• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Skuldsanering, vad krävs från mig?

JohannaJo

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
29 Augusti 2022
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
7
Poäng
42
Ja de frågar vad du gjort. Men släng iväg ett mejl eller brev till alla de där 11 med samma text i varje.
Har fått svar av nästan alla 11 olika långivare. Endast Svea kunde göra något åt min månadskostnad, dock inte sänka räntan eller så utan ge mig amorteringsfritt i en period. Vilket sänkte min månadskostnad hos dom med typ 300 kr. Så det gör inte direkt någon skillnad i mitt kaos dessvärre. Men då har jag alla fall frågat ???
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

pinnen222

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
28 Maj 2018
Meddelanden
366
Mottagna reaktioner
110
Poäng
307
Mitt tips är att förlika sig med ett liv med utmätning.

För i värsta fall blir det så.

Känner man att, ja det här är bättre för min mentala hälsa och möjlighet att hålla mig spelfri.

Ja då är det värt det.


Uppfyller man kraven och söker och får en skuldsanering kommer det när betalplanen är klar bli den värsta tiden på flera år vad det gäller att stå emot speljävulen. (Tror jag) därför rustar jag mig redan nu genom att ta tag i mitt spelande. Jag skall gå till botten med allt.
Förhoppningsvis via en behandling (12 - steg)

Tror många sitter där i sin panik över ekonomin alla lögner mm mm att man lurar sig själv med, får jag sanering skall jag aldrig hamna där igen.

Va rädda om er och sumpa inte den stora möjlighet som skuldsannering är om ni inte jobbar med sjukdomen före, under och efter skusan.
" i värsta fall" skriver du. Så tänker jag oxå..men frågan är om i vårt fall kanske det blir det bästa i slutändan. Jag har sagt till min kurator på spelberoende..att även fast jsg är spelfri så behöver jag fortsatt hjälp med speldjävulen..sjuka är att i vardagen..och när man tänker klart..då vet man att spel är skit. Ändå går hjärnan in o spelar..
 

Bullens

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
1 Maj 2014
Meddelanden
1 362
Mottagna reaktioner
800
Poäng
717
" i värsta fall" skriver du. Så tänker jag oxå..men frågan är om i vårt fall kanske det blir det bästa i slutändan. Jag har sagt till min kurator på spelberoende..att även fast jsg är spelfri så behöver jag fortsatt hjälp med speldjävulen..sjuka är att i vardagen..och när man tänker klart..då vet man att spel är skit. Ändå går hjärnan in o spelar..
Det är det som för mig bevisar att det är en sjukdom. Ingen frisk människa gör som vi...
 

pinnen222

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
28 Maj 2018
Meddelanden
366
Mottagna reaktioner
110
Poäng
307
Yep..att hjärnan så snabbt går in i att låna pengar..att så fort man lyckats bli godkänd hos ännu en skitbank så blir man nöjd. Börjar mer o mer äcklas av mig själv hur " sjuk" man varit. Värsta bakfyllan ever detta..men måste verkligen tänka..kunde varit värre saker som skett
 

Bullens

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
1 Maj 2014
Meddelanden
1 362
Mottagna reaktioner
800
Poäng
717
Yep..att hjärnan så snabbt går in i att låna pengar..att så fort man lyckats bli godkänd hos ännu en skitbank så blir man nöjd. Börjar mer o mer äcklas av mig själv hur " sjuk" man varit. Värsta bakfyllan ever detta..men måste verkligen tänka..kunde varit värre saker som skett
Ja sen måste man acceptera och faktiskt förklara det för sig själv att det är en sjukdom.

Obotlig skulle jag säga, men man kan lära sig hantera symptomen.

Sen behöver "samhället" komma ikapp. Gemeneman har inte acceptans för spelmissbruk. " det är väl bara att låta bli, du är ju dum i huvudet, hur f-n kan du göra nått så korkat"

Det gör ju att vi väntar in i det längsta med att lägga korten på bordet, när skadorna är katastrofala.

Sen skall det inte gå att låna 15000 på 10 min när man har skulder på 1.2 mille.
 

JohanDal

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
17 Oktober 2022
Meddelanden
163
Mottagna reaktioner
68
Poäng
197
Har fått svar av nästan alla 11 olika långivare. Endast Svea kunde göra något åt min månadskostnad, dock inte sänka räntan eller så utan ge mig amorteringsfritt i en period. Vilket sänkte min månadskostnad hos dom med typ 300 kr. Så det gör inte direkt någon skillnad i mitt kaos dessvärre. Men då har jag alla fall frågat ???
Att ha frågat är viktigt.
Spara svaren och skriv ut.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 171
Mottagna reaktioner
1 922
Poäng
1 247
Tror lite du o jag är i samma process här. Jag kommer oxå släppa allt nu..livrädd men samtidigt beredd på att ta mitt straff med kfm o allt..har så många frågor o funderingar o rädsla
Det gör du rätt i. Det tar förmodligen upp till 8-10 månader från att du släpper allt till utmätningen faktiskt är igång, så du hinner köpa det du behöver under tiden och förbereda dig. Under det hinner du få förmodligen nej på första skuldsaneringsansökan, men kan kanske ja på andra innan utmätning om du har tur. Annars lär du inte ha utmätning för all framtid utan du kanske har utmätning 6-12 månader innan du blir beviljad skuldsanering om du fortsätter söka.

Kan rekommendera dig att ställa dig i 10-20 bostadsköer så du har många års kötid efter avslutad sanering en dag och kan välja förstahandskontrakt vid behov efter anmärkning försvinner.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 171
Mottagna reaktioner
1 922
Poäng
1 247
Har fått svar av nästan alla 11 olika långivare. Endast Svea kunde göra något åt min månadskostnad, dock inte sänka räntan eller så utan ge mig amorteringsfritt i en period. Vilket sänkte min månadskostnad hos dom med typ 300 kr. Så det gör inte direkt någon skillnad i mitt kaos dessvärre. Men då har jag alla fall frågat ???

Ja, det var ett bra iniaitv och något du ska ha med i personliga brevet sen vid skuldsaneringsansökan. jag rekommenderar kanske att boka tid hos kommunen för att skicka in skuldsanering också, då det ses som positivt att man gått via dom.
Betala ikapp allt i september kanske, sen släpper du rubbet för att fördröja utmätning så länge som möjligt. Snart har dom fullt upp av prioriterade skatteskulder som inkommer, under jul/nyår så förväntas dom ha längre kötider igen för utmätning i kombination med att räntehöjningarna tar effekt.

Så har du tur kanske du inte får utmätning förrän efter sommaren. Innan dess så hinner du förmodligen få svar på både första skuldsaneringsansökan och om det är nej hinner skicka in en ny och eventuellt få svar på den med innan utmätning drar igång. Jag tror om du skickar in första ansökan i september och betalar räkningarna i september men släpper allt i oktober att du kan hinna med 2 ansökningar och chanser till att få sanering.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp