• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Johanna333

Aktiv medlem
Poäng: 52
Blev medlem
17 Juli 2020
Meddelanden
34
Mottagna reaktioner
19
Poäng
52
Pratat med min handläggare idag och beslutet är nu fattat, jag har fått skuldsanering!! :faceheart: Är nästan lite smått överdrivet lycklig men så många år jag kämpat... Äntligen har jag en mållinje att passera!!! :folded:

För er som undrar:
Skickade in ansökan 1 september. Inledande 23 november. Godkände betalplan 2 februari. Idag (10 mars) fick jag veta att beslut är taget! :face3hearts:

Har dock en fråga i samma veva, nu bör ju min återbäring vara öronmärkt för mig va? Hen sa att mina gäldenärer har 3 veckor på sig att överklaga men hen tyckte det skulle te sig oerhört märkligt att någon skulle överklaga då ingen av dem haft några motsättningar mot att beslutet skulle tas.

Inatt kommer jag sova gott!! :vinnare:
Grattis!!!!
Åh önskar med jag får besked!
Undrar också om skatten.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Delgivningskvitto är ett kvitto du skickar in till Kronofogden att du mottagit ett brev som benämns ”Föreläggande”. Man kan enkelt säga att du bekräftar att du mottagit brevet. Därefter kommer ett ”Utslag” från KF och slutligen ”Skuld att betala”.

Jag försökte inte med sanering direkt utan gjorde allt i olika steg. Dessutom ändrades skuldsaneringslagen i slutet av 2016 och jag ville söka med de nya förutsättningarna i lagen, t ex att få behålla lön i juni och december.
Det är omöjligt att svara på hur lång tid olika saker tar. Om du frågar tio personer här kommer du få tio olika svar. Jag förstår att du undrar men du får nog acceptera att du inte kan få svar på tider .
Inte en aning om hur mycket det ökade under utmätningen med räntor etc. Jag var som sagt beredd på att leva med utmätning hela livet och det kändes som att just det inte spelade roll där och då.
När jag väl gjorde min ansökan om skuldsanering använde jag de summorna som var på breven från Kronofogden. Alla skulder hade gått dit som jag minns det. Det var ju fem år sen jag släppte mitt och drygt fyra år sen jag gjorde min ansökan.
Härligt att du är tillbaka här och hjälper andra så som du hjälpte mig.
Nu klarar jag mig och terroriserar dig med annat haha.
 

babygirl78

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
8 Mars 2021
Meddelanden
228
Mottagna reaktioner
74
Poäng
216
Inget avslag på ansökan, däremot en långivare som överklagade så det drog ut på tiden mellan inledande och beslut. Tog 6-7 månader pga överklagan. Hade ca 800k i skulder.
Alla gör ju som man själv vill vad avser kontakten med inkasso men då mitt ”mål” var att få utmätning fanns ingen anledning ansåg jag att ha kontakt med inkassoföretagen. Om jag inte har kontakt med dom så finns ju inget annat än att skicka till KF för dom.
Alla delgivningskvitton som kom fr KF skrev jag på direkt och lade på lådan senast dagen efter på väg till jobbet. Allt med KF har jag skött by the book.
Hej, hade du flera olika skulder? Och var dom gamla samt arbetar du heltid?
 

babygirl78

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
8 Mars 2021
Meddelanden
228
Mottagna reaktioner
74
Poäng
216
Jag hade 27 olika skulder (tror jag). Det var på hela skalan tidsmässigt. Den äldsta var kanske 8 år och den senaste ett halvår kanske. Ja, jag jobbade/jobbar heltid.
Ok fick du hjälp att söka av budgetrådgivare eller sökte du själv, jag har bara 75% men tar extra och vill ha heltid men det finns inga lediga heltider på mitt jobb just nu så är orolig för avslag pga det
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Ok fick du hjälp att söka av budgetrådgivare eller sökte du själv, jag har bara 75% men tar extra och vill ha heltid men det finns inga lediga heltider på mitt jobb just nu så är orolig för avslag pga det
Jag sökte själv pga att jag satt i rummet bredvid budget och skuldrådgivarna på mitt jobb. Ville i det läget inte ta hjälp av dom som jag känner så väl.
 

babygirl78

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
8 Mars 2021
Meddelanden
228
Mottagna reaktioner
74
Poäng
216
Jag sökte själv pga att jag satt i rummet bredvid budget och skuldrådgivarna på mitt jobb. Ville i det läget inte ta hjälp av dom som jag känner så väl.
Ok, ja vi har ingen just nu pga av att den som var har gått i pension o den som svarade när ja ringde om råd var verkligen inte trevlig så det hjälpte ju inte min ångest direkt.
För övrigt är jag stressad över min sambos saker han har ju köpt allt själv bil och båt och hus.
Sen om dom kommer hit o tar barnen saker, får panik
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
376
Poäng
487
Ok, ja vi har ingen just nu pga av att den som var har gått i pension o den som svarade när ja ringde om råd var verkligen inte trevlig så det hjälpte ju inte min ångest direkt.
För övrigt är jag stressad över min sambos saker han har ju köpt allt själv bil och båt och hus.
Sen om dom kommer hit o tar barnen saker, får panik

Du kan inte ringa grannkommunen och fråga om den personen kan hjälpa dig?
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Ok, ja vi har ingen just nu pga av att den som var har gått i pension o den som svarade när ja ringde om råd var verkligen inte trevlig så det hjälpte ju inte min ångest direkt.
För övrigt är jag stressad över min sambos saker han har ju köpt allt själv bil och båt och hus.
Sen om dom kommer hit o tar barnen saker, får panik

Hur ser din situation ut, dvs hur mycket skulder har du, vilken inkomst har du?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp