• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Jonte8710

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
7 November 2018
Meddelanden
207
Mottagna reaktioner
125
Poäng
317
Det står ju även i Poit vid inledande och beviljat
Ja det har du rätt i. Däremot undrar jag mer på om jag skulle få skuldsanering. Kan vem som helt ringa kronofogden och få ut alla mejl, information om skuldsanering m.m?
Om ja, hur länge kan någon efterfråga denna information om mig?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

HockeyPuck

Kunnig medlem
Poäng: 196
Blev medlem
26 Februari 2020
Meddelanden
159
Mottagna reaktioner
60
Poäng
196
Ja det har du rätt i. Däremot undrar jag mer på om jag skulle få skuldsanering. Kan vem som helt ringa kronofogden och få ut alla mejl, information om skuldsanering m.m?
Om ja, hur länge kan någon efterfråga denna information om mig?

Det låter märkligt att man skulle få ut all info mer än att personen i fråga har skuldsanering. Men kanske har fel.
 

Jonte8710

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
7 November 2018
Meddelanden
207
Mottagna reaktioner
125
Poäng
317
Det låter märkligt att man skulle få ut all info mer än att personen i fråga har skuldsanering. Men kanske har fel.
Det är detta jag är rädd för i och med offentlighetsprincipen. Hoppas att någon vet detta bättre. Känns ju aningen privat och borde vara sekretess kan man tycka.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Det är detta jag är rädd för i och med offentlighetsprincipen. Hoppas att någon vet detta bättre. Känns ju aningen privat och borde vara sekretess kan man tycka.
Jag håller med. Känner dock att skammen kring skuldsanering kan minska om fler vågar vara öppna med det. Alla kan hamna i ekonomisk kris och ju mer vi pratar om det så ökar kunskapen och förståelsen.
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Kommer sambon minst få behålla existensminimum av sin lön även vid skuldsaneringen?

Hur stor buffert brukar man få behålla för glasögon, tandvård och diverse under saneringen? Vilka faktorer spelar in på det beloppet? Sambon har både glasögon och stort tandvårdsbehov.

Är det juni och december som är betalningsfria?
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 525
Poäng
1 707
Det låter märkligt att man skulle få ut all info mer än att personen i fråga har skuldsanering. Men kanske har fel.
Det kan man om man hör av sej till KFM, gäller även alla uppgifter som Skatteverket har, även bouppteckningar (inkl testamente) är offentlig handling, liksom domar i domstol. Här är det ingen GDPR som skyddar oss medborgare, den som vill kan ta reda på allt, t o m vilken hund man har...
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 713
Mottagna reaktioner
1 717
Poäng
1 177
Kommer sambon minst få behålla existensminimum av sin lön även vid skuldsaneringen?

Hur stor buffert brukar man få behålla för glasögon, tandvård och diverse under saneringen? Vilka faktorer spelar in på det beloppet? Sambon har både glasögon och stort tandvårdsbehov.

Är det juni och december som är betalningsfria?
Ni tillsammans ska ha existensminimum. Bufferten varierar. Betalningsfria månader ska täcka oförutsedda utgifter.
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Kommer sambon minst få behålla existensminimum av sin lön även vid skuldsaneringen?

Hur stor buffert brukar man få behålla för glasögon, tandvård och diverse under saneringen? Vilka faktorer spelar in på det beloppet? Sambon har både glasögon och stort tandvårdsbehov.

Är det juni och december som är betalningsfria?


Jag fick 900kr i buffert och är ensamstående utan barn.

Juni och december är betalningsfria.
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Ni tillsammans ska ha existensminimum. Bufferten varierar. Betalningsfria månader ska täcka oförutsedda utgifter.

Ja precis, så menar jag -vi tillsammans. Räknar vi på KFM hemsida för löneutmätning så har sambon ett betalningsutrymme på 3000/månad och jag 2700/månad.

Min löneutmätning fortskrider ju nu som vanligt, men kan vi förvänta oss att beloppet för skuldsaneringen för min sambo speglar uträkningen för utmätning? Eventuellt då att han får behålla lite extra i buffert per månad?
 

UserX

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
6 Juli 2020
Meddelanden
146
Mottagna reaktioner
74
Poäng
217
Ja precis, så menar jag -vi tillsammans. Räknar vi på KFM hemsida för löneutmätning så har sambon ett betalningsutrymme på 3000/månad och jag 2700/månad.

Min löneutmätning fortskrider ju nu som vanligt, men kan vi förvänta oss att beloppet för skuldsaneringen för min sambo speglar uträkningen för utmätning? Eventuellt då att han får behålla lite extra i buffert per månad?

Svårt att säga - min skuldsanering blev betydligt högre än uträkningen på kf hemsida. Fick 1200 i buffert.

Har ni inte fått beslutet än ?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp