• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering - Hur går jag vidare en skuldsanering?

zcripter

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
22 November 2022
Meddelanden
126
Mottagna reaktioner
114
Poäng
297
Så vad är alternativet? Om jag inte kan betala, varken räntor eller hyra? Hemlöshet? Jag kan säkert betala alla skulder men med alla räntehöjningar lär jag kanske hinna begravas innan det är klart. Är 37 förresten. Varför anses det som en gåva då jag gått in med 0 i insats?
Om du gått in med 0kr eller 100 000kr i kontantinsats har ingen betydelse. Du står som delägare.
Att ge bort din del av bostaden kan även utgöra hinder för en beviljad skuldsanering flera år framåt. Att ge bort en tillgång istället för att använda den för att betala skulder brukar tala starkt emot en skuldsanering.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

u66lan

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
26 November 2022
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Så; att sälja, betala av en liten del av skuldena och bli hemlösa är alternativet? Sambon är som sagt sjukskriven i cancer.
 

Uppsala86

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
78
Poäng
216
Så; att sälja, betala av en liten del av skuldena och bli hemlösa är alternativet? Sambon är som sagt sjukskriven i cancer.
Beror väl på vad lägenheten är värd? En del av lånen borde vara bolån och med ev vinst borde ju de drygt 180 000 i div krediter kunna lösas.

Det är hemskt att din sambo fått cancer. Är en skit sjukdom.

Dock lär detta inte hjälpa om du har kapital i en lägenhet samtidigt du har stora skulder. De lär anse du inte gjort allt du kunnat om du inte säljer din del/ni säljer hela, cancer eller ej på din sambo.
 

u66lan

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
26 November 2022
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Den är värderad till 3.8. 2.9 i bolån med 540 i insats. Vad händer om jag avskriver mig allt på lägenheten och flyttar till morsan?
 

Uppsala86

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
78
Poäng
216
Den är värderad till 3.8. 2.9 i bolån med 540 i insats. Vad händer om jag avskriver mig allt på lägenheten och flyttar till morsan?
Fortfarande du kan inte "ge bort" din del och tro du ska få igenom skusan. Då har du inte gjort allt i din makt för att förbättra din situation.
 

u66lan

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
26 November 2022
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Så vad rådet? Sälja "min del" betala av 150.000, flytta hem till morsan och ha 1.000000 i lån och söka skuldsanering därefter? Ta mer lån och satsa allt på rött?
 
Senast ändrad:

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Så vad rådet? Sälja "min del" betala av 150.000, flytta hem till morsan och ha 1.000000 i lån och söka skuldsanering därefter? Ta mer lån och satsa allt på rött?
Det finns personer här på forumet som fått avslag flera ggr på skuldsaneringsansökningar pga just att man skrivit över egendom på sambo/make/maka. Behöver inte ens ha skett i närtid.

Jag beklagar din sambos sjukdom.
 

Uppsala86

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
78
Poäng
216
Så vad rådet? Sälja "min del" betala av 150.000, flytta hem till morsan och ha 1.000000 i lån och söka skuldsanering därefter?
Har du bolån på hälften av lägenheten? Hur får du det till att betala av 150tkr?

Du visade upp en bild med skulder på drygt 800-900tkr varav 180tkr var skitkrediter. Men om du ska betala av 150tkr och fortfarande ha 1milj i lån, den ekvationen går inte riktigt ihop då den ökat efter du ska ha betalat :p

Rent krasst lär du inte få igenom en sanering ifall du har lån på 1 milj samtidigt som du har 50% i en bostadsrätt i sthlm som är värderad till 4milj. Låter inte riktigt som att ni som familj kanske har råd med bostadsrätten från början om hon är sjukskriven. Fortfarande bolån på 3,5 milj. Ska hon då få ta allt för att sen hamna i skiten, inte kunna betala och hamna hos kfm? För du förstår väl att bolånet är kvar vare sig du "skänker".
 

FunderligFinurlare

Kunnig medlem
Poäng: 146
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
110
Mottagna reaktioner
35
Poäng
146
Om du lyckas hålla ut ett tag till så är räntorna på väg ner ganska brant, då ska du se att det tar fart i amorteringen på lånen och att skitkrediterna kan avverkas i hiskelig takt.

Vad tjänar du? Skattejämkar du?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp