• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skilsmässa eller?

Vägentillbaka2024

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Såhär är situationen, jag och min fru är gifta.

Min fru har skulder på ca 1.5m hos kronofogden, vi har ansökt om skuldsanering för ca 2-3 veckor sedan.
Jag har en ok lön med ca 550.000kr/år och inga skulder

Vi har sökt bostadslån på ca 1,3 miljoner, handpenningen har vi. Banken berättade nu att vi inte kan få lån eftersom vi är gifta och då spelar det ingen roll om jag ansöker på egen hand heller.
Så länge vi är gifta så är det kört berättade banken, hade vi varit sambos bara och ogifta så skulle jag kunna söka på egen hand och få det beviljat, men inte nu.

Är det bara skilsmässa som gäller eller har någon annan varit med i liknande sits? Vi försökte förklara för banken att frun kan ha en stabil borgenär som medsökande men det spelade ingen roll.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 042
Mottagna reaktioner
13 777
Poäng
9 547
Frågan är om din kalkyl går ihop.

550.000 per år är ju "bara" 45.000 i månaden får man verkligen lån på 1.3 miljoner med dessa höga räntor?

Banken kanske bara använder detta som svepskäl?
 

Vägentillbaka2024

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
När vi kollar bankens räknesnurra på hemsidan så ska det vara ok. Och jag vet inte varför banken skulle använda detta som svepskäl istället för bara berätta som det är?
Det är väl jobbigare för dom att berätta för sin kund att "Ni måste skilja er" istället för att lönen är för låg?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 137
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
11 299
Mottagna reaktioner
7 557
Poäng
5 137
Banken har bostaden som säkerhet men ändå vill inte bevilja bolån för att ni är gifta? Men det går bra att söka själv om man är sambo? Varför för man inte söka själv om man är gift?
Har ni frågat andra banker?
 

Ister

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
919
Mottagna reaktioner
417
Poäng
537
Får man alltså inte köpa ett hus på egen hand om man är gift? Låter konstigt, men så kanske det är.
 

Vägentillbaka2024

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Ja det stämmer, känns konstigt men de förklarade att det finns något som heter försörjningsplikt mellan makar när man är gift. Och det är det som förstör.
Nej vi har inte kollat med någon annan bank än...
 

Athena

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
29 Januari 2023
Meddelanden
242
Mottagna reaktioner
172
Poäng
337
Kommer försvåra att få beviljat en skuldsanering om ni har sparade pengar som ni tänker använda till handpenning till ett husköp istället för att betala av skulderna.

Kronofogden kommer nog inte heller se lätt på att din fru vill vara med och köpa ett hus när hon är rejält skuldsatt.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Ja det stämmer, känns konstigt men de förklarade att det finns något som heter försörjningsplikt mellan makar när man är gift. Och det är det som förstör.
Nej vi har inte kollat med någon annan bank än...
Då handlar det väl om att du inte får ihop kalkylen själv?
Jag köpte hus själv som gift för tre år sedan. Huset kostade runt 2 miljoner och jag hade runt 60000 i månadslön. Gift och ett barn. Inga problem med bolån från SBAB. Men kalkylen måste gå ihop när de räknar på att din lön ska försörja er båda ( i mitt fall två vuxna och ett barn). Gick ju då när räntorna låg på 1,5 %. Nu måste man ju tjäna mycket mer för att få ihop kalkylen.
 

Vägentillbaka2024

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Kommer försvåra att få beviljat en skuldsanering om ni har sparade pengar som ni tänker använda till handpenning till ett husköp istället för att betala av skulderna.

Kronofogden kommer nog inte heller se lätt på att din fru vill vara med och köpa ett hus när hon är rejält skuldsatt.
Handpenningen är en gåva (lån som betalas någon gång i framtiden) av en familjemedlem.

frun har haft löneutmätning i 12 månader men blev ändå med i ansökan för bolån, säkert dumt men så är det.

tror du det påverkar hennes ansökan till skuldsanering ändå?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp