• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 815
Mottagna reaktioner
2 663
Poäng
1 857
Ja poängen med delgivning är ju att man ska vara säker på att man fått det som ska delges.

Att ha en viss tid på sig att delges skulle liksom förta hela delgivningens poäng
Söker man inte upp företag för delgivning om man inte svarar ? För det borde man ju verkligen göra när man gör det med privat personer
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Okej, nu har jag läst på kfm's sida och i forumet men känner mig helt bakom flötet... Någon som vill hjälpa en tröttmössa?
Min sanering blev laga vunnen i mars 2021, November 2020 fick jag inledande. Har inte gjort omprövning sen dess trots byte av jobb där jag gick ner ca. 1500 i månaden före skatt, kvittade detta mot framtida bonusar som kommer landa på mellan 15.000 - 25.000 per år (före skatt och iomed bonus och vårt eminenta skattetryck i detta land lär jag väl få behålla max hälften efter skatt...)

Gällande nya lagen, hur mycket mer skulle det konkret bli för mig om kfm godkände en omprövning med nya lagen som stöd? Har en son på 2,5 år som bor hos mig varannan vecka.

Tacksam för svar då jag är helt hjärndöd ikväll!
 

Gnarlsbarkley

Viktig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
26 Juli 2019
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
56
Poäng
167
Hej.
Jag fick veta i oktober att en borgenär ville göra omprövning på min sanering. I december vart de ett ärende hos kronofogden. Jag förde dialog med dom att min inkomst inte förändras nämnvärt, bara 1 % och bifogat mina lönespecar osv. I brevet som jag nu fått står det, citat: ekonomin har förbättrats efter beslutet om skuldsanering. Förbättringen beror på omständigheter som inte gick att förutse när vi fattade beslutet. Samtidigt bedömer vi att förbättringen inte är så väsentlig att beslutet om skuldsanering ska upphävas eller ändras. Vi avslår därför ansökan om omprövning.

Däremot så har de skrivit in nytt betalningsutrymme. Betyder de att jag ska fortsätta betala enligt tidigare eller betala med de nya utrymmet som de skrivit in ? Känns väldigt luddigt. ?
Tack för svar
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Hej.
Jag fick veta i oktober att en borgenär ville göra omprövning på min sanering. I december vart de ett ärende hos kronofogden. Jag förde dialog med dom att min inkomst inte förändras nämnvärt, bara 1 % och bifogat mina lönespecar osv. I brevet som jag nu fått står det, citat: ekonomin har förbättrats efter beslutet om skuldsanering. Förbättringen beror på omständigheter som inte gick att förutse när vi fattade beslutet. Samtidigt bedömer vi att förbättringen inte är så väsentlig att beslutet om skuldsanering ska upphävas eller ändras. Vi avslår därför ansökan om omprövning.

Däremot så har de skrivit in nytt betalningsutrymme. Betyder de att jag ska fortsätta betala enligt tidigare eller betala med de nya utrymmet som de skrivit in ? Känns väldigt luddigt. ?
Tack för svar
Du ska betala enligt den gamla.
Jag gjorde misstaget och trodde att utrymmet var den nya summan jag skulle betala och fick en påminnelse på 153 kr som jag betalat för lite.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Ja precis, 10 dagar för dom att svara på delgivningen, sen 3 veckor att yttra sig på.

Låter som något inte stämmer.. då är det i praktiken en månad oavsett om dom fått papperna eller inte..
Antingen ska dom delges, eller så ska dom inte det. Att dom har 10 dagar på sig att svara på delgivning Låter som något missförstånd,
Vad händer om dom inte svarar på det?
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Hej.
Jag fick veta i oktober att en borgenär ville göra omprövning på min sanering. I december vart de ett ärende hos kronofogden. Jag förde dialog med dom att min inkomst inte förändras nämnvärt, bara 1 % och bifogat mina lönespecar osv. I brevet som jag nu fått står det, citat: ekonomin har förbättrats efter beslutet om skuldsanering. Förbättringen beror på omständigheter som inte gick att förutse när vi fattade beslutet. Samtidigt bedömer vi att förbättringen inte är så väsentlig att beslutet om skuldsanering ska upphävas eller ändras. Vi avslår därför ansökan om omprövning.

Däremot så har de skrivit in nytt betalningsutrymme. Betyder de att jag ska fortsätta betala enligt tidigare eller betala med de nya utrymmet som de skrivit in ? Känns väldigt luddigt. ?
Tack för svar
Var det ett inkassobolag som begärde omprövning & isåfall vill Du berätta vilket bolag?
Låter ju ytterst märkligt att man begär omprövning om Din inkomst endast har förändrats med ca 1% ?!
Hur tänkte dom där liksom?!
 

Mallan123ja

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
11 Januari 2022
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hamnade på forumet genom googlande. Ber om ursäkt om tråden är fel och ni svarat "tusen gånger" förut. Kollade snabbt mellan trådar och såg att här finns både omtänksamma svar o irriterade.... Du som känner; "Vi har svarat på detta för ofta" kan väl bara återgå till soffan... Ni andra.... Ansökte just om skuldsanering. Så stolt över mig själv. Haft löneutmätning i ett år och tuggat i mig men inser att en skuldsanering hade varit att lätta mina bördor.... Ser det inte som en lätt utväg utan som överlevnad.... Står att det tar ca 3 månader till inledande, vad är er erfarenhet, kan det gå snabbare?
 

Gnarlsbarkley

Viktig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
26 Juli 2019
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
56
Poäng
167
Var det ett inkassobolag som begärde omprövning & isåfall vill Du berätta vilket bolag?
Låter ju ytterst märkligt att man begär omprövning om Din inkomst endast har förändrats med ca 1% ?!
Hur tänkte dom där liksom?!
Svea inkasso.
jag tror de kollade lite tokigt på min inkomst. Typ att jag haft semesterersättning osv. Sen hade de gjort någon slags utdrag på min lön och den var mycket högre än min faktiska lön. Förstod ingenting om jag ska vara ärlig.
Jag fick en bonus under 2020 som var ganska mycket. Den var ju också medräknad. Vilket höjde min årsinkomst. Men den betalade jag ju under 2020 till skusan. Så ah vet inte. Tror de verkar försöka med allt ?
 

Gnarlsbarkley

Viktig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
26 Juli 2019
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
56
Poäng
167
Du ska betala enligt den gamla.
Jag gjorde misstaget och trodde att utrymmet var den nya summan jag skulle betala och fick en påminnelse på 153 kr som jag betalat för lite.
Ok. Så oavsett vad nya beräkningen var i senaste brevet så ska jag betala enligt första betalningsplanen var. Som jag förövrigt har betalat nu i 2 år. Halva tiden ! Tjohooo
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp