• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering - Hur går jag vidare en skuldsanering?

u66lan

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
26 November 2022
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Hej, jag ber om er hjälp. Spelskulder genom åren har slutligen nått sin botten, dock inga nya lån sen årsskiftet. Skulder på dryga miljonen. Betalar lägsta belopp till samtliga långivare varje månad men inser att det inte leder nånvart, räntan äter alla inbetalningar.

Jag och min sambo har en delad bostadsrätt i Stockholm och vi har ett barn på dryga ett år. Dessvärre fick vi i samband med födelsen reda på att sambon har cancer och hon är sjukskriven i denna stund. Hur går jag vidare på bästa sätt med en skuldsanering? Skall jag släppa allt eller slänga iväg en ansökan utan?

Enormt tacksam för svar!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Bud

V.I.P
Poäng: 246
Blev medlem
25 Februari 2024
Meddelanden
329
Mottagna reaktioner
87
Poäng
246
Hur länge har du haft skulder? Man måste visa att man har försökt betala skulder. Ålder? Inkomst ?
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 076
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Hej, jag ber om er hjälp. Spelskulder genom åren har slutligen nått sin botten, dock inga nya lån sen årsskiftet. Skulder på dryga miljonen. Betalar lägsta belopp till samtliga långivare varje månad men inser att det inte leder nånvart, räntan äter alla inbetalningar.

Jag och min sambo har en delad bostadsrätt i Stockholm och vi har ett barn på dryga ett år. Dessvärre fick vi i samband med födelsen reda på att sambon har cancer och hon är sjukskriven i denna stund. Hur går jag vidare på bästa sätt med en skuldsanering? Skall jag släppa allt eller slänga iväg en ansökan utan?

Enormt tacksam för svar!
Värde på bostadsrätten kontra bolån lär vara av betydelse.
 

Rune87

Viktig medlem
Poäng: 136
Blev medlem
2 Mars 2024
Meddelanden
66
Mottagna reaktioner
34
Poäng
136
Hej, jag ber om er hjälp. Spelskulder genom åren har slutligen nått sin botten, dock inga nya lån sen årsskiftet. Skulder på dryga miljonen. Betalar lägsta belopp till samtliga långivare varje månad men inser att det inte leder nånvart, räntan äter alla inbetalningar.

Jag och min sambo har en delad bostadsrätt i Stockholm och vi har ett barn på dryga ett år. Dessvärre fick vi i samband med födelsen reda på att sambon har cancer och hon är sjukskriven i denna stund. Hur går jag vidare på bästa sätt med en skuldsanering? Skall jag släppa allt eller slänga iväg en ansökan utan?

Enormt tacksam för svar!
Har du/ni övervärde på bostadsrätten?, risken finns ju att den utmätts. Jag förstår din situation, är i liknande situation själv.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 939
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Gissningsvis har du så sort övervärde I bostadsrätten att du inte får skuldsanering utan att sälja.
 

Snart_klar

Viktig medlem
Poäng: 186
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
67
Poäng
186
Hej, jag ber om er hjälp. Spelskulder genom åren har slutligen nått sin botten, dock inga nya lån sen årsskiftet. Skulder på dryga miljonen. Betalar lägsta belopp till samtliga långivare varje månad men inser att det inte leder nånvart, räntan äter alla inbetalningar.

Jag och min sambo har en delad bostadsrätt i Stockholm och vi har ett barn på dryga ett år. Dessvärre fick vi i samband med födelsen reda på att sambon har cancer och hon är sjukskriven i denna stund. Hur går jag vidare på bästa sätt med en skuldsanering? Skall jag släppa allt eller slänga iväg en ansökan utan?

Enormt tacksam för svar!
1: Vad är alla lån? Belopp, ränta, avbetalning, aktör? För lägger du upp det då kanske du kan få tips och råd om snöbollsmetoden.
2: Hur mycket går du back? Eller går du plus/minus? Dvs vad är inkomster och utgifter ställda mot varandra? För att ska du får skusan behöver du vara kvalificerat insolvent.
3: Din BR kommer bli föremål för utredning om du ska söka skusan. Här kan du läsa mer om den saken: https://kronofogden.se/download/18....ighet-eller-bostadsratt-vid-skuldsanering.pdf
4: Går en del av skulderna att baka in i bolånet? Och sedan ta resten som ett lån till bättre ränta? Dvs - har du pratat med din bank? Eller någon annan bank?
 

u66lan

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
26 November 2022
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Hej, tack för svaren. Kontantinsatsen har jag inte stått för, däremot har jag två delar av fyra i bostaden. Borde jag inte kunna skriva över allt på sambon så har jag ingen del i bostaden?

+183.000 från ett diverse skärpkrediter.

Räntorna äter plus att jag betalar lite privata lån varje månad. Det går helt enkelt inte runt.

Tack för svaren..
 

Bilagor

  • Screenshot_20240805_150620_Kreddy.jpg
    Screenshot_20240805_150620_Kreddy.jpg
    308.5 KB · Visningar: 53

Rune87

Viktig medlem
Poäng: 136
Blev medlem
2 Mars 2024
Meddelanden
66
Mottagna reaktioner
34
Poäng
136
Hej, tack för svaren. Kontantinsatsen har jag inte stått för, däremot har jag två delar av fyra i bostaden. Borde jag inte kunna skriva över allt på sambon så har jag ingen del i bostaden?

+183.000 från ett diverse skärpkrediter.

Räntorna äter plus att jag betalar lite privata lån varje månad. Det går helt enkelt inte runt.

Tack för svaren..
Att gåva så nära inpå en ev utmättning gör ingen nytta, kommer ses som ogiltig, de du skulle kunna göra är att sälja din del isf till marknadsvärde. Men det får ju inte heller vara för dyrt att bo så att säga. Din del av "hyran" måste vara rimlig.
 

Ister

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
919
Mottagna reaktioner
417
Poäng
537
Hej, tack för svaren. Kontantinsatsen har jag inte stått för, däremot har jag två delar av fyra i bostaden. Borde jag inte kunna skriva över allt på sambon så har jag ingen del i bostaden?

+183.000 från ett diverse skärpkrediter.

Räntorna äter plus att jag betalar lite privata lån varje månad. Det går helt enkelt inte runt.

Tack för svaren..
Att ge bort något som gåva och sen söka skuldsanering är inte att rekommendera, då ses det inte som att Du gjort vad Du kan för att betala på skulderna.
 

u66lan

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
26 November 2022
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Så vad är alternativet? Om jag inte kan betala, varken räntor eller hyra? Hemlöshet? Jag kan säkert betala alla skulder men med alla räntehöjningar lär jag kanske hinna begravas innan det är klart. Är 37 förresten. Varför anses det som en gåva då jag gått in med 0 i insats?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp