• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Samlingslån möjligheter

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

tigerkatten007

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
Blev medlem
15 Maj 2015
Meddelanden
1 942
Mottagna reaktioner
1 372
Poäng
967
Jag är i behov av samlingslån och det verkar intressant med det där primal på vägen dit.
Jag har bra uc men massa krediter och lån och stort underskott. Hade en panikattack i höstas och drog in 6 uc på en kväll... så jag har nog runt 13 förfrågan just nu fram tills sommaren/hösten. Alla krediter kostar skjortan.
Men vad är viktigare att få ordning på tror ni. Antal ff? Antal krediter? Skuldberget? Underskott?
Har runt 3 i betyg på uc och inga anmärkningar.

Jag är också intresserad av att veta vad som sänker betyget mest. Ff verkar spela stor roll.
 
H

Hmm

Gäst
Poäng: 0
Jag är också intresserad av att veta vad som sänker betyget mest. Ff verkar spela stor roll.

Förfrågningar.
Storlek på dina lån vs årsinkomst före skatt.
Krediter istället för blanco.
Antal långivare.
Underskott av kapital. (Räntekostnaden på deklarationen)

De två första väger tyngst. Sen räknas massa olika variabler in, ålder m.m.
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Du kan söka lån upp till 90% av din årsinkomst före skatt på Lendo.

Är väl också värt att notera att det är vad deras "bästa" långivare går med på, de allra flesta har säkert en lägre nivå än så, 350 000 är max hos nästan alla, och många de samarbetar med är inte intresserade av lån över 100 000 osv.
 

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
978
Poäng
907
Förfrågningar.
Storlek på dina lån vs årsinkomst före skatt.
Krediter istället för blanco.
Antal långivare.
Underskott av kapital. (Räntekostnaden på deklarationen)

De två första väger tyngst. Sen räknas massa olika variabler in, ålder m.m.

När jag frågade UC om vilken inverkan mitt underskott hade på mitt kreditbetyg fick jag följande svar:

Vi kan inte svara specifikt på din fråga. När Kreditbetyget beräknas så tar den hänsyn till all information i din kreditupplysning. Information som kreditengagemang (antal, belopp, utnyttjandegrad), anmärkningar (antal, belopp, ålder), inkomst, civilstånd, fastighetsinnehav mm.


Informationen i kreditupplysningen vägs samman och jämförs med övriga personer över 18 år i Sverige. Resultatet ger en indikation på risken att få en betalningsanmärkning på 12 månaders sikt. Alla personer över 18 år har en risk att hamna på obestånd, en del har en väldigt liten risk medan andra har en högre risk, det är den risken som en kreditgivare ska förhålla sig till vid en kreditbedömning.


Det är dock viktigt att poängtera att Kreditbetyget inte tar hänsyn till dig som person utan beräknas utifrån den informationen som vi har tillgång till. Kreditbolag och andra kreditbedömare använder oftast kreditupplysningen som en del av sin bedömning.

De poängterar alltså att betyget inte sätts utifrån mig enbart utan i jämförelse med övriga personer över 18 år och all information i min kreditupplysning
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 931
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Är väl också värt att notera att det är vad deras "bästa" långivare går med på, de allra flesta har säkert en lägre nivå än så, 350 000 är max hos nästan alla, och många de samarbetar med är inte intresserade av lån över 100 000 osv.

Stämmer, jag minns inte riktigt var jag kollade, men jag kom fram till att det var totalt 4 som gav lån på mer än 350k, varav 2 hade max på 400 och 2 på 500.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 931
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Nästan rätt Konsumentkredit, svea ekonomi, avida finans max 400 Collector, nordax 500k
Var alltså 4 på 400 OCH dessutom 2 på 500
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 931
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Resurs och Sevenday tycker att 300k får räcka
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 525
Poäng
1 707
När jag frågade UC om vilken inverkan mitt underskott hade på mitt kreditbetyg fick jag följande svar:

Vi kan inte svara specifikt på din fråga. När Kreditbetyget beräknas så tar den hänsyn till all information i din kreditupplysning. Information som kreditengagemang (antal, belopp, utnyttjandegrad), anmärkningar (antal, belopp, ålder), inkomst, civilstånd, fastighetsinnehav mm.


Informationen i kreditupplysningen vägs samman och jämförs med övriga personer över 18 år i Sverige. Resultatet ger en indikation på risken att få en betalningsanmärkning på 12 månaders sikt. Alla personer över 18 år har en risk att hamna på obestånd, en del har en väldigt liten risk medan andra har en högre risk, det är den risken som en kreditgivare ska förhålla sig till vid en kreditbedömning.


Det är dock viktigt att poängtera att Kreditbetyget inte tar hänsyn till dig som person utan beräknas utifrån den informationen som vi har tillgång till. Kreditbolag och andra kreditbedömare använder oftast kreditupplysningen som en del av sin bedömning.

De poängterar alltså att betyget inte sätts utifrån mig enbart utan i jämförelse med övriga personer över 18 år och all information i min kreditupplysning
Stämmer, har man hög inkomst så jämförs man med andra som har liknande inkomster. Jag har även fått för mej att de lån som registreras hos UC, har betydelse vem som är långivare. Tror att en långivare som exempelvis Frogtail drar ner kreditbetyget.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp