• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Ska söka skuldsanering, några funderingar

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Med tillgångsutredning, kommer de hem till mig och tittar vad jag har för prylar/möbler då? Eller är det främst bostad och fordon?
Det är ett annat begrepp, tillgångsutredning bedrivs mest i register och sånt.
Det andra du nämner är utmätningsförrättning.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

cau

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
11 September 2023
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Det är ett annat begrepp, tillgångsutredning bedrivs mest i register och sånt.
Det andra du nämner är utmätningsförrättning.
Så de tittar på vilka bostäder och fordon jag äger typ? De register som de har tillgång till?
 

cau

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
11 September 2023
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Ungefär så, är lite mer också, beror på.
Börjar bli tveksam till att släppa allt efter mer efterforskning, är väldigt orolig över att det ska påverka familjen om de kommer hem till oss och ska mäta ut prylar i hemmet.
Även fast det finns kvitton på att min sambo har köpt och betalat det mesta i möbelväg och prylväg så bor jag ju där och nyttjar allt så de kommer bedöma att jag är ägare av det.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Börjar bli tveksam till att släppa allt efter mer efterforskning, är väldigt orolig över att det ska påverka familjen om de kommer hem till oss och ska mäta ut prylar i hemmet.
Även fast det finns kvitton på att min sambo har köpt och betalat det mesta i möbelväg och prylväg så bor jag ju där och nyttjar allt så de kommer bedöma att jag är ägare av det.
Ja helt säkert att saker inte utmäts är det aldrig. Det handlar om vem man bedömer att den tillhör. I ert fall som sambos så är utgångspunkten att allt är ditt och ni får bevisa att det inte är så.
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 078
Mottagna reaktioner
1 970
Poäng
1 307
I löneutmätning är det bara löneutmätning.
Det du redogör för är tillgångsutredningen och utmätningsordningen.
Den där "driver in skulder till mig" vet jag inte vad det är för något.
Är relativt säker på att driva in utestående fordringar som ägs av gäldenären är vad som åsyftas.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Jo det förstår jag, men innan det blir löneutmätning finns det andra steg i ordningen.
De börjar väl se efter tillgångar kontant, på mina konton och driver in skulder till mig innan löneutmätning är aktuell?



Hur stora skulder pratar vi då?
Jag har ca 800.000kr i skulder nu och vid en eventuell löneutmätning skulle det ta ca 8 år enligt uträkning med min lön och fasta utgifter.
Båda saker kan hända samtidigt el i direkt anslutning till varandra. Har du mkt pengar på kontot så kan dessa utmätas först men också vi ett senare tillfälle. Och löneutmätning om skulderna inte betalats m det som utmäts via konto.
Har du räknat på KFM:s sida detta m att det skulle ta 8 år att betala 800 000 kr? Tycker det låter väldigt lite m tanke på att det tillkommer dröjsmålsräntor o andra avgifter när man slutat betala o det hamnar hos KFM.
För att få sanering så brukar KFM säga att man inte ska kunna betala sina skulder på 12-15 år, dvs kvalificerat insolvent. Sen finns det annat också som väger in.

Jag har haft löneutmätning och fått konton utmätt men har aldrig haft besök av KFM för att ev utmäta saker. Då bodde vi ju ändå i hus på den tiden så man skulle ju kunna tycka att de skulle gjort ett besök.
 

cau

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
11 September 2023
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Båda saker kan hända samtidigt el i direkt anslutning till varandra. Har du mkt pengar på kontot så kan dessa utmätas först men också vi ett senare tillfälle. Och löneutmätning om skulderna inte betalats m det som utmäts via konto.
Har du räknat på KFM:s sida detta m att det skulle ta 8 år att betala 800 000 kr? Tycker det låter väldigt lite m tanke på att det tillkommer dröjsmålsräntor o andra avgifter när man slutat betala o det hamnar hos KFM.
För att få sanering så brukar KFM säga att man inte ska kunna betala sina skulder på 12-15 år, dvs kvalificerat insolvent. Sen finns det annat också som väger in.

Jag har haft löneutmätning och fått konton utmätt men har aldrig haft besök av KFM för att ev utmäta saker. Då bodde vi ju ändå i hus på den tiden så man skulle ju kunna tycka att de skulle gjort ett besök.
Vi gjorde ju en uträkning i systemet som skuldrådgivaren har och där kom vi fram till ca 8 år.
De hade fått ca 9.000kr per månad inbetalat av min arbetsgivare. Räknar man lite snabbt blir 9.000kr i månaden i 8 år 864.000kr
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp