• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

På väg mot kronofogden, frågetecken.

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 417
Mottagna reaktioner
929
Poäng
757
Jag skulle tro att du får behålla pengarna… tills de kollar upp inkomst nästa gång. Jag fick då det. Ökade i lön med 6000kr i somras, och klarade mig undan iaf. (Betalade in allt extra ändå, men det var ju frivilligt)

Däremot vet jag inte vad som händer om en ny skuld hamnar hos KFM? För visst har inte alla dina skulder nått dit än? Tänker att då kanske dom kollar upp inkomsten igen…
Tack! Hur länge kunde du behålla ökningen? Hur ofta har dom skickat begäran om inkomstredovisning?
Hoppas få behålla den ökningen ett tag iallafall. Blir inte så mycket mer ut men kanske 2000:-. Om det nu ens blir nån ökad arbetstid vill säga. Har bett om det men får se vad jag får för svar av arbetsgivaren.

Nej nya skulder läggs bara till. Har haft 17 stycken som blivit lagda till löneutmötning, inte alla samtidigt, och mycket riktigt några fler påväg in.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Steven

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
31 Juli 2023
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
11
Poäng
37
Hur funkar det med löneuttmättning om man har oregelbunden månadsinkomst? Min kan variera från +18000 netto - 31000 :- netto. För det kan inte vara länge kvar tills dem börjar med löneuttmättning på mig. Släppte allt i Juli, fick avslag på skuldsanering i Nov. Första delgivning i slutet på Okt & den senaste idag.
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 417
Mottagna reaktioner
929
Poäng
757
Hur funkar det med löneuttmättning om man har oregelbunden månadsinkomst? Min kan variera från +18000 netto - 31000 :- netto. För det kan inte vara länge kvar tills dem börjar med löneuttmättning på mig. Släppte allt i Juli, fick avslag på skuldsanering i Nov. Första delgivning i slutet på Okt & den senaste idag.
Det är väl i sådana fall man brukar få ett så kallat maxbeslut. Dvs du får ett förbehållsbelopp (ska täcka hyra och det allra nödvändigaste) som du alltid får behålla så länge du tjänar tillräckligt, och allt utöver dras. I praktiken innebär det kanske att Kronofogden vissa månader drar 5000:- och andra 18000:-, men ditt förbehållsbelopp är detsamma oavsett.
 

Steven

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
31 Juli 2023
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
11
Poäng
37
Det är väl i sådana fall man brukar få ett så kallat maxbeslut. Dvs du får ett förbehållsbelopp (ska täcka hyra och det allra nödvändigaste) som du alltid får behålla så länge du tjänar tillräckligt, och allt utöver dras. I praktiken innebär det kanske att Kronofogden vissa månader drar 5000:- och andra 18000:-, men ditt förbehållsbelopp är detsamma oavsett.
Okay. Hoppas jag hinner få Jan lönen innan löneuttmättning drar igång. Hur funkar det om mina föräldrar hade velat ge mig ett månadsbelopp varje månad? Tar dem pengarna, om dem swishar in dem efter kronofogden har tagit sitt?
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 417
Mottagna reaktioner
929
Poäng
757
Okay. Hoppas jag hinner få Jan lönen innan löneuttmättning drar igång. Hur funkar det om mina föräldrar hade velat ge mig ett månadsbelopp varje månad? Tar dem pengarna, om dem swishar in dem efter kronofogden har tagit sitt?
Har du fått begäran om att lämna uppgifter om inkomster och utgifter? Har du ens fått "skuld att betala"?

Angående frågan om dina föräldrar ger dig pengar stående får någon annan bättre insatt nog svara.
 

Steven

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
31 Juli 2023
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
11
Poäng
37
Har du fått begäran om att lämna uppgifter om inkomster och utgifter? Har du ens fått "skuld att betala"?

Angående frågan om dina föräldrar ger dig pengar stående får någon annan bättre insatt nog svara.
Ne, har inte fått att lämna inkomster & utgifter ännu. 300000/950000 har jag som skuld att betala på kronofogden hemsida.
 

Ashby

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
11 November 2023
Meddelanden
11
Mottagna reaktioner
9
Poäng
26
Okay. Hoppas jag hinner få Jan lönen innan löneuttmättning drar igång. Hur funkar det om mina föräldrar hade velat ge mig ett månadsbelopp varje månad? Tar dem pengarna, om dem swishar in dem efter kronofogden har tagit sitt?
Är det inte bättre isf att du kan använda ett betalkort som står på någon av deras namn?
 

Millan2.0

Viktig medlem
Poäng: 247
Blev medlem
28 Augusti 2023
Meddelanden
98
Mottagna reaktioner
92
Poäng
247
Tack! Hur länge kunde du behålla ökningen? Hur ofta har dom skickat begäran om inkomstredovisning?
Hoppas få behålla den ökningen ett tag iallafall. Blir inte så mycket mer ut men kanske 2000:-. Om det nu ens blir nån ökad arbetstid vill säga. Har bett om det men får se vad jag får för svar av arbetsgivaren.

Nej nya skulder läggs bara till. Har haft 17 stycken som blivit lagda till löneutmötning, inte alla samtidigt, och mycket riktigt några fler påväg in.
Jag fick behålla allt, tills jag nyss vart skuldfri. Så ett halvår utan att dom kollade iaf. Minns inte när dom ville ha inkomstredovisning senast faktiskt, nu när jag tänker efter. Kan ha varit i början på förra året kanske? Så en gång om året låter ju rimligt… Men kan kolla upp det.

Håller tummarna för att dom låter dig vara ett tag iaf.
 

Millan2.0

Viktig medlem
Poäng: 247
Blev medlem
28 Augusti 2023
Meddelanden
98
Mottagna reaktioner
92
Poäng
247
Oktober 2022 var senast dom ville ha in nya uppgifter från mig, o sen vart det automatiskt ändrat i januari 23, när nya förbehållsbeloppet trädde i kraft. :)
 

Jessica87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
6 Oktober 2022
Meddelanden
1 417
Mottagna reaktioner
929
Poäng
757
Oktober 2022 var senast dom ville ha in nya uppgifter från mig, o sen vart det automatiskt ändrat i januari 23, när nya förbehållsbeloppet trädde i kraft. :)
Tack. Ja men precis, men då ändrar dom ju bara efter det nya förbehållsbeloppet och går inte igenom allt annat. Jag får hålla tummarna, både för att jag får gå upp i tjänst och för att jag får behålla den skillnaden ett tag ^^
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp