• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

KalleSanering

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
2 Augusti 2020
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
38
Poäng
137
Efter beviljad skuldsanering fortsätter Skattemyndigheten att räkna på underskott av kapital för den tickande räntan på alla lån? Dvs det som KF betalar in till samtliga inkassobolag årligen, räknas fortfarande ränta (avdrag för ränteutgifter) på detta som innan en skuldsanering?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Efter beviljad skuldsanering fortsätter Skattemyndigheten att räkna på underskott av kapital för den tickande räntan på alla lån? Dvs det som KF betalar in till samtliga inkassobolag årligen, räknas fortfarande ränta (avdrag för ränteutgifter) på detta som innan en skuldsanering?

Det beror ju helt på vad dina borgenärer (inkassobolagen) räknar av skulden mot, dvs mot kapitalbeloppet eller räntan?
Det absolut vanligaste scenariot är att dom räknar av det inbetalda beloppet från KF mot kapitalbeloppet...
 

Idapida

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 September 2017
Meddelanden
143
Mottagna reaktioner
50
Poäng
157
Jag va tvungen att ringa min handläggare och dom hade inte beslutat nåt än men hon kunde inte säga vilket håll det lutade åt heller. Skulle få besked under nästa vecka. Hjälp va orolig jag är. Jag bara skakar.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 525
Poäng
1 707
Jag va tvungen att ringa min handläggare och dom hade inte beslutat nåt än men hon kunde inte säga vilket håll det lutade åt heller. Skulle få besked under nästa vecka. Hjälp va orolig jag är. Jag bara skakar.
Det är positivt att de inte sagt nej på en gång, jag håller tummarna för att det går igenom.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Jag va tvungen att ringa min handläggare och dom hade inte beslutat nåt än men hon kunde inte säga vilket håll det lutade åt heller. Skulle få besked under nästa vecka. Hjälp va orolig jag är. Jag bara skakar.
Då finns det hopp. ❤️
 

Egon

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
21 September 2020
Meddelanden
823
Mottagna reaktioner
304
Poäng
497
Nu när jag fått avslag på min sanering och betalt i 15 mån så kommer pengarna betalas ut i första hand till dom som jag hade löneutmätning på innan vilket bara va 3 st på runt 18000kr.
Resten av pengarna kommer betalas ut till mig igen.
Dom pengarna vad gör man med dom? Om jag har dom på kontot så dras dom ju igen sen när löneutmätningen startar efter resten av skulderna skickas in dit.

Om jag flyttar dom pengarna till ett konto som revolut tex är det bäst? Hur skulle ni gjort?

Får man lov att fråga varför du fick avslag?
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Det beror ju helt på vad dina borgenärer (inkassobolagen) räknar av skulden mot, dvs mot kapitalbeloppet eller räntan?
Det absolut vanligaste scenariot är att dom räknar av det inbetalda beloppet från KF mot kapitalbeloppet...
Exakt! Och jag som i slutändan kommer att ha betalat drygt 50% av min totala skuld kommer knappt att ha nosat på ränteinbetalningarna när jag är klar.
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Jag va tvungen att ringa min handläggare och dom hade inte beslutat nåt än men hon kunde inte säga vilket håll det lutade åt heller. Skulle få besked under nästa vecka. Hjälp va orolig jag är. Jag bara skakar.
Förstår dig! Befinner mig i samma sits. Handläggaren har haft våra ansökningar på sitt bord i flera veckor nu då hon ringt 3 ggr utspritt över några veckors tid för att fråga saker. Hon lämnar heller inga förhandsbesked åt vilket håll det lutar, jag har frågat flera ggr... vi ska få besked den här veckan säger hon och klumpen i magen har aldrig varit större. Inget i varken mail/brevlåda eller POIT ännu för varken mig eller mannen.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 502
Mottagna reaktioner
1 017
Poäng
927
Jag va tvungen att ringa min handläggare och dom hade inte beslutat nåt än men hon kunde inte säga vilket håll det lutade åt heller. Skulle få besked under nästa vecka. Hjälp va orolig jag är. Jag bara skakar.

Låter positivt denna gång funderar dom iaf på det :) Annars är det ju typ avslag efter man typ lagt på luren ;)
 

KalleSanering

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
2 Augusti 2020
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
38
Poäng
137
Exakt! Och jag som i slutändan kommer att ha betalat drygt 50% av min totala skuld kommer knappt att ha nosat på ränteinbetalningarna när jag är klar.

Känner samma sak. 2018 fick jag tillbaka ca 31.000kr på skatten pga ränteförlust. Likaså 2019 och 2020. Alla dessa 90.000kr ca under 3år har mätits ut tillbaka till inkassobolagen utöver löneutmätning innan jag fick skuldsanering. Så vore trevlans att få behålla skatteåterbäringen nu 4:e året i rad. Men som ni skrev så är nog räntan fryst och inkassobolagen räknas av mot kapitalbeloppen nu.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp