• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

lex

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
1 011
Mottagna reaktioner
611
Poäng
637
Tack för ditt svar. Rent ärligt bara skitit att betala pga av mått jävligt dåligt pyskist av olika anledningar.

Har inte betalat på 6månader på sin avbetalningsplan.

Kommer Kfm göra en omprövning innan skuldsaneringen upphävs?
Vad händer om den upphävs. ?

Totala skulden är ca 1050000kr.

Vännen har vikariat till Agustig -22 (heltid)
Alltså har ej fast jobb.

Snälla vad ska hon göra? Vad ska hon skriva i mejlet till Kfm som förklaring.

Hon äger en bostadsrätt utan bolån.
Den är värderad till max 250tusen.

Hon är nu rädd att Kfm tar lägenheten.

tänk på att totala skulden förmodligen inte är i närheten av 10500000 om skuldsaneringen upphävs. Nu vet jag inte hur länge din vän haft skuldsanering, men avbryts saneringen så blir hon skyldig även den ackumulerade räntan under hela skuldsaneringsperioden. Är nog minst ett par 100 000 till om inte mer.

i riktlinjerna har jag för mig att 3-4 månaders uteblivna betalningar kan vara skäl till omprövning, 6 månader bör man bli av med den, om man inte har starka skäl.

avbryts saneringen så kommer skuldsaldot att vara 0 hos fogden, alla borgenärer får dock besked att den är upphävd så dem lär ganska snabbt skicka in om verkställighet. Sen blir det utmätning på lönen. 1-3 månader efter upphävandet är nog rimligt att det tar.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Ja hon har betalat hyran varje månad, ligger inte efter med någon hyra alls. Skuldsanerigen ska ju omprövas enligt mejlet, hur kan dem tvångsförsöja innan allt är klart?

Tvångsförsäljning är bara om avgifter misskötts. Utmätning och försäljning pga det kan bara ske efter upphävande fått laga kraft. Alt att hon dragit på sig nya skulder
 

Mgg

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
5 Maj 2020
Meddelanden
161
Mottagna reaktioner
37
Poäng
147
Tvångsförsäljning är bara om avgifter misskötts. Utmätning och försäljning pga det kan bara ske efter upphävande fått laga kraft. Alt att hon dragit på sig nya skulder
Kan du skriva lite tydligare hur du menar. Hon har INTE dragit på sig nya skulder. Ligger inte efter med några hyror.
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
376
Poäng
487
tänk på att totala skulden förmodligen inte är i närheten av 10500000 om skuldsaneringen upphävs. Nu vet jag inte hur länge din vän haft skuldsanering, men avbryts saneringen så blir hon skyldig även den ackumulerade räntan under hela skuldsaneringsperioden. Är nog minst ett par 100 000 till om inte mer.

i riktlinjerna har jag för mig att 3-4 månaders uteblivna betalningar kan vara skäl till omprövning, 6 månader bör man bli av med den, om man inte har starka skäl.

Kan stämma det där.
En vän till mig (ja en vän! :)) låg efter med 3 månader. Hade bytt jobb och flyttat i samma veva. Men där hände ingenting mer än att han fick förklara varför.
 

Snurre

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
21 Januari 2022
Meddelanden
249
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Hon skicka mejlet till mig nu. Så här står det:

Det har kommit in flera ansökningar om omprövning av din skuldsanering från dessa långivare xxxxxxxx.
Kfm ska pröva ansökningarna om omprövning.

Vad betyder detta? Skriva gärna så tydligt vad allt detta innebär.
Bådar inte gott.
Detta betyder att långivare anser att din vän inte ska få fortsätta sin skuldsannering då hon inte uppfyller sitt åtagande.

nu kommer KFM göra en omprövning och se om det stämmer.

KFM kommer anse att det stämmer med 99% säkerhet och då hävs skuldsaneringen.
Jag skriver 99% pga du skriver att hon mått psykiskt dåligt men ändå betalat vissa räkningar men INTE de belopp som hon ska betala enligt betalplanen för skuldsaneringen.
Det talar emot att hon varit i sådant dåligt skick att hon inte kunde betala sina räkningar.
Detta innebär att långivarna kan återigen skicka in skulderna till KFM som kommer göra löneutmätning på din vän.

din vän kommer ha väldigt svårt att få skuldsanering igen och med tanke på skuldsaldo du skrivit och ev räntor kommer hon leva så resten utav sitt liv.

med andra ord, din vän har satt sig enormt mycket i skiten.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Kan du skriva lite tydligare hur du menar. Hon har INTE dragit på sig nya skulder. Ligger inte efter med några hyror.

Då ka inte någon exekutiv försäljning bli av förrän skuldsaneringen ev upphävts och där beslutet fått laga kraft
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 955
Mottagna reaktioner
13 601
Poäng
10 387
Bådar inte gott.
Detta betyder att långivare anser att din vän inte ska få fortsätta sin skuldsannering då hon inte uppfyller sitt åtagande.

nu kommer KFM göra en omprövning och se om det stämmer.

KFM kommer anse att det stämmer med 99% säkerhet och då hävs skuldsaneringen.
Jag skriver 99% pga du skriver att hon mått psykiskt dåligt men ändå betalat vissa räkningar men INTE de belopp som hon ska betala enligt betalplanen för skuldsaneringen.
Det talar emot att hon varit i sådant dåligt skick att hon inte kunde betala sina räkningar.
Detta innebär att långivarna kan återigen skicka in skulderna till KFM som kommer göra löneutmätning på din vän.

din vän kommer ha väldigt svårt att få skuldsanering igen och med tanke på skuldsaldo du skrivit och ev räntor kommer hon leva så resten utav sitt liv.

med andra ord, din vän har satt sig enormt mycket i skiten.
Kfm hanterar ju betalningarna och det är kfm som meddelat borgenärerna om bristen på betalning
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 081
Mottagna reaktioner
1 975
Poäng
1 307
Ja hon har betalat hyran varje månad, ligger inte efter med någon hyra alls. Skuldsanerigen ska ju omprövas enligt mejlet, hur kan dem tvångsförsöja innan allt är klart?
Hyra betalar man om man hyr en bostad, äger man en andel i en förening betalar man årsavgift, oftast på månatlig basis.
 

Mgg

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
5 Maj 2020
Meddelanden
161
Mottagna reaktioner
37
Poäng
147
Då ka inte någon exekutiv försäljning bli av förrän skuldsaneringen ev upphävts och där beslutet fått laga kraft
Tack för alla dina svar.

Vet du hur lång tid det kan ta? innan dem tar beslut om den upphävs..
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp