Men med tanke på skulder kring miljonen om jag minns rätt och att du snart går i pension så utgår jag från att löneutmätning kommer fortgå till du dör.
Så tack.
Inte kunna betala inom 15 då är jag död enligt dig!
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 826
Mottagna reaktioner
6 294
Poäng
4 147
Även fast man kan betala av alla sina skulder?
En anmärkning är något som uppstår när situationen uppstår precis som om du får ett utslag på en skuld. Att du sen betalar av skulden förändrar ju inte uppkomsten av anmärkningen.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Så tack.
Inte kunna betala inom 15 då är jag död enligt dig!
Menar Du verkligen att det är helt rimligt att få igenom en skuldsanering om man lik förbaskat inte har gjort allt i sin makt för att reglera/minska sina skulder på egen hand?!
Det är INTE rimligt någonstans - vare sig för KF eller för Dina övriga borgenärer…
Jag förstår dock att det bär en emot att avkräva sina barn på pengar, men om det är ditt ställningstagande, så får man oxå leva med den konsekvensen, dvs att man inte lever upp till skälighetsbedömningen gällande just skuldsanering.
Sen vet jag att andra här ute har tagit lån för att hjälpa anhöriga och därmed slutligen själva hamnat på obestånd, men beroende på hur ansökan har formulerats, så har deras skuldsanering likväl gått igenom…
 

Gamblewhore

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
5 Juli 2019
Meddelanden
572
Mottagna reaktioner
230
Poäng
417
Hur bifogade man ett worddokument när man gjort ansökan till skuldsanering? Måste vara blind.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp