• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Sänks räntan på befintliga lån vid framtida eventuella räntesänkningar

Jahada

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
13 Augusti 2024
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
9
Poäng
26
Nja,
Inte nödvändigtvis. Jag kan exempelvis illustrera detta med ett lån jag hade hos Tandoo.
Jag fick lånet utbetalat i augusti - i januari året efter om jag hade valt att slutbetala lånet hade jag fått betala 100.000 kronor - lika mycket som jag lånade.
Fast att jag har betalat 2741 varenda månad och gjort det i tid.
Hade jag då tagit betalningsfri månad som han skrev i säg februari så hade det inneburit att jag hade betalat 2741 varenda månad i ytterligare ett år utan att skulden har minskat.

Så han har helt rätt jag har själv varit med om det och det finns många här på forumet som haft ett lån 1-2 år men där skulden inte minskat (ibland ökat) till följd utav att dom har tagit en betalningsfri månad.

Visa bilaga 4221
Hur menar du nu? Betala du då endast ränta varje månad på 2741kr då ditt lån inte sjunker? Att lån inte sjunker eller t o m ökar beror oftast på betalningsfria månad i samband med skyhöga räntor
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 778
Poäng
9 547
Men du har ju inte amorterat en enda månad enligt den tabellen, det är ju återbetalning kontokort varje månad. Inte konstigt att beloppet inte sjunker om du inte gör en enda betalning...

Va?
Återbetalning kontokort innebär det att du har återbetalat ditt lån med ditt bankkort....det är nämligen så du betalar på lånet.
Du utläser bilden fel.
Hade aldrig varit en dag sen med en betalning till Tandoo.
Du borde förstå det att han utvecklingsstörda internetkrigaren ovan inte gör det är ju en sak men du brukar ha lite bättre koll.

Så du får nog pudla på denna, @LånaUtanPapper har rätt. Han har varit med om det, jag har varit med om det och jag har sett åtminstone 50 bilder genom åren med liknande exempel.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 778
Poäng
9 547
1724169677317.png


Här kan du se ytterligare en bild....
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Vad pratar du om? Om du har ett annuitetslån på 300 k med säg 10 års återbetalningstid och byter ut detta mot ett lån med lägre ränta på annan bank på 300 k och 10 års återbetalningstid så kommer du betala mindre i ränta redan första månaden. Det blir direkt en besparing i räntebetalning. Det enda som kan göra att det tar ett par månader att spara på bytet kan vara eventuell uppläggningsavgift hos den nya banken.

Hur menar du att du kunnat ha lån flera år utan att beloppet går ner? Det är ju amortering varje månad, förutom eventuell betalningsfri månad. Varje månad du amorterar sjunker ju det ursprungliga lånebeloppet.

Du får gärna förklara hur du tänker här. Kanske jag missat något. Men för tillfället låter ditt resonemang orimligt.
Nej. Med annuitetslån så betalar du räntan först och amortering sist. Så har du 350.000 på ett lån på 12 år och betalar 11 månader och nyttjar en betalningsfri månad har du 350.000 kvar.

Säg att du har ett lån på 350.000 och betalar 4500 kr i månaden i 12 år.

4500 kr x 12 månader x 12 år = 648000 kr.

648000 - 350000 = 298000 kr ränta

När du betalar 4500 kr första 2 åren så är det nästan enbart från dessa 298000 i ränta och kapitalbeloppet på 350000 rörs knappt. Så säg att 4300 kr går till ränta i början och 200 kr i amortering.
Efter 2 första åren har du då amorterat 2400 kr och betalat 103.200 kr i ränta. Behåller du lånet till sista året så kommer du betala 200 kr i ränta och 4300 kr i amortering istället. Man betalar amortering sist med annuitetslån.

Så om du har amorterat 2400 kr de första 2 åren och byter ut det mot ett nytt annuitetslån på 347600 kr. Spelar dessa 103200 kr du betalt i ränta ingen roll. Du betalar dom igen för att räntan dras först.
Samlar du det lånet till bättre ränta efter 2 år så börjar du om igen så har du nu kastat bort 103200 x 2 = 206400 kr i ränta för att amortera kanske 5000 kr. På nya lånet så måste du åter igen betala ränta först och börja om i princip från början.

Tar du dessutom någon betalfri månad under dessa år är du nästan omedelbart på 350.000. då har du inte amorterat nått alls. bara betalt flera hundra tusen i ränta.

Det är alltså mycket förmånligare att bara behålla ditt första annuitetslån med högre ränta än byta ut det mot något nytt annuitetslån med lägre ränta. För efter 4-5-6 år då börjar amorteringen komma mer och mer. Byter du lån börjar du bara om och 96% av betalningarna består enbart av ränta första åren.
 

Gaston

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
1 125
Mottagna reaktioner
619
Poäng
637
Är i språnget nu så hinner bara med en kortis, men jag tog 500 K i annilutetslån av Resurs för ett år sedan. Var dum nog att utnyttja två betalningsfria månader under året. Har betalat in drygt 50 K på ett år och skulden är nu 510 K.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 778
Poäng
9 547
Är i språnget nu så hinner bara med en kortis, men jag tog 500 K i annilutetslån av Resurs för ett år sedan. Var dum nog att utnyttja två betalningsfria månader under året. Har betalat in drygt 50 K på ett år och skulden är nu 510 K.

Exakt så.
Jag har varit med om samma sak med just Resurs och EN betalningsfri månad, skulden var på 25 000 ifrån början efter 13-14 månader och EN betalningsfri månad var skulden på cirka 27.000...
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Är i språnget nu så hinner bara med en kortis, men jag tog 500 K i annilutetslån av Resurs för ett år sedan. Var dum nog att utnyttja två betalningsfria månader under året. Har betalat in drygt 50 K på ett år och skulden är nu 510 K.
Och fortsätter du betala ett år på det lånet så du har betalat 100.000 i ränta och har 507.000 kvar för att sen lösa det med ett nytt lån på 500.000 kr.

Då har du ju bara gett bort 100.000 för ingen nytta. För det nya lånet har ju samma upplägg om det är annuitet och tar ingen hänsyn till den räntan du redan betalat.

Höll på så många år i gott syfte att få ner räntan utan inse hur illa annuitet är.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 778
Poäng
9 547
Exakt.
 

Jahada

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
13 Augusti 2024
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
9
Poäng
26
Ja problemet här är tjockisen ovan inte kan uttrycka sig ordentligt, att man först betalar ränta på annuitetslån och sen med tiden sjunker beloppet vet vi ju alla. Vad låtsasganstern vill med detta är dock oklart
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp