• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Ska söka skuldsanering, några funderingar

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
När man söker skuldsanering uppger man även skulder till CSN som avbetalas enligt plan alltså ej förfallna fakturor ?
privata skulder uppger man dom med ? Om en person i ens närhet har tagit lån för att hjälpa mig som jag betalar av på varje månad ? Eller är det bara lån och krediter tagna i mitt namn .
Skulder som inte förfallit till CSN ingår inte.
Privata ska du ange! Har den personen tagit lån åt sig så kommer hen dock vara tvungen att betala av det själv
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

xavi

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
1 Juni 2012
Meddelanden
229
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Skulder som inte förfallit till CSN ingår inte.
Privata ska du ange! Har den personen tagit lån åt sig så kommer hen dock vara tvungen att betala av det själv
Men varför ska man då ange en privat skuld i ansökan? Det visar iof på att man är mer skuldsatt men de skulderna kommer ju inte att ingå i saneringen . Tänker då att de inte behöver anges eftersom ett pågående CSN lån inte ska anges ? Men det kanske det måste göra ?
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Men varför ska man då ange en privat skuld i ansökan? Det visar iof på att man är mer skuldsatt men de skulderna kommer ju inte att ingå i saneringen . Tänker då att de inte behöver anges eftersom ett pågående CSN lån inte ska anges ? Men det kanske det måste göra ?
Den personen får ju lite iallafall beroende på hur mkt eller lite du får betala in under åren. Så det hjälper kanske den person att kunna betala lite för alla skulder ska ju ingå så efter avslutad sanering ska du vara helt fri (om du inte dragit på dig nytt samt CSN då)
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Men varför ska man då ange en privat skuld i ansökan? Det visar iof på att man är mer skuldsatt men de skulderna kommer ju inte att ingå i saneringen . Tänker då att de inte behöver anges eftersom ett pågående CSN lån inte ska anges ? Men det kanske det måste göra ?
Säg att den personen lånade 300.000 hos Nordea till dig då skriver du att du är skyldig den privat personen 300.000. Sen för ett exempel ska du betala 10% på alla skulder då får den personen 30.000 under åren men sen efter det är den skulden borta från dig.
Du får inte betala in till denna vid sidan om eller ngt då gynnar du en borgenär och saneringen kan hävas
 

xavi

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
1 Juni 2012
Meddelanden
229
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Den personen får ju lite iallafall beroende på hur mkt eller lite du får betala in under åren. Så det hjälper kanske den person att kunna betala lite för alla skulder ska ju ingå så efter avslutad sanering ska du vara helt fri (om du inte dragit på dig nytt samt CSN då)
Får den personen pengar genom min sanering eller menar du att jag har mer pengar över efter månadsbeloppet över för att betala det jag kan till personen som har tagit lån för mig ?
 

xavi

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
1 Juni 2012
Meddelanden
229
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Säg att den personen lånade 300.000 hos Nordea till dig då skriver du att du är skyldig den privat personen 300.000. Sen för ett exempel ska du betala 10% på alla skulder då får den personen 30.000 under åren men sen efter det är den skulden borta från dig.
Du får inte betala in till denna vid sidan om eller ngt då gynnar du en borgenär och saneringen kan hävas
Så då räknas skulden borta för mig men för personen som tog lånet för mig får betala av det själv till att det är slutamorterat ?
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Får den personen pengar genom min sanering eller menar du att jag har mer pengar över efter månadsbeloppet över för att betala det jag kan till personen som har tagit lån för mig ?

Så då räknas skulden borta för mig men för personen som tog lånet för mig får betala av det själv till att det är slutamorterat ?
Precis.
Så den personen får ju hem papper och allt och får ju säga vad hen tycker om att du ska få sanering eller inte men blir allt godkänt i slutändan så är din del klar efter sanering och den personen får lösa det själv
 

xavi

Kunnig medlem
Poäng: 72
Blev medlem
1 Juni 2012
Meddelanden
229
Mottagna reaktioner
17
Poäng
72
Precis.
Så den personen får ju hem papper och allt och får ju säga vad hen tycker om att du ska få sanering eller inte men blir allt godkänt i slutändan så är din del klar efter sanering och den personen får lösa det själv
Om personen motsätter dig saneringen går den inte alls igenom då ? Den är nog inte så intresserad av att amortera lånet själv . Vad händer med skulden till privatpersonen ?
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 408
Mottagna reaktioner
1 029
Poäng
897
Om personen motsätter dig saneringen går den inte alls igenom då ? Den är nog inte så intresserad av att amortera lånet själv . Vad händer med skulden till privatpersonen ?
Då lämnar kronofogden över det till en jurist som får kolla på ärendet och göra en bedömning.
Skulden plockas inte bort om du menar så, det är alla skulder eller inga.
Så bedöms den person ha skäll till att saneringen ska avslås och dem går på det så gäller det alla skulder
 

Jobbarsomfanändåfattig

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
16 April 2023
Meddelanden
244
Mottagna reaktioner
52
Poäng
177
Stämmer inte det dem sa, dem förvarnar inte isåfall så ta man ju bort det av värde innan..
Men är inte så att dem kommer och ta en vanlig soffa från er eller leksaker till barnen sånt behöver du inte vara orolig för
Någon som vet ifall dem kan göra utmätning hos mitt ex ifall KFM misstänker att jag flyttat och gjort adressändring för att dem inte ska göra utmätning dår?
Jag ska flytta till en annan lägenhet. Är rädd att dem ska misstänka att jag har saker hos mitt ex. Och utmäter hennes saker. Eller dem har inte någon jurdisk rätt att göra det ifall jag inte är bosatt och skriven där?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp